۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۲۸۳۸۳۷
آیت الله علم الهدی:

خصومت غرب با نظام و ملت ایران پایان پذیر نیست/ برخی رفت و آمدها به کشور مردم را نگران کرده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که هراس داریم توافق هسته ای بستری برای توسعه دشمنی ها شود، گفت: اندیشکده آمریکن اینترپرایز نوشته است که اوباما امیدوار است تا توافق هسته ای به تغییر سیاست های نظام جمهوری اسلامی منجر شود؛ غربی ها خواب نابودی اسلام را در راستای توافق می بینند.
آيت الله علم الهدي آيت الله علم الهدي آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس، ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته با اشاره به انسان الگویی قرآن کریم اظهار کرد: کلام ما در خطبه اول درباره تبیین انسان الگویی قرآن از منظر انسان زیستی است؛ بر مبنای آیه شریفه «إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً» دو رویکرد وجود دارد.


امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: بر اساس رویکرد اول در این آیه مقصود  تفسیر از انسان، جنس انسانی است و رویکرد دوم به انسان ممتاز الگویی قرآن اشاره دارد؛ مقصود خاص این آیه به امام علی(ع) اشاره داشته و هدایت امیر مومنان را هدایتی ویژه و خاص می خواند، همچنین امامت انسانی همچون امیر مومنان در صورتی تحقق پیدا می کند که هدایت او از سوی خداوند متعال و به اذن او صورت بگیرد.


نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به امامت و ولایت در سوره مبارک یاسین خاطر نشان کرد: خداوند متعال هنگامی که وجوب چیزی را در عالم امکان اراده می کند، مطلوب مورد نظر محقق می شود، اینکه خداوند متعال وجود مقدس امیرمومنان را به عنوان انسان الگویی قرار داده است، نشان می دهد که امام علی(ع) هدایت ساختاری شده است و اینطور نیست که ایشان به دنیا بیاید و سپس در جریان ارشاد و شریعت دین قرار بگیرد تا به امامت برسد.


وی با بیان این که هدایت امیر مومنان هدایت ساختاری تعریف شده الهی است، تاکید کرد: خداوند متعال انسان را با هدایت خاص و ساختار های مخصوصی آفریده است؛ با استفاده از پیام سوره های قرآن اینگونه سوال می شود که آیا امامت انتصابی است یا انتخابی؟ در حقیقت امامت نه انتصابی و نه انتخابی است، بلکه امری ساختاری است یعنی پرودگار امام را می سازد و مردم در نصب و انتخاب او هیچ گونه نقشی ندارند.


آیت الله علم الهدی با بیان این که خداوند متعال در سوره سجده،  هدایت را به امر خود می خواند و در سوره یاسین به تکوین الهی اشاره می شود، تصریح کرد: از این دو آیه می توانیم دو نکته برداشت کنیم، اول این که اگر واقعا شخصیت الگویی ولایت مدار امیر مومنان یک شخصیت ساختاری است، پس خداوند امیرمومنان را در اوج فضیلت قرار داده و این امتیازات برای حضرت فضیلت نیست.


خداوند متعال هدایت ساختاری اش را در هر ماهیتی متبلور نمی کند

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به آیه «إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً» افزود:  بر اساس این آیه خداوند امیر مومنان را صاحب اراده و اختیار خلق کرده است، یعنی امام می تواند در اوج فضیلت الهی کاملا کفور باشد، پا بر روی همه فضایل بگذارد، نفسانیت خودش را ترجیح بدهد و این در اختیار خودش است؛ نکته دوم این است که چرا خداوند متعال برای همه انسانها ساختار هدایت تکوینی همچون امیر مومنان قرار نداده است، امام صادق(ع) می گویند که خلقت ویژه خداوند به سبب شناخت خصوصیتهای امیر مومنان بود.


نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که خداوند می دانست امام علی(ع) بناست تا فضایل را در راستای عبودیت و بندگی خرج کند نه، شخصیت و نفسانیت خودش، گفت: امیرمومنان با توانمندی بالا در برابر رضای خدا ایستاد، دستانش را بستند و عزیزترینش را در برابرش شلاق زدند، در حقیقت ذات پرودگار حکیم است و حکمت خداوند اقتضا می کند این گونه هدایتش را در هر ماهیتی متبلور نکند.


وی با بیان این که جز علی، کس دیگری نمی تواند علی شود و همانند او رفتار کند، خاطر نشان کرد: امیر مومنان در برخی از نامه های خود نوشته اند که شما نمی توانید مثل من باشید زیرا که من حقیقت و ساختاری دیگر هستم، همچنین هر کس تقوا و پرهیزکاری، مقاومت و ایستادگی، استحکام و ایمان و عفت و پاکدامنی داشته باشد می تواند در سیر حرکت امیر مومنان قرار بگیرد.


دولتمردان نسبت به تداوم فعالیت های رو به جلو اهتمام بورزند

آیت الله علم الهدی، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته با اشاره به هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: هفته دولت در حقیقت با یک یادمان نسبت به حادثه تلخ هفته دولت نامیده شده و داغ دو عنصر خدمتگذار با جنایت نابکارانه منافقین مزدور بر دل ملت نهاده شده و دو نیروی ارزشمند از انقلاب و نظام اسلامی گرفته شده اند.

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: فعالیتها، خدمات و ایثارگری از میراثهای گرانقدر شهیدان رجایی و باهنر بوده که در دولت خدمتگذار انجام شده است و این تلخی با میراث آنام مبدل به شیرینی می شود، مقام معظم رهبری فرمودند که هفته دولت عید دولت است؛ یعنی باید تمام جریانات سابق هم از نظر دولتمردان و هم مردم مرور شوند و مسوولین نسبت به تداوم فعالیتهای مثبت و رو به جلو اهتمام بورزند.


نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: عناصری که مدیریت اجرایی کشور را در حال حاضر در دست دارند، خالصانه خدمات خوبی انجام داده اند، در شرایط فعلی کشور موقعیت ها، مسیر ها و اوضاع اقتصادی جهان و به خصوص درگیری های منطقه مدیریت کشور را سخت و دشوار کرده است اما با وجود همه نارسایی ها که به چشم می خورد، دولتمردان کشور روزانه و شبانه در مسوولیت خود اهتمام می ورزند.


وی با بیان این که نباید از شرایط کشور های منطقه غفلت کرد، افزود:  امروزه در مصر تظاهرات نان به راه افتاده است، در سوریه مردم شب که می خوابند معلوم نیست صبح همه اعضای خانواده در کنار هم باشند، اما امروزه امنیت کشور ما با فعالیت این عزیزان محقق شده است و رهبر انقلاب درخواست کردند تا مردم در جریان خدمات قرار بگیرند و آماری از سوی آقای نوبخت، معاون رییس جمهور در این زمینه ارائه شد.


دولتمردان با نظارت قوی و مدیریت جامع اثرات تلاش شان را در زندگی ملت ملموس کنند

آیت الله علم الهدی با بیان این که این گزارش از دو جنبه برخوردار است، گفت: جنبه اول آن به حضرت ثامن الحجج(ع) باز می گردد زیرا که امام رضا(ع) مالک نظام و انقلاب اسلامی هستند و امروزه این قلعه در دریای مواج خطرناک منطقه پایدار و استوار ایستاده است، نکته دیگری که دولتمردان باید به آن اهتمام بورزند این است که در عرصه مدیریت اجرایی کشور فعالیت های زیادی تا کنون صورت گرفته اما باید طوری  به مردم ارائه شود که در زندگیشان ملموس باشد.


امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که مردم ثمرات طرح تحول نظام سلامت را در زندگی شان لمس کردند، تاکید کرد: مدیریت دولت در تحول نظام سلامت موثر و کارساز بود، همچنین مدیریت اقتصادی کشور از جهت مهار کردن نوسانات اقتصادی،  کاهش نرخ تورم و خروج از رکود در عرصه مدیریتی صورت گرفته است اما مردم این را در زندگیشان احساس نمی کنند زیرا که روز به روز اجناس گرانتر می شوند.


نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هزینه حقوق کارمندان کفاف زندگیشان را نمی دهد، تصریح کرد: لازم است تا با یک نظارت قوی و مدیریت جامع مردم ثمرات فعالیتهای دولت را احساس کنند؛ ما امروز در بازار های کشور دچار یک نا به سامانی خطرناک شده ایم، باید در کنار مدیریت کلان کشور، مدیریت های خرده اجرایی را بر زندگی مردم لحاظ کنیم، حق دولت و رییس جمهور منتخب مردم،  برنامه ریزی و سیاست گذاری در همه ابعاد مدیریتی سیاست های داخلی و خارجی است.


وی با بیان این که ناخدایی که سکانداری یک کشتی را در دست گرفته است، نباید بگذارد این کشتی دچار چالش های موجی بشود، گفت: عزیزان ما در زمینه سیاست خارجی دست به تحول زدند و فعالیتهای دو ساله آن ها چشمگیر بوده است، رهبر انقلاب نیز تاکید کردند که تیم مذاکره کننده مورد اعتماد بوده و سربازان نظام در جبهه سیاست خارجی شمرده می شوند.


عداوت ایران و غرب قابل علاج و درمان نیست/ استکبار امیدوار به تغییر سیاست های نظام هستند

آیت الله علم الهدی با بیان این که آن چیزی که امروزه در رفت و آمد های سیاست خارجه احساس می شود، ما را وحشت زده می کند، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری همواره این را مطرح کردند که آمریکا و اسرائیل دشمن ما بوده و این دشمنی و عداوت قابل علاج و درمان نیست؛ بلکه نوعی دشمنی روز افزون است؛ آنان تلاش می کنند تا از طریق هر نزدیکی زمینه را برای توسعه عداوت خود فراهم کنند.


امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که هراس داریم توافق هسته ای بستری برای توسعه دشمنی ها شود؛ یادآور شد: اندیشکده آمریکن اینترپرایز نوشته است که اوباما امیدوار است تا توافق هسته ای به تغییر سیاست های نظام جمهوری اسلامی منجر شود؛ این ها خواب نابودی اسلام را در راستای توافق می بینند، همچنین در ارتباط با پسا توافق و پسا برجام ایده براندازی نظام را دارند.


نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وزیر خارجه انگلیس به کشور می آید و جلوی او فرش قرمز پهن می کنند، پس از آن در همین خاک با خبرنگار بی بی سی مصاحبه می کند و می گوید که سیاست ایران در برابر اسرائیل تغییر کرده است، این ها خوابهای غرب است؛ چه کسی در دنیا از این بی اطلاع است که انگلیس عامل اجرایی دشمنی صهیونیست و آمریکا با ایران است، سفارتخانه ای که بیش از صد سال سابقه جنایت دارد، قرار  داد ترکمنچای، اعدام شیخ فضل الله نوری، کودتای 28 مرداد و فتنه 88 همه نمونه ضربات انگلیسی ها بر کشور است.


وی با بیان این که امروز بنگاه دروغ سازی خبر پراکنی انگلیس خبرنگارش را رسما بر علیه نظام فعال کرده است، گفت: این گونه نگرانیها باید به وسیله برنامه ریزی، تدبیر و مراقبت شدید امنیتی دولتمردان برطرف شود تا نگرانی مردم و به خصوص مقام معظم رهبری مرتفع شود./864/پ201/ج

ارسال نظرات