۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۲۸۴۰۵۳
مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خبر داد؛

اتمام مرمت مسجد حوزه علمیه صادقیه تبریز تا پایان سال جاری

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان آذربایجان شرقی از اتمام مرمت مسجد صادقیه و بناهای سرای شازده و و میرزا شفیع و مسیرگشایی ورودی مسجد 63 ستون بازار تاریخی تبریز تا پایان سال جاری خبر داد.
حوزه علميه صادقيه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با هفته دولت امروز در مراسمی با حضور عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی، مسؤولان استانی و شهری، اعضای هیأت امنا و جمعی از اصناف بازار تبریز؛ بهره برداری از مسجد 63 ستون بازار تبریز آغاز شد.


فرزین حق پرست، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان در مراسم افتتاح این بنای تاریخی با اشاره به اهمیت کاربردی بودن و وجود حیات در مساجد و اماکن مذهبی گفت: در جهت حفظ بناها باید کاربری ها حفظ شوند چرا که  کاربری در این اماکن به منزله روح در کالبد بناها است.


وی کار مرمت و استحکام بخشی بناهای تاریخی را بدون توقف عنوان کرد و گفت: میراث فرهنگی تا به امروز بیش از 200 مسجد را در استان مرمت کرده که پیش از مرمت تقریبا غیر قابل استفاده بوده اند. ویژگی های منحصر بفرد معماری بازار تبریز آن را به یک الگوی زنده و پویا از معماری ایرانی و اسلامی تبدیل کرده است.


حق‌پرست با تأکید بر اهمیت حفظ و نگهداری بناهای مرمت شده از سوی مردم و استفاده کنندگان افزود: بازار تبریز یک اثر ثبت شده جهانی است و کسانی که از آن استفاده می کنند باید با مقررات و میراث فرهنگی آشنا شوند، چراکه آثار تاریخی ثبت شده توسط بازرسان حتی در سطح بین المللی رصد می شوند.


حق پرست از تخصیص اعتبار 10 میلیارد ریالی  در سال 1394 برای بازار تبریز خبر داد و افزود:  امید است با حمایت و همراهی مسؤولان و نمایندگان استان امسال اتمام مرمت مسجد صادقیه و بناهای سرای شازده و و میرزا شفیع و مسیر گشایی  ورودی مسجد 63 ستون را شاهد باشیم.


محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی از زحمات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای مرمت  مسجد 63 ستون، با اشاره به پی گیری های مجدانه با هدف جذب و تأمین اعتبار از کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مسجد مقبره و مسجد 63 ستون دو مسجدی بودند که مدت ها درگیر جذب اعتبار برای مرمت و بهسازی آنها بودیم.


نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با قدردانی از زحمات شهردار منطقه هشت تبریز، با اشاره به مناسب نبودن و ناهمواری  مسیر کف بازار برای رفت و آمد مردم، خواستار اقدام جدی برای بهسازی و کف سازی مناسب در شان نام بازار تاریخی تبریز شد.


همچنین مدبر، شهردار منطقه 8 تبریز با تشریح فعالیت‌ها صورت گرفته اظهار داشت: این شهرداری آماده است تا با حمایت های شورای شهر و شهردار تبریز نسبت به حل مشکلات زیرساختی بازار تبریز اقدام کند، ضمن این‌که اعتبار 50 میلیارد ریالی برای اجرای زیر ساخت های بازار تاریخی تبریز تخصیص یافته است./935/پ203/ح

ارسال نظرات