۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۲۸۴۲۹۷
کارشناس فضای مجازی مطرح کرد؛

ترویج فرهنگ مطالعه بهترین جایگزین برای فضای مجازی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس فضای مجازی بی‌توجهی به قانون فیلترینگ را خیانت به کشور دانست و با بیان این‌که داستان‌گویی و ترویج فرهنگ مطالعه بهترین جایگزین برای فضای مجازی است، گفت: فضای مجازی زمانی می‌تواند سودمند باشد که محتوای آن را خودمان تهیه کنیم.
حجت الاسلام کهوند

حجت الاسلام محمد کهوند، کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که فضای مجازی اعم از بازی و پویانمایی و اینترنت و فیلم بر اندیشه مخاطبان تأثیر گذار است، گفت: فضای مجازی زمانی می‌تواند سودمند باشد که محتوای آن را خودمان تهیه کنیم و از محتوای خارجی استفاده نکنیم.

 

وی با توجه به این که 90 درصد محتوای فضای مجازی مغایر با فرهنگ و دین ما است، افزود: در این وضعیت، غرب با خوراک فرهنگی که به کودکان ما می‌دهد؛ ارزش‌های غربی را در ذهن کودکان نهادینه می‌کند و سبب بی اعتنایی آنها به ارزش‌های اسلامی و ایرانی و گسست فرهنگی میان کودکان و والدین می‌شود.

 

پژوهشگر حوزه علمیه خروجی فضای مجازی را انحرافات جنسی، بی عفتی، بی ارزشی اخلاق و خشونت طلبی دانست و اظهار داشت: کنترل و فیلتر کردن یک پدیده مخصوص ما نیست و در همه جا مرسوم و بسیار مفید است زیرا مسأله فرهنگ با سرنوشت یک ملت مربوط است و عرصه بسیار حساسی است.

 

وی با بیان این که فیلتر نکردن شبکه‌های اجتماعی خیانت به کشور است، خاطرنشان کرد: بر اساس مستندات، گرایش کلی کاربران در شبکه‌های اجتماعی به سمت خواننده‌ها، فوتبالیست‌ها، شخصیت‌های فیلم و سریال و انیمیشن، سرگرمی مانند کلیپ و برندهای تجاری است که همه این موارد لغو است و باعث هدر دادن وقت و عقب افتادگی علمی می‌شود و جز موارد محدودی هیچ فایده ای برای کاربران ندارد.

 

حجت الاسلام کهوند در رابطه با نقش والدین در مواجهه با فضای مجازی اشاره کرد و گفت: یک روش نقش الگویی والدین است که در خانه با رفتار خود الگو یی مناسب برای شیوه درست زندگی و استفاده از فضای مجازی برای کودک باشند و روش دیگر نقش ارشادی و راهنمایی خانواده است که متأسفانه در این نقش هم خانواده‌ها ضعیف عمل کرده و کودک را به حال خود رها می‌کنند و روش سوم هم نقش مدیریتی خانواده است و باید با محدود کردن فرزندان خود آنها را در مسیر درست هدایت کنند.

 

وی با اشاره به غیر بومی بودن بازی‌های رایانه‌ای، مسائل جنسی و خشونت را پایه ثابت آنها دانست و اظهار داشت: در بحث موسیقی هم با ترویج موسیقی‌های غیر بومی و رپ به صورت غیر مستقیم خشونت را گسترش می‌دهند و در سایت‌ها هم، 10جست‌وجوی اول هر مطلبی مسائل جنسی را نشان می‌دهد.

 

کارشناس حوزوی با بیان این که شبکه های اجتماعی نه تنها دسترسی به گناه را آسان می‌کند بلکه مخاطبان را تحریک به گناه می‌کند، افزود: ایران یکی از بی‌قاعده‌مندترین کشورهای دنیا در استفاده از فضای مجازی است و این به دلیل کم هزینه بودن بازی‌ها و عدم کنترل خانواده‌ها است.

 

وی قصه و داستان گویی و ترویج فرهنگ مطالعه را بهترین جایگزین فضای مجازی دانست و افزود: انجام بازی های بومی و محلی، اجتناب از تک فرزندی و ارتباط با نزدیکان می تواند کودک را از فضای مجازی دور کند و با زندگی واقعی بیشتر آشنا کند.

 

حجت الاسلام کهوند افزود: در جلد چهار کتاب «من دیگر ما» بازی‌های بومی فراوانی معرفی شده است و در بحث داستان و قصه هم کتاب «قصه‌های شیرین ایرانی» نوشته مریم توسی که قصه‌های قدیمی را با زبان ساده و شیوا برای کودکان آورده است منابع بسیار خوبی برای پر کردن اوقات فراقت کودکان است./843/ت302/ی

ارسال نظرات