۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۲۸۴۴۱۵
11 تا 16 شهریور ماه؛

یازدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ارزانی گفت: یازدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان یازدهم تا شانزدهم شهریور ماه با حضور معاون وزیر علوم و دیگر مسؤولان استانی برگزار می‌شود.
حجت الاسلام ارزاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان، با اشاره به جایگاه کتاب در قرآن کریم گفت: بیش از 300 مرتبه واژه کتاب ذکر شده است، خداوند در قرآن رسما به کتاب و قلم قسم می‌خورد و این بیان‌گر اهمیت کتاب است.

 

وی در ادامه افزود: معجزه‌های بسیاری را پیامبران داشتند ولی تنها معجزه جاودان کتاب است که معجزه پیامبر اسلام است، این بیانگر این است که آنچه باید بماند آن کتاب است، علم را در روایات دستور داده شده با کتاب نگه دارید، خداوند وقتی می‌خواهد ادیان دیگر را مخاطب قرار دهد آنها را اهل کتاب خطاب می‌کند و راز ماندگاری آنها را اتصال به کتاب معرفی می‌کند.

 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با بیان این‌که پیامبران اولوالعزم صاحب کتاب هستند و با کتاب خود شناخته می‌شوند تصریح کرد: بلندترین آیه قرآن که در بلندترین سوره قرآن آورده شده کتاب را راز و رمز ماندگاری معرفی می‌کند.

 

حجت الاسلام ارزانی کتابت را یکی از نعمات الهی توصیف کرد و آن را وسیله ای برای انتقال سنت‌ها به آیندگان دانست و گفت: یکی از کارهایی که در عرصه کتاب صورت می‌گیرد و برخی آن را بزرگ ترین پدیده فرهنگی می‌دانند نمایشگاه‌ کتاب تهران است و امسال تلاش کردیم تا مانع از برگزاری دوسالانه نمایشگاه کتاب باشیم، برای اصفهان زیبنده نیست که نمایشگاه کتاب دوسالانه باشد بلکه در نظر داریم که نمایشگاه کتاب را در طول سال بیشتر برگزار کنیم.

 

وی کتاب و کتاب خوانی را راهکاری برای رفع معضلات اجتماعی نظیر طلاق خواند و تصریح کرد: امسال یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب برگزار می‌شود که در استان اصفهان نظیر ندارد، این نمایشگاه یازدهم تا شانزدهم شهریور ماه برگزار می‌شود که علاقمندان از 10 صبح تا 10 شب امکان بازدید و حضور در نمایشگاه را دارند.

 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به لزوم پیشرفت و تعالی نمایشگاه در هر دوره نسبت به دوره قبل اظهار کرد: تلاش کردیم تا فضای علمی و معنوی نمایشگاه را نسبت به سال‌های قبل بهتر کنیم، حضور ناشران رشد 10 درصدی داشته است و امسال حضور 600 ناشر در این نمایشگاه حاضر هستند که برخی از خارج از استان اصفهان به این نمایشگاه آمده‌اند.

 

حجت الاسلام ارزانی ادامه داد: سال گذشته 350 غرفه در نمایشگاه دایر شد که این تعداد امسال به 400 غرفه رسید بیش از 10 ناشر خارجی در نمایشگاه حاضر هستند ضمن این‌که تلاش شده است تا ناشران قوی که کتاب‌های بهتری دارند نیز در نمایشگاه حضور داشته باشند.

 

وی از برنامه‌های ویژه در کنار نمایشگاه کتاب اصفهان خبرداد و ابراز کرد: برنامه‌های ویژه فرهنگی از روز چهارشنبه که افتتاحیه نمایشگاه است تا روز اختتامیه برنامه‌های متنوعی در نمایشگاه برگزار می‌شود، مطالعه مفید در 5 دقیقه، آموزش تندخوانی، مسابقه خوشنویسی، مسابقه عکس سلفی، ارائه کتاب، نقالی و شاهنامه خوانی، نمایشگاه کاریکاتور، پوستر سیر مطالعاتی، کتابخانه گویا، قصه گویی کودکان، ایستگاه سرگرمی و نقاشی، بحث پاسخگویی به مسائل خانواده و مسائل شرعی از جمله این برنامه‌ها است.

 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با اشاره به موازی کاری ادارات و سازمان‌ها و لزوم همگرایی و هم افزایی برای فعالیت‌های مرتبط تصریح کرد: نمی‌توان ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای مختلف را نادیده گرفت، اگر نگاه خدمت گذاری به مردم باشد شرایط تفاوت پیدا می‌کند و دستگاه‌ها بایکدیگر همکاری بهتر و دقیق‌تری خواهند داشت.

 

حجت الاسلام ارزانی با بیان این‌که سال گذشته تنها 570 میلیون تومان کتاب خریداری شده است و این آمار ضعیفی برای اصفهان است خاطر نشان کرد: اصفهان حقیقتا پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و باید فرهنگ کتاب‌خوانی و رشد سرانه مطالعه در این شهر بیشتر شود، امسال در صدد هستیم تا سقف خرید کتاب در نمایشگاه استان اصفهان بیشتر شود و باید تلاش کنیم تا این اتفاق رخ دهد و از وزارت ارشاد قول گرفتیم امکان سقف خرید تا یک میلیارد تومان باشد و سال‌های آینده شاهد افزایش خرید باشیم.

 

وی از حضور معاون وزیر علوم در نمایشگاه کتاب اصفهان خبر داد و اظهار کرد: ساعت 17 و 30 دقیقه روز یازدهم شهریور ماه شاهد افتتاح نمایشگاه کتاب با حضور استاندار و دیگر مسؤولان استان خواهیم بود.

 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ضمن معرفی کمیته‌های برگزاری یازدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان بیان کرد: یکی از کارهای ویژه نمایشگاه کتاب امسال بخش شهرستان‌ها است، که امیدواریم فقط در اصفهان شاهد نمایشگاه کتاب نباشیم، همچنین مشاوره کتاب که نقش مهمی در انتخاب کتاب به ویژه از سوی خانواده‌ها دارد در یازدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان دایر است./1304/پ202/ب4 

ارسال نظرات