۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۸۴۵۳۶
کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی:

پیشرفت علمی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود/ اشتیاق والدین به دانش افزایی فرزندان را نیز علاقه مند می کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره)، ریشه بسیاری از مشکلات دنیا را جهل خواند و گفت: کسب علم باید در مرحله نخست به یک فرهنگ تبدیل شود؛ تا فرزندان با اشتیاق درس بخوانند؛ زیرا اگر والدین اشتیاقی به کسب علم نداشته باشند، فرزندان نیز رغبتی نخواهند داشت.
مطالعه

حجت الاسلام محمدمهدی عباسی آغوی، کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به موضوع ادامه تحصیل همسران اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) درباره ارزش تحصیل علم فرمودند «علم سرآمد همه خیرها و جهل منشأ هر شری است».

 

ریشه بسیاری از مشکلات دنیا جهل است

وی ریشه بسیاری از مشکلات دنیا را جهل خواند و ابراز داشت: حضرت علی‌(ع) در روایتی علم را منشأ حیات برشمرده‌اند؛ از این‌رو هر فردی برای رسیدن به حیات معنوی و برکت زندگی باید تحصیل علم داشته باشد.

 

کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: حضرت علی(ع) در روایت دیگری، عالم را فردی معرفی می‌فرماید که از علم سیر نمی‌شود و اظهار سیری نیز نمی‌کند؛ زیرا در تحصیل علم فارغ‌التحصیل شدن معنی ندارد؛ چنان که رفتن به دورترین نقطه نیز توصیه شده است.

 

وی با اشاره به توصیه‌های اسلام درباره تحصیل علم یادآور شد: یکی از مستشرقین انبوه توصیه به کسب علم در اسلام را راز برتری و به حق بودن آن می‌داند؛ زیرا اگر می‌خواست مردم بدون آگاهی آن را بپذیرند به جهل و عدم تحصیل علم توصیه می‌کرد.

 

کسب علم باید در مرحله نخست به یک فرهنگ تبدیل شود

حجت الاسلام عباسی آغوی به چند اصل در ارتقای تحصیلی خانواده طلاب اشاره کرد و یادآور شد: کسب علم باید در مرحله نخست به یک فرهنگ تبدیل شود؛ تا فرزندان با اشتیاق درس بخوانند؛ زیرا اگر والدین اشتیاقی به کسب علم نداشته باشند، فرزندان نیز رغبتی نخواهند داشت.

 

وی با اشاره به روایت پیامبراکرم(ص) خاطرنشان کرد: کسب علم و دانش مربوط به واجبات بر هر مرد و زن مسلمان واجب و لازم است؛ بنابراین بسیار پسندیده است که برخی مردان، همسران را به کسب علم و دانش‌های مفید تشویق کنند.

 

کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: تجربه نشان داده است که زنان باهوش و تحصیلکرده، فرزندان موفق‌تر و بهتری را تربیت کرده‌اند؛ از این‌رو سرنوشت فرزندان ارتباط مستقیمی با آگاهی والدین دارد.

 

برنامه‌ریزی، استفاده از فرصت، داشتن هدف و همکاری همسران در کسب علم مهم است

وی برنامه‌ریزی و استفاده از فرصت را در کسب علم مهم خواند و تأکید کرد: برای کسب علم، فرد باید بهترین استفاده را از فرصت‌هایش داشته باشد و وقتش را مدیریت کند؛ یعنی پدر و مادر، استفاده از فرصت‌ها را در خانواده‌ و در میان فرزندان جا بیندازند.

 

حجت الاسلام عباسی آغوی، هدف را در کسب علم مهم دانست و گفت: اگر علم را برای علم، کمال و آرامش بیشتر بخوانیم؛ دیگر به علوم غیر مفید رو نمی‌آوریم؛ یا در کسب علم به آسیب‌های جانبی آن همانند کم‌گذاشتن برای تربیت فرزند و خانواده دچار نمی‌شویم.

 

وی همکاری همسران را در کسب علم مهم برشمرد و یادآور شد: بسیار مناسب است که هر کدام از اعضای خانواده؛ اگر خودشان به دنبال کسب علم نیستند، زمینه را برای کسب علم اعضای دیگر خانواده فراهم کنند؛ چنان که پیامبر اکرم(ص) در روایتی فرمودند «اگر زنی همسرش را به حج، جهاد و کسب علم تشویق کند؛ خداوند به وی اجر همسر ایوب را می‌دهد».

 

کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به مجاهدت و همکاری همسر علامه طباطبائی افزود: در فراگیری و کسب علم، اولویت با مسائل دینی و قرآنی است؛ از این‌رو والدین می‌توانند با شناسایی استعداد فرزندانشان، آنها را به علوم دینی و تحصیل در حوزه علمیه تشویق کنند.

 

وی یادآور شد: همسران می‌توانند ساعات مطالعه‌شان را به گونه‌ای تنظیم کنند که حساسیت برانگیز نباشد؛ یعنی با مطالعه و تحصیل به آرامش خانواده، تربیت فرزندان و حقوق همسر لطمه‌ای وارد نشود.

 

کبر و غرور عالم و حسادت دیگران از آفات علم است

حجت الاسلام عباسی آغوی تصریح کرد: علم و عالم را آفات و آسیب‌های اخلاقی تهدید می‌کند؛ آفتی که عالم را تهدید می‌کند، کبر و غرور است که باید کنترل شود و آفت دیگری که از سوی دیگران، عالم را تهدید می‌کند، حسادت است؛ بنابراین باید تواضع پیشه کند؛ تا کمتر درباره‌اش حسادت ورزیده شود؛ به ویژه تحصیل همسران نباید به رقابت دچار شود؛ بلکه تعامل و همکاری باید همیشه در میان‌شان حاکم باشد./908/ت302/ف

ارسال نظرات