۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۲۸۴۶۰۴
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

عنایت ویژه امام زمان به لباس روحانیت/ هیچ معنویتی بدون محرومیت حاصل نمی شود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی لباس روحانیت را علامت ظاهری سربازی ولی عصر(عج) و لباس مظلومیت دانست و گفت: البته نباید ظلم پذیر باشیم، اما این لباس محدودیت های دنیوی را به همراه دارد و شما را در معرض توهین‌ها قرار می دهد ولی شما نگران محدودیت‌ها نباشید و صبر پیشه کنید، زیرا امام زمان(عج) به این لباس عنایت ویژه ای دارند.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه دوشنبه 9 شهریورماه در آیین افتتاحیه یازدهمین دوره آموزشی ویژه سازماندهی تلبس طلاب حوزه های علمیه استان، به نام «طرح ادیب» و خطاب به طلاب شرکت کننده در طرح، گفت: لباس روحانیت یک علامت ظاهری برای سربازی امام عصر(عج) است.

 

وی ادامه داد: هر چند قبل از این هم شما با ورود به حوزه علمیه از نظر علمی رسماً مدعی سربازی امام زمان(عج) شده بودید، و هدفتان فراگیری علوم حوزوی جهت اعتلای فکری، اعتقادی و اخلاقی خود و جامعه بود، اما الان که قصد دارید تا لباس روحانیت بر تن کنید این ادعای سربازی را علنی کرده اید و مردم در سطح جامعه این نشانه را می بینند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: همان طور که دوران قبل از ورود شما به حوزه با دوران بعد از آن متفاوت است و شما پذیرفتید که زی طلبگی داشته باشید و با این که می دانستید از نظر مادی نسبت به سایر اقشار درآمد پایین تری خواهید داشت، وارد حوزه شدید، باید بدانید که دوران قبل از تلبس شما به لباس روحانیت هم با دوران بعد از آن متفاوت خواهد بود.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: کسانی که از نظر علمی در سطوح بالای حوزه هستند ولی ملبس نمی شوند باید بدانند که نباید از امام زمان(عج) انتظار  داشته باشند که سربازی علنی آن ها را بپذیرند، زیرا به همان میزانی که وارد گود شوند و به درجه ای که کار کنند، امام زمان(عج) هم از آن ها قبول می کنند، کسانی که سربازی را علنی می کنند ولی عصر(عج) هم آن ها را علنی می پذیرند، زیرا امام(ع) بر اساس حکمت و مصلحت رفتار می کنند.

 

وی ابراز داشت: قطعاً پوشیدن لباس روحانیت در جامعه محدودیت های دنیوی فراوانی را به همراه دارد، کوچک ترین آن ها مثل این که در اصفهان روحانی نمی تواند سوار موتور سیکلت شود، البته محدودیت های اصلی مربوط به کسب درآمد و طرز رفتار افراد مختلف و متاسفانه توهین هایی است که به این لباس وارد می شود.

 

نماینده مجلس خبرگان توضیح داد: گاهی حتی ممکن است همسران شما بگویند که نمی خواهیم در خیابان یا مراسم ها و مهمانی ها لباس روحانیت بر تن داشته باشی، اما اشتباه می کنند و اگر مزایای آن را بدانند هیچ گاه این گونه صحبت نمی کنند، وظیفه شما در برابر این رفتارهای ناشایست در جامعه، صبر و تحمل کردن است.

 

آیت الله مهدوی بیان داشت: رفتار تحقیر آمیز افراد را نباید به حساب شخص خود بگذاریم زیرا عناد آنان با لباس روحانیت است و اگر شما آن را لباس را نپوشید کاری با شما ندارند، پس نباید ناراحت باشیم که ایرادی در ما وجود دارد، کسی که به شخصی توهین می کند قبل از آن که ضرری به دیگری برساند به خودش ضربه می زند.

 

هدایت شدن یک نفر با ارزش تر از همه جهان است/ هیچ معنویتی بدون محرومیت حاصل نمی شود
وی گفت: طلبه ای در روستاهای اطراف کاری کرده بود که مردم آن روستا دید بدی نسبت به روحانیت پیدا کرده بودند، طلبه ای هم  می خواست برای تبلیغ به آنجا برود و نگران بود، به او گفتم برو و صحبت نکن بلکه با رفتارت مردم را به دین دعوت کن، رفت و موفق شد و مردم بدی فرد قبلی را به شخص او نسبت دادند و فهمیدند که لباس روحانیت عامل خطای آن فرد نبوده است.

 

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به درآمد پایین طلبه ها، گفت: ما با امام زمان(عج) خود عهد کرده ایم که حتی اگر پولی هم به دستمان رسید، آن را برای خوش گذرانی مصرف نکنیم، قول داده ایم که زاهد باشیم، هر چند بسیاری از مردم هم بگویند که این ها عقلشان کم است، اما ما چون تعهد داده ایم، محرومیت ها را به جان می خریم، هیچ معنویتی بدون محرومیت و سختی حاصل نمی شود.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به توصیه پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) قبل از اعزام ایشان به یمن، اذعان داشت: حضرت پیامبر(ص) هدایت شدن یک نفر را با ارزش تر از همه جهان دانستند، شما هم اگر در آینده برای تبلیغ به نقاط دور افتاده رفتید، سعی کنید افراد مستعد و دارای معنویت را به حوزه دعوت و تشویق کنید تا آن منطقه در آینده یک مبلغ خوب دینی برای هدایت افراد در درون خود داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: امام زمان(عج) لطف و عنایت ویژه ای به این لباس دارند و این لطف تاثیر بسیاری خوبی بر روی معنویت انسان دارد، کسانی که محرمیت ها و محدودیت ها را تحمل می کنند، مورد عنایت خاصه خداوند قرار می گیرند و به راستی کدام یک بهتر است، ملبس شدن و صبر بر مشکلات و دریافت توجهات خاصه پروردگار، یا ملبس نشدن و محدود نشدن و محروم شدن از عنایات خاصه ولی عصر(عج)، مسلماً معمم شدن اولی است.

 

اگر از معنویت روحانیت محروم بمانیم مصداق «خسر الدنیا و الاخره»، می‌شویم
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: مبادا در کسوت لباس مقدس روحانیت در آییم و نتوانیم از معنویاتی که در نتیجه کمک های امام زمان(عج) و عنایات ویژه ایشان به دست می آید، بهره ببریم، که در این صورت هم از نعمت های دنیوی دور مانده ایم و هم از معنویت روحانیت محروم بمانیم و خدای ناکرده مصداق «خسر الدنیا و الاخره»، شویم.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: برای این که بتوانیم از معنویت روحانیت خود حداکثر استفاده را ببریم باید متخلق به اخلاق اسلامی شویم، داستان رفتار امیرالمؤمنین(ع) در نبرد با عمر ابن عبدود می تواند الگوی خوبی برای شما باشد که غضب خود را جز در راه خداوند آشکار نکنید، در برابر توهین ها صبور باشید و جواب توهین کننده را ندهید، البته باید نگران آن شخص  و منتظر فرصتی برای هدایت او باشید.

 

وی گفت: نگران محدودیت ها نباشید و صبر پیشه کنید، زیرا امام زمان به این لباس عنایت ویژه ای دارند، اهل بیت(ع) هم این سختی ها را تحمل می کردند، پیامبر اسلام(ص) به شخصی که مدت ها خاکروبه بر سر ایشان می ریخت حمله نمی کردند و منتظر بودند تا فرصتی پیدا شد و او را هدایت کردند، جاهل دشمن عالم است، اما عالم دشمن جاهل نیست، زیرا عالم قبل از عالم شدن جاهل بوده و او را به خوبی درک می کند، مانند پدری که در مقابل بی ادبی فرزندش به او محبت می کند، چون می داند که جاهل است چون خودش هم قبلاً کودک بوده است.  

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: در انجام بسیاری از عبادات و توسلات، صدماتی به انسان وارد می شود، در احیاء گرفتن ها، اعتکاف، خواندن نماز شب و نمازهای مستحبی دیگر و سحرخیزی ها صدمات و زحمات ظاهری را تحمل می کنیم، پس در پوشیدن لباس روحانیت هم می توانیم سختی ها را تحمل کنیم./869/پ201/ح

ارسال نظرات