۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۲۸۴۶۱۱
تولیت مسجد مقدس جمکران عنوان کرد؛

فرشتگان حامل عرش؛ ماموران استغفار برای مومنین

خبرگزاری رسا ـ تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: یکی از کارهای اصلی فرشتگانی که حامل عرش هستند این است که دائماً در حال استغفار برای مؤمنین باشند.
حجت‌الاسلام محمد حسن رحيميان توليت مسجد مقدس جمکران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در هشتاد و نهمین جلسه شورای معاونین مسجد مقدس جمکران با اشاره به آیات 7 تا 8 سوره مبارکه غافر اظهار کرد: خداوند متعال انبوهی از فرشتگان (عدد آن ها را نمی دانیم، مقام و منزلت آن ها را نیز نمی دانیم ولی خداوند در مورد این فرشتگان می فرماید: این ها حاملان عرش هستند.) را که دائماً مشغول تسبیح هستند و حمد باری تعالی را به جا می آورند و ایمان به او دارند را «یستغفرون للذین ءامنوا» قرار داده است.


وی ادامه داد: یکی از کارهای اصلی این فرشتگانی که حامل عرش هستند این است که دائماً در حال استغفار برای مؤمنین باشند. این فرشتگان می گویند: «ربّنا وسعت کل شیء رحمه و علماً» خدایا! علم و رحمت تو بر همه عالم هستی گسترده است. هیچ چیز در عالَم، از حیطه علم خداوند خارج نیست «لا یعزب عنه ...»، "فإنّه یعلم السّر و أخفی»، خداوند تبارک و تعالی هم سرّ را می داند (هر آن چه که ما در دل مان پنهان می کنیم) مخفی تر از سرّ، آن است که مربوط به انسان است ولی خود انسان هم نمی داند.


تولیت مثلاً آن خصلت هایی که خودمان به آن توجه نداریم. حالت هایی که در اثر گناه یا عمل صالح بر ضمیر نا خودآگاه ما عارض شده است و خودمان از آن آگاهی و اطلاع نداریم.


حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با تاکید بر اینکه وسعت علم خداوند متعال تا «یعلم السّر و أخفی» است، بیان کرد: وسعت دایره رحمت خداوند هم به اندازه علم خداوند است. پس همانطور که هیچ چیز در عالَم از حیطه علم خداوند خارج نیست، پس هیچ پدیده ای هم در عالم از حیطه رحمت خداوند خارج نیست.


وی افزود: این فرشتگان به خداوند عرض می کنند: « فاغفر للذین تابوا و اتبعوا سبیلک» خدایا! بیامرز کسانی را که به راه تو بازگشتند و توبه کردند و از راه تو پیروی نمودند. « و قهم عذاب الجحیم» و این ها را از عذاب جهنم محفوظ بدار. خداوند متعال خودش غفار و رحیم است با این حال این همه فرشته را نیز آفریده و آن ها را مأمور نموده است (زیرا فرشتگان خارج از امر خدا کاری انجام نمی دهند) تا برای مؤمنین استغفار کنند.


تولیت مسجد مقدس جمکران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات «یا أیّها الذین ءامنوا اتقوا الله» و «یا أیّها الذین ءامَنوا ءامِنوا»، تاکید کرد: این آیات حاکی از این است که هر چه هم انسان مؤمن باشد و با تقوا، ممکن است در زندگی دچار لغزش و یا لغزش هایی بشود که اگر دچار لغزش نشود، جزو معصومین می شود که همان چهارده نفر بودند. بنابراین حداقل آن است که زیر چتر ایمان قرار بگیریم که « الذین ءامنوا» باشیم تا شامل رحمت واسعه خداوند قرار گرفته و مشمول آیات فوق باشیم./1323/د101/ف

ارسال نظرات