۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۸۴۶۶۴
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

میزان بالای سودهای بانکی در کشور به خاطر میزان بالای تورم است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ناآگاهی و عدم درک افراد از رسالت بانک در جمهوری اسلامی را عامل اشکال‌دار خواندن بانک از سوی آن‌ها خواند و گفت: ما باید این آگاهی را به مردم بدهیم که می‌شود با پول سرمایه گذاری کرد و سودی به دست آورد که ربا نیست و حال میزان بالای سودهای بانکی در کشور به خاطر میزان بالای تورم است.
حجت الاسلام عباس قدس
حجت‌الاسلام عباس قدس، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به غربی بودن ماهیت بانک‌ها، گفت: بانک، زاده تمدن غربی است و ما در تمدن اسلامی چیزی به نام بانک نداریم، اما برای اینکه بتوانیم با نظام اقتصادی جهان ارتباط برقرار کنیم بانک‌ها را به وجود آورده‌ایم، البته در آن قوانین لازم را برای اسلامی کردن این نهادها وضع کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به این نکته که بانکداری در اسلام با بانکداری غربی کاملا متفاوت است، افزود: ما در فقه چیزی به نام بانک نداریم و در فقه حکومتی ممکن است ساز و کارهای دیگری به جای بانک دیده شود، بانک‌های کشورهای اسلامی به لحاظ شاکله اسلامی نیستند اما ما مجبوریم آن‌ها را به شکل اسلامی در بیاوریم تا بتوانیم با جهان ارتباط اقتصادی برقرار کنیم.
 
این کارشناس اقتصادی در ادامه قوانین بانکی کشور را با علوم فقهی سازگار دانست و تصریح کرد: قوانین نظام بانکی امروز کشور، به لحاظ فقهی، اسلامی است و هیچگونه اشکال شرعی در آن وجود ندارد، با این وجود گاهی از زمان‌ها ممکن است بعضی افراد با زیرپا قرار دادن این قوانین آن ‌را از حالت شرعی خارج کنند.
 
حجت الاسلام قدس ساز و کار بانک را برگرفته از فرهنگ غربی دانست و ابراز داشت: اساس تولید بانک بر اساس ربا بوده است که برگرفته از فرهنگ غربی است، اما قوانین وضع شده فعلی در کشورهای اسلامی برای این نهادها که قوانین بانکداری اسلامی نام گرفته است با حدود دینی ما مشکلی ندارد و سازگار است، اما با این حال ریشه در تمدن اسلامی ندارد و وجود بانک‌ها در کشورهای اسلامی ایجاد تمدن اقتصادی نخواهد کرد.
 
وی اصطلاح ربایی شدن بانک‌ها را نادرست خواند و عنوان کرد: آنچه که امروزه در قوانین جمهوری اسلامی وجود دارد بانکداری اسلامی است و این بانکداری مورد مخالفت ولی فقیه جامعه نیست، چون ایشان اخیرا اشاره ای به این موضوع نداشته‌اند و تنها با بنگاه داری برخی بانک‌ها مخالف هستند، پس با وجود ولی فقیه در نظام، این امکان وجود ندارد که نظام بانکی بر اساس ربا باشد.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با ابراز این نکته که بعضی از فعالیت های اقتصادی چه در سطح بانک‌ها و چه در سطح مردم اشکال‌دار است، گفت: بعضی از قراردادهای بانکی همانند جریمه تأخیر در پرداخت بدهی به بانک‌ها از نظر فقها اشکال دارد و یا اینکه در سطح جامعه نظام رهن و اجاره از سال‌ها پیش توسط فقها غیراسلامی خوانده شده است.
 
این کارشناس اقتصادی اولویت آسیب‌شناسی اقتصادی کشور را بانک تلقی نکرد و ابراز داشت: امروزه بسیاری دیگر از مشکلات همانند عدم تقسیم مناسب ثروت‌ها، عدم پرداخت مالیات از سوی گروهی افراد و همچنین برنامه‌ریزی نادرست برای استفاده از آن در اولویت آسیب‌شناسی اقتصادی ما قرار دارند.
 
وی در ادامه ناآگاهی و عدم درک افراد از رسالت بانک در جمهوری اسلامی را عامل اشکال‌دار خواندن بانک از سوی آن‌ها خواند و اضافه کرد: ما باید این آگاهی را به مردم بدهیم که می‌شود با پول سرمایه گذاری کرد و سودی به دست آورد که ربا نیست، و حال میزان بالای سودهای بانکی در کشور به خاطر میزان بالای تورم است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این نکته که اگر مناسبت‌های اقتصادی میان کشورهای اسلامی افزایش یابد این احتمال وجود دارد که ساز و کار بانک‌ها در این کشورها تغییر یابد افزود: ممکن است با اتحاد کشورهای اسلامی و افزایش ارتباط اقتصادی میان آن ها کشورهای اسلامی بتوانند بانک دیگری را پایه گذاری کنند که نام و شیوه متفاوت تری از بانک‌های امروزی داشته باشند.
 
حجت‌الاسلام قدس در پایان از بعضی فعالیت‌های بانک‌ها در کشور انتقاد کرد و گفت: بعضی از بانک ها به جای پاداش‌های میلیونی برای کارکنان خود می‌توانند در بین مردم سرمایه گذاری کنند و با جلب اعتماد مردم، آن‌ها را به سرمایه گذاری راغب تر کنند. /955/ت302/ح
ارسال نظرات