۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۲۸۴۸۰۹
با حضور عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان غربی؛

افتتاحیه سال تحصیلی مدارس علمیه خوی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ طی مراسمی با حضور عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان غربی سال تحصیلی طلاب سطح یک و دو همچنین سفیران هدایت مدارس علمیه خوی آغاز شد.
مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام سیدرضی موسوی شکوری، عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان غربی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه سطح 1 و 2 و سفیران هدایت شهرستان خوی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: براساس حدیثی از پیامبر اکرم (ص) ساعتی نشستن در مجلس علم محبوبتر است نزد خدای تعالی از حضور در تشییع هزار جنازه از جنازه شهدا و با ارزش تر است از قیام هزار شب که در هر شب هزار رکعت نماز خوانده شود و باز با ارزشتر از هزار جهاد در کنار رسول خدا(ص) و خواندن کل قرآن است.

 

و در ادامه اظهار داشت: براساس فرموده  پیامبر خدا(ص) ملازم باشید به حضور در مجلس علم برای اینکه توسط علم است که حلال و حرام خدا شناخته می شود.

 

امام جمعه خوی خطاب به طلاب گفت: علمی که به وسیله آن حرام و حلال خدا شناخته می شود همان علم فقه شامل علوم صرف، نحو، منطق، فلسفه، بلاغت، رجال، درایه، تفسیر و علم اصول است که شما مشغول فراگیری علوم مقدماتی آن هستید.

 

حجت الاسلام شکوری در ادامه با اشاره به تاریخچه حوزه های علمیه اظهار داشت: حوزه های علمیه ریشه در فعالیت مسلمانان در طول 14 قرن دارد که پایه گذاری آن در عصر رسولخدا(ص) و از خانه ارقم بن ارقم شروع می شود و در مدینه از مسجد النبی و سایر مساجد استمرار پیدا می کند و در عصر ائمه نیز با توجه به شرایط سخت آن عصر حدود 3 قرن استمرار پیدا می کند که در اصطلاح عصر حضور نامیده می شود.

 

وی در ادامه گفت: در عصر غیبت فقهای بزرگوار شیعه با توجه به عصر حاکمیت خلفای جور بنی العباس و سایر پادشاهان در ادوار مختلف توانستند حوزه های علمیه را در شهرهای قم، ری، بغداد، نجف، حله، حلب و سایر مراکز علمی استمرار بخشند و شخصیت های برجسته ای امثال شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، محقق، علامه حلی، شهید اول و شهید ثانی راکه نقش اساسی در رونق حوزه های علمیه داشتند تربیت کنند.

 

حجت الاسلام شکوری افزود: حوزه علمیه قم که از سوی مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری پایه گذاری شد هم اکنون در حال رشد و توسعه بوده و هزاران نفر از شخصیت های برجسته علمی در رشته های مختلف علوم مشغول تعلیم و تعلم هستند که افتخار شیعه در سطح جهان است.

 

حجت الاسلام شکوری با اشاره به اهداف و رسالت های سنگین حوزه های علمیه در عصر حاضر گفت: شناخت صحیح دین که همان تفقه در دین است، ابلاغ کردن صـحـیح دیـن بـه هـمه مسلـمانـان، مبارزه با فساد، آلودگی ها و ستمگری ها و اجرا کردن احکام و معارف دیـنی از جمله اهداف و رسالتهای حوزه های علمیه شیعه است.

 

وی‌ جاذبه های معنوی از قبیل اخلاص، معنویت و تقوای الهی که مهم‌ترین شرط موفقیت و رشد و بالندگی در حوزه های علمیه است، اسـتقلال از مراکـز قـدرت در زمیـنه‌های مـدیـریـتی، مـالـی و آمـوزشـی، رابطه متقابل و صمیمی مردم و حوزه‌های علمیه و اتکای آن‌ها به یکدیگر، حاکمیت طبع بلند، زهد، قناعت، پرهیز ازتجمل‌گرایی و اسراف بر حوزه‌های علمیه، انعطاف‌پذیری حوزه‌ها در زمینه امکان تحصیل اقشار مخـتلف و تقارن تعلیم و تعلّـم و عـدم مـحدودیت زمـانی بـرای تحـصیل را از امتیازات و ویژگیهای برجسته حوزه های علمیه شیعه برشمرد.

 

مسؤول مدارس علمیه خوی در پایان خطاب به طلاب به بخشی از تهدیدات حوزه های علمیه و طلاب اشاره کرد و اظهار داشت: نیمه کاره گذاشتن تحصیلات، وارد شدن به بازار کار و استخدام در ارگان ها و نهادها، حاکمیت تفکر مادی، کم توجهی به عمق فراگیری دانش از جمله تهدیدات طلاب و حوزه های علمیه است که باید با وسواس تمام مورد عنایت قرار بگیرد چون رمز موفقیت حوزه های علمیه ادامه دادن روش موفق علما و فقهای گذشته است.

 

گفتنی است، آیین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه های علمیه شهرستان خوی با حضور طلاب و اساتید این شهرستان برگزار شد./936/پ202/ب4

ارسال نظرات