۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۲۸۴۸۵۶

مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه علمیه حجت تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه حجت منطقه 10 تهران با حضور تولیت، اساتید و طلاب این مدرسه علمیه در مسجد مدرسه علمیه حجت(عج) برگزار شد.
مراسم افتتاحيه سال جديد تحصيلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه حجت(عج)، با حضور آیت الله علی سیفی، متولی مدرسه علمیه حجت(عج)، حجت الاسلام و‌المسلمین محمد صبوری مدیر مدرسه علمیه، حجت الاسلام یاسر غلامی روشن معاون اجرایی مرکز حوزوی حجت(عج) و جمعی از مسؤولان محلی منطقه 10 تهران، غروب سه‌شنبه، 10 شهریور در مسجد مدرسه علمیه حجت(عج) برگزار شد.

عالمان دینی، چراغ هدایتند/وطیفه روحانیت، گسترش آگاهی در جامعه است
در بخش سخنران ویژه مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه علمیه حجت(عج)، آیت الله علی سیفی، با اشاره به رسالت و وظایف عالمان دینی، گفت: عالمان دینی رهرو راه انبیای الهی هستند، همان‌طور که انبیا و اولیای الهی مردم را در خط خدا نگه داشتند، عالمان دینی نیز باید جامعه را به سمت معارف الهی سوق دهند.

وی با اشاره کتاب ارزشمند نهج البلاغه، افزود: این کتاب حاصل یک عمر مطالعه و تحقیق سید رضی می‌باشد، تالیفی که به جرات می‌توان آن‌را از کتب برتر دانست، علاوه بر این بسیاری از بزرگان حوزوی با تحسین این اثر ارزشمند حتی آن‌را برادر قرآن نیز نامیده‌اند.

متولی مدرسه علمیه حجت(عج) با انتقاد از برخی کم‌توجهی‌ها درباره تعلیم قرآن در حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: قرآن مائده الهی است و دسترسی به تمام علوم با قرآن مسیر می‌شود، امروز نیز ضرورت تعلیم و پرداختن به مفاهیم ارزشمند قرآن کریم در حوزه‌های علمیه بسیار دیده می‌شود.

آیت الله سیفی درباره نقش روحانیت در آگاهی بخشیدن به جامعه، بیان داشت: عالمان دینی باید ملت‌ها را از جهل دور نگه دارند، زیرا وقتی جامعه به ‌سوی نادانی حرکت کرد، قطعا نخستین گروهی که می‌تواند با آگاهی بخشیدن به جامعه جلوی گسترش جهل را بگیرد، روحانیت است.

وی ادامه داد: نکته مهم درباره نقش پر‌رنگ عالمان دینی این است که اگر روحانیت دچار جهل شود، به تبع آن جامعه نیز رو به سقوط و تباهی حرکت خواهد کرد، علاوه بر این ما شاهد هستیم که هر‌گاه عالمان دینی سستی از خود نشان دادند عده‌ای به سرعت در خصوص احکام دینی بدعت گذاری کردند.

متولی مدرسه علمیه حجت(عج) در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به اتفاقات دوران انقلاب اسلامی، خاطر‌نشان کرد: در دورانی شریف امامی نخست وزیر بود، سعی کرد با گرفتن وقت ملاقات از مرحوم آیت الله خویی خود را به مرجعیت آن زمان نزدیک کند، اما هوشمندی و پاسخی که ایشان به شریف امامی دادند بسیار تامل بر‌انگیز است، مرحوم آیت الله خویی ضمن رد درخواست ملاقات گفتند؛ "راه من همان منش امام خمینی است"، این رفتار آیت الله خویی بر‌آمده از زمان‌سنجی ایشان و یکپارچگی روحانیت بود.

آیت الله سیفی با بیان خاطره‌ای از مرجع عالی‌قدر جهان تشیع، آیت الله سیستانی، ابراز داشت: روزی به آیت الله سیستانی در خصوص برخی نا‌ملایمات و کمبود‌ها در حوزه‌های علمیه گلایه کردم، اما ایشان در پاسخ به گلایه بنده گفتند؛ از همین حوزه‌هایی با مشقت اداره می‌شدند، عالمان بزرگی همچون آیت الله جوادی آملی بیرون آمدند.

وی با تقبیح برخی برداشت‌های شخصی در خصوص اندیشه بزرگان دین، تاکید کرد: در زمان حافظ عده‌ای را حتی فردی فاسد می‌دانستند و وی را شاعری سطحی نگر می‌خواندند، در خصوص امام خمینی(ره) هم همین اتفاق رخ داد و افرادی اشعار وی را با نگاه تند غیر خدایی و حتی با گرایش غلط به منصور حلاج تفسیر کردند، اما در حقیقت نه منظور امام(ره) در اشعارش نگاه ضد خدایی بود و نه شخص منصور حلاج در زندگی خود تحلیلی در مقابل پرودگار داشت.

متولی مدرسه علمیه حجت(عج) با تأکید بر لزوم هوشیاری روحانیت در شرایط خطیر منطقه، بیان داشت: در شرایط خطیر منطقه و ظهور مدعیان دروغین اسلام، وظیفه اصلی عالمان دینی روشنگری است، علاوه بر این روحانیت باید جامعه را از گرایش به این ادیان دروغین دور نگه دارند.

آیت الله سیفی در پایان با سفارش به طلاب و روحانیان در خصوص اشراف به مسایل اجتماعی، اضافه کرد: باید روحانیان به گرایش‌های مختلف سیاسی آشنا باشند، مقتضیات زمان را به‌خوبی بشناسند و در جهت روشنگری و هدایت مردم گام بردارند.

طلاب مسأله مباحثه را جدی بگیرند
در ادامه این مراسم حجت الاسلام و‌المسلمین محمد صبوری با اشاره به حصول علم از طریق مباحثه و پرسش، گفت: طلاب باید در موضوعاتی همچون؛ «کثرت سوال»، «پیگیری درس‌های خوانده شده»، «توجه به علم»، «احترام به استاد» و « مدد گیری از خداوند» کوشا باشند.

وی افزود: علم نور است، باید طلاب به نور علم توجه کنند، زیرا علمی که مانند نور است می‌تواند از یک آینه شفاف منتشر شود.

مدیر مدرسه علمیه حجت(عج) در پایان با سفارش به طلاب درباره توجه به ارزش، ابراز داشت: طلاب جوان از ابتدا باید به سوال کردن عادت کنند، ضمن این‌که موضوع مباحثه را جدی بگیرند.

قبولی بالای 80 درصد طلاب مدرسه علمیه حجت(عج)
حجت الاسلام ناصر غلامی روشن در بخش ارائه گزارش مدرسه علمیه حجت(عج) در سال گذشته و بررسی برنامه‌های آتی این مرکز حوزوی، گفت: مدرسه علمیه حجت(عج) مرکزی مردم نهاد است و از کمک خیرین بهره می‌گیرد، علاوه بر این مرکز حوزوی از هیچ ارگان دولتی پولی دریافت نمی‌کند.

وی دربازه توفیقات مرکز حوزوی حجت(عج) در سال گذشته، افزود: در سال گذشته 67 طلبه در این مرکز آموزش دیدند که 80 درصد آن‌ها با نمره ممتاز قبول شدند، ضمن این‌که مدرسه علمیه علیمه حجت(عج) سیاست کاری خود را در راستای شرکت در فعالیت‌های گروهی، مدنی و اجتماعی قرار داده است.

معاون اجرایی مدرسه علمیه حجت(عج) در پایان با بیان این مطلب که در این مرکز حوزوی به درس اخلاق بسیار پرداخته می‌شود، ابراز داشت: در سال جاری تحصیلی بنا را بر این گذاشته‌ایم تا با دعوت از اساتید برجسته اخلاق، طلاب را با مفاهیم اخلاقی آشنا کنیم.

گفتنی است حضور مسؤولان مختلف مناطق ده در این مراسم موضوعی بود که بسیار به چشم می‌خورد، ضمن این‌که در این مراسم یکی از مداحان اهل بیت(ع) به روضه خوانی برای جمع حاضر پرداخت./856/پ201/ح

ارسال نظرات