۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۲۸۴۸۷۰
استاد حوزه علمیه قزوین:

نظام بانکداری تأثیر بسزایی بر اقتصاد کشور دارد/ نبود ربا مهم‌ترین شاخص اصول اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین با بیان این که نظام بانکداری تأثیر بسزایی بر اقتصاد کشور دارد و اگر بحث ربا رعایت نشود بدبختی و برکت از جامعه اسلامی برداشته شده و مصیبت در جامعه زیاد می‌شود، گفت: بانکداری اسلامی به بانکداری گفته می‌شود که اصول اسلامی در آن رعایت شود و نبود ربا یکی از شاخص های اصول اسلامی است.
بانکداري اسلامي بانکداري اسلامي بانکداري اسلامي بانکداري اسلامي

حجت الاسلام سید مصطفی موسوی، استاد حوزه علمیه قزوین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره بانکداری اسلامی گفت: بانکداری اسلامی به بانکداری گفته می‌شود که اصول اسلامی در آن رعایت شود و نبود ربا یکی از شاخص های اصول اسلامی است.

 

قوانین شرعی را مراجع تقلید تایید می‌کنند

وی در ادامه افزود: اصول و قوانین نوشته شده بانک‌ها ربوی نیست، چون در آنها نظام بانکداری مضاربه و جعاله را مطرح می‌کنند تا تجارت صورت گیرد و در این معاملات ربا نیست.

 

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: بعضی از بانک‌ها اصول و قوانین نظام بانکی را رعایت نمی‌کنند و فقط قراردادها را در اختیار مردم قرار می‌دهند تا به صورت صوری امضا کنند و در عمل به گونه دیگری رفتار می‌کنند.

 

این کارشناس حوزوی افزود: فتوای اغلب مراجع این است که اصول اسلامی اگر تصویب شده است، سود دادان به مردم و سود گرفتن از آنها اشکالی ندارد و حرام نیست.

 

وی با بیان این‌که در بانکداری اسلامی باید موازین شرعی و اسلامی رعایت شود، اظهار کرد: بانک‌های غیر دولتی قراردادهایی که در آن ربا نیست تنظیم می‌کنند و در مرحله اجرا و عمل به قراردادهای خود عمل نمی‌کنند و این تجارت شرعی و اسلامی نیست.

 

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: نظام بانکداری ایران فقط در تئوری موفق بوده است و در زمینه عمل بسیار ضعیف عمل کرده است و این سبب ایجاد مشکلاتی برای مردم شده است.

 

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: نظام بانکداری تأثیر بسزایی بر اقتصاد کشور می‌گذارد و اگر بحث ربا رعایت نشود بدبختی و برکت از جامعه اسلامی برداشته می‌شود و مصیبت در جامعه زیاد می‌شود.

 

این کارشناس حوزوی با اشاره به روایاتی از ائمه معصوم(ع) بیان داشت: در جامعه‌ای که ربا وجود داشته باشد، رحمت خداوند کم می‌شود و بر اقتصاد جامعه تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 

وی در ادامه عنوان کرد: نظارت مراجع تقلید، علما و مسؤولان بر نظام بانکی باید بیشتر باشد چون تأثیر بسیار زیادی بر روند عملی شدن قوانین بانکی خواهد گذاشت.

 

حجت‌الاسلام موسوی ابراز کرد: مراجع باید قوانین را بر اساس شرع تنظیم کنند و همه با یکدیگر یک نظر واحدی داشته باشند تا در زندگی مردم اختلال ایجاد نشود.

 

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: مراجع باید توصیه های لازم را به مسؤولان بانکی بدهند تا نظام بانکداری‌مان سریع‌تر به نظام بانکداری اسلامی نزدیک شود./838/ت302/ب2

ارسال نظرات