۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۲۸۵۰۴۷
استاد حوزه علمیه بابل:

رسیدن به آرامش و سعادت دستاورد بزرگ عمل به سبک زندگی دینی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه سبک زندگی دینی را موجب آرامش درونی برای انسان دانست و گفت: آرامش در زندگی و رسیدن به قله های سعادت دستاورد بزرگ عمل به سبک زندگی اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمين عبدالحسين بابايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام عبدالحسین بابایی، استاد حوزه علمیه بابل امروز در مسجد جامع زرگرشهر به موضوع انحراف در نگاه اسلام پرداخت و گفت: انحراف یا کج روی، از منظر حقوقی عملی است که بوسیله قانون منع شده و مرتکب از آن طبق قانون مجازات می گردد.
 
وی به تعریف انحراف اخلاقی نیز پرداخت و افزود: در علم اخلاق، انحراف به رفتاری گفته می شود که معلمان و مربیان آن را رفتار زشت و ناپسند می نامند و از نگاه دینی می توان آن را مخالفت با دستورات الهی تعریف کرد.
 
امام جمعه سابق فیروزکوه با اشاره به آیه 30 سوره نازعات، ترس از مجازات را عامل مهم برای جلوگیری از انحراف افراد در جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: احساس وجود ناظر ویا ناظران قوی برای اجرای قانون موجب جلوگیری از گناه و یا تخلف در افراد جامعه می شو دو از این لحاظ انحراف به شدت کاهش می یابد.
 
وی به بررسی علل مختلف انحراف از دیدگاه اسلام پرداخت و ادامه داد: هواپرستی، فقر، مصاحبت و رفاقت با افراد منحرف، خود کم بینی و احساس حقارت درونی و تربیت خانوادگی از علت های ایجاد انحراف از مسیر صحیح زندگی در بین افراد است.
 
حجت الاسلام بابایی به تشریح ارتباط غلبه هوای نفس بر انسان و ایجاد انحراف پرداخت و اظهار داشت: بر اساس آیه 27 سوره نساء، مسائل جنسی موجب بزرگترین سقوط و انحراف است که انسان را به ورطه انحطاط کامل اخلاقی می برد.
 
وی با بیان اثرات انحراف جنسی در افراد، افزود: بی بندی و باری جنسی و شهوانی موجب ذوب جسم، درگیرشدن ذهن، تباه شدن اموال، کاهش تمایل به تشکیل خانواده، از بین بردن شأن اجتماعی، ایجاد فرزندان نامشروع و گسترش انواع بیماری های مقاربتی و روانی در سطح یک جامعه می گردد.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه با تشریح آیه 23 سوره یوسف به ماجرای زلیخا و درخواست برای انجام گناه اشاره و اذعان کرد: خداوند در قرآن از حضرت یوسف به عنوان الگوی برجسته پاکدامنی و مقابله با شهوات نفسانی نام می برد زیرا شهوات نفسانی در صورت خارج شدن از مسیر مشخص به دشمن انسان تبدیل می شوند و از این رو مؤمنان باید دست رد به سینه شهوت رانان بزنند.
 
وی افزود: قرآن برای دو گروه تعبیر ختم الله قلوب به کار برده است که یک دسته کفار و دسته دیگر هواپرستان هستند.
 
حجت الاسلام بابایی با بیان این مطلب که هوا پرستی اساس محنت است، گفت:مراد از هواپرستی نادیده گرفتن وظیفه و پیروی از غریزه است که سبب انحراف از راه خدا و باعث سقوط انسان می‌شود.
 
وی ادامه داد: هواپرستی سبب مسدود شدن درهای هدایت به روی انسان می شود و زمانی که انسان اطاعت از هوای نفس را بر طاعت حق مقدم بشمارد ،شمارش معکوس سقوط خود را آغاز کرده است.
 
استادحوزه علمیه بابل با تاکید بر این مطلب که مؤثرترین راه نفوذ شیطان هوا پرستی است، خاطرنشان کرد: هواپرستی انسان را تا مرحله مبارزه با خدا پیش می برد زیرا شیطان نیز به چنین سرنوشتی گرفتار شد.
 
وی بر لزوم دوری از افراد نااهل در زندگی اجتماعی تاکید کرد و افزود: امامان معصوم از دوستی با نااهلان بطور قاطع دوری می کردند و به پیروان خود نیز سفارش موکد داشتند که با دوستان خوب و نیک رابطه داشته باشند و حتما از انتخاب دوستان منحرف و ناباب به پرهیزند.
 

حجت الاسلام بابایی سبک زندگی دینی و توجه به دستورات اسلام را موجب آرامش در زندگی دانست و تصریح کرد: آرامش در زندگی و رسیدن به قله های سعادت دستاورد بزرگ عمل به سبک زندگی اسلامی است و لذا آشنایی همه افراد جامعه به شیوه مد نظر اسلام ضروری به نظر می رسد./1313/پ202/ح

ارسال نظرات