۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۲۸۵۳۴۷
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی:

برجام به عنوان یک معاهده باید در مجلس بررسی شود/ کشور در سال انتخابات به قانون مداری همگان نیازمند است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با تأکید بر ضرورت حفظ آرامش و وحدت در کشور از همگان خواست تا در مسائل گوناگون وحدت و انسجام درونی نظام را حفظ کرده و قانون مدار باشند.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی رییس جامعة المصطفی امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نمازجمعه قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، مشورت را یکی از اصول خانوده عنوان کرد و گفت: مشورت از اصولی است که می تواند زندگی خانواده را آرام کند و مسیر تعالی و رشد را بر خانواده ها بگشاید.


وی افزود: بسیاری از مشکلات به عدم توجه به نظرات دیگر اعضای خانواده بر می گردد؛ مجالست، تعامل در خانه و مشورت و رایزنی در نظرات از اصول زندگی در خانواده به شمار می رود، استفاده از نظرات دیگر اعضای خانواده برای رفع مشکلات و سوء تفاهم ها مؤثر است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مشورت اصلی عقلایی و انسانی بوده و مورد تأکید فراوان اسلام است، اظهار داشت: بشر جز با مشورت نمی تواند مشکلات را شناسایی کرده و بر آن ها غلبه کند، انسان باید در قلمروهای فردی، اجتماعی، سیاسی و خانوادگی با کارشناسان و افراد خبره مشورت کند.

 

وی ادامه داد: خانه آرام و سالم نیازمند همفکری و مشاوره است، امروز از تجربه های بشر در مشاوره ها باید استفاده کرد اما باید توجه داشت که دانش مشاوره و برخی دیگر از دانش ها تحت تأثیر مبانی فکری غرب قرار دارد از همین رو متخصصان باید هوشیار باشند تا مشاوره آن ها آمیخته با فلسفه و مبانی غرب نباشد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که حوزه ها و دانشگاه ها باید علوم امروز را پالایش کنند و به جامعه ارائه دهند، ابراز داشت: وظیفه این نهادها بسیار سنگین است، یکی از مهم ترین این وظیفه ها پالایش علوم انسانی و اجتماعی است، همچنین این نهادها باید علوم انسانی را بر پایه اسلام پایه ریزی کنند.

 

وی با تأکید بر این که دانش ها نباید در غیر مسیر اسلام و ارزش های اسلامی حرکت کند، عنوان کرد: علوم و دانش ها باید بر مبنای اسلام ارائه شود؛ آثار مشاوره عبارت از رسیدن به حقیقیت، آرامش و اطمینان مشورت کننده، شخصیت دادن و تقویت روابط است.

 

امام جمعه قم در خطبه دوم با گرامیداشت هفته دولت، از دولتمردان برای تلاش کردن در مسیر خدمت به مردم، رفع مشکلات و تلاش در در گشایش امور اقتصادی تقدیر کرد.

 

وی همچنین سالروز تشکیل پدافند هوایی را گرامی داشت و از فعالان این عرصه تشکر کرد.

 

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته تعاون خاطرنشان کرد: اصل 43 و 44 قانون اساسی به سه نوع اقتصاد دولتب، خصوصی و تعاونی اشاره کرده و براقتصاد تعاونی تأکید شده است، تعاون در همه حوزه ها مهم است؛ با تعاون و همکاری کشور و اقتصاد رشد می کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی با بیان این که بیش از صد هزار تعاونی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: با وجود تأکید بر اقتصاد تعاونی و ضرورت توجه به این اقتصاد در برنامه پنجم، متأسفانه سهم تعاونی ها در اقتصاد کشور کمتر از 10 درصد بوده است؛ این در حالی است که طبق برنامه پنج این برنامه باید به بالای بیست درصد می رسید.

 

وی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد دانش بنیان، درون زا در حال برون گرایی است، اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که به خام فروشی پناه نمی برد و بر تولید و صادرات تأکید می کند، اقتصاد مقامتی اقتصادی است که به دلیل متغیرات سیاسی و اقتصادی جهان وضعیت اقتصادی کشور دچار تغییر نمی شود.

 

رییس جامعة المصطفی با بیان این که رهبر معظم انقلاب مجددا بر تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی تأکید کردند، گفت: دولت محترم باید حتما این فرمان رهبری را برای رشد کشور مورد توجه قرار دهد، برای گسترش تعاونی ها باید فرهنک کار جمعی توسعه پیدا کند و حوزه، دانشگاه و رسانه ها در این توسعه مؤثر هستند.

 

وی توجه بیشتر به تعاونی ها را در برنامه ششم توسعه ضروری دانست و افزود: دولت باید تسهیلات بیشتری به تعاونی ها بدهد تا بتوانند رشد بیشتری داشته باشند، گسترش تعاونی ها یکی از راه حل های کمتر شدن بیکاری ها است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در زمینه سیاست خارجی حتما باید عقلانیت و مقاومت را با یکدیگر رعایت کنیم، اظهار داشت: توازن این دو اصل نباید برهم بخورد، در عرصه تعاملات و سیاست خارجه هم باید جنبه منطقی و عقلانی انقلاب نشان داده شود و هم باید بر شجاعت و مقاومت تأکید کرده وآن را فراموش نکنیم.

 

وی ادامه داد: در تمامی مسائل باید بر اصول و مبانی انقلاب اسلامی تکیه کنیم، در مسأله برجام و دیگر مسائل دنیا بداند که مذاکره ما همراه با منطق مقامت و استواری در راه خداوند است، ایران اسلامی به فضل الهی و با پیروی از رهبر معظم انقلاب در خط مقدم مبارزه با ظلم و ستم در سراسر دنیا باقی خواهد ماند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که همانگونه که رهبری فرمودند برجام به عنوان یک معاهده باید در مجلس بررسی شود، ابراز داشت: امیدواریم که مجلس محترم با رعایت تمامی جوانب دقت لازم را داشته باشند و نقاط آسیب را شناسایی کنند.

 

وی عنوان کرد: همانگونه که رهبری معظم فرمودند ایران اقدامات متقابل انجام می دهد، طرف مقابل فکر نکند با اقدام یک جانبه می تواند به اهداف خود برسد؛ دشمنان بدانند که رهبر معظم انقلاب هوشیار بوده و ملت ایران هوشمند و بیدار هستند؛ مطمئنا مجلس و نهادهای قانونی به وظیفه خود عمل خواهند کرد.

 

امام جمعه قم با تأکید بر ضرورت حفظ آرامش و وحدت در کشور خاطرنشان کرد: در مسائل کشور باید آرامش، وحدت و انسجام درونی حفظ شود؛ در سالی که کشور دو انتخابات مهم را در پیش دارد نیازمند قانون مداری، پذیرش قوانین کشور از جمله نظرات شورای نگهبان و پیروی از فرامین رهبر انقلاب هستیم.

 

وی اضافه کرد: در دریای متلاطم نا امنی ها کشور در آرامش اداره می شود که به سبب هدایت های حکیمانه رهبری معظم و هوشیاری ملت صورت گرفته است؛ در عرصه جهان اسلام نیازمند به گفت وگوی بین مذاهب و علمای اسلامی هستیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که امت اسلام نیازمند همکاری است، گفت: دشمنان اسلام در صدد هستند تا امت اسلامی را به سبب جنگ های مذهبی پراکنده کنند؛ ما همه علمای اسلامی را به گفت وگو دعوت می کنیم که امیدواریم این دعوت اجابت شود./1323/پ201/ج
 

ارسال نظرات