۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۲۸۵۴۴۵
از هفدهم شهریورماه آغاز می‌شود؛

اعزام 620 زائر حج تمتع خراسان شمالی به مکه مکرمه

خبرگزاری رسا ـ سرپرست اداره حج و زیارت خراسان شمالی گفت: از هفدهم شهریور اعزام نخستین گروه از زائران حج تمتع استان به عربستان آغاز شده و تا بیستم این ماه 620 زائر در قالب شش کاروان به مکه مکرمه اعزام می‌شوند.
مکه، مسجد الحرام

محمدباقر قاصری، سرپرست حج و زیارت استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: امسال از خراسان شمالی 620 زائر شامل 333 نفر زن و 287 نفر مرد و عوامل اجرایی در قالب شش کاروان به حج تمتع اعزام می شوند.

 

وی با بیان اینکه اعزام این کاروان ها از هفدهم شهریورماه و از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد آغاز شده و تا بیستم این ماه به پایان می رسد، افزود: شش کاروان حج تمتع خراسان شمالی، شامل سه کاروان از شهرستان بجنورد و از شهرستان های اسفراین، شیروان و مانه و سملقان نیز هر کدام یک کاروان است که از این تعداد، چهار کاروان مدینه قبل و دو کاروان مدینه بعد هستند.

 

قاصری با اشاره به اینکه امسال از استان خراسان شمالی زائر حج تمتع اهل سنت نداریم، خاطرنشان کرد: البته در کل نیز شمار زائران حج تمتع استان به نسبت سال گذشته 20 درصد کاهش داشته که علت این کاهش نیز اجرای طرح توسعه حرمین شریفین در عربستان و کاهش 20 درصدی سهمیه همه کشورهای مسلمان در اعزام زوار است.

 

به گفته این مسؤول امسال هزینه اعزام زائران حج تمتع از خراسان شمالی به مکه مکرمه بین 9 تا 11 میلیون تومان متغیر بود و به تناسب نوع هتل و درجه پروازها قیمت ها تفاوت داشت.

 

وی در مورد انجام پروازهای زائران خراسان شمالی از مشهد، اظهار کرد: تا سال گذشته فرودگاه بجنورد بین المللی نشده بود و پس از آن نیز شرکت های هواپیمایی به دلیل کمبود امکانات، حاضر به انجام پرواز این فرودگاه مرکز استان خراسان شمالی نبودند اما با رایزنی های انجام شده، وعده هایی درباره انجام پروازهای حجاج از فرودگاه بجنورد داده شده است.

 

قاصری ادامه داد: البته انجام پرواز از فرودگاه بجنورد به عربستان شامل کاروان های حج تمتع امسال استان نمی شود بلکه امید می رود پس از اتمام سفرهای حج تمتع و از سرگیری سفر حج عمره، پروازهای عمره گزاران خراسان شمالی از فرودگاه بین المللی بجنورد صورت گیرد.

 

سرپرست حج و زیارت استان خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه در حج تمتع امسال شرایط سخت تری حاکم است، افزود: امسال به زوار حج تمتع تأکید شده که حتی قرص آرام بخش نیز با خود به همراه نبرند و نماینده مبارزه با مواد مخدر استان با حضور در دوره های آموزشی زائران به آنها در مورد حمل نکردن مواد مخدر در این سفر تأکید کرده است.

 

وی با تأکید بر اینکه زائران بایستی از حمل هر گونه ماده مخدری خودداری کنند، اضافه کرد: در حج تمتع پارسال شش نفر و در حج عمره نیز 21 نفر از زائران استان خراسان شمالی به دلیل حمل مواد مخدر از توفیق اعزام به مکه مکرمه محروم شدند اگر چه که از شش نفر بازمانده حج تمتع سال گذشته به دلیل حمل مواد مخدر، دو نفر از آنها امسال اعزام می شوند.

 

قاصری همچنین در مورد خرید سوغات و بازارگردی زائران ایرانی در عربستان که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز نکوهش شده است، خاطرنشان کرد: به زائران حج تمتع خراسان شمالی تأکید شده که به جای خرید اجناس چینی از بازار عربستان، سوغاتی های خود را از داخل کشور تهیه کرده و در سفر معنوی حج به دنبال خرید سوغات و بازارگردی در عربستان نباشند.

 

وی در پایان با بیان اینکه اکنون در استان خراسان شمالی 20 شرکت زیارتی فعالیت می‌کنند، از اضافه شدن دو شرکت دیگر به این آمار در ماه های آتی خبر داد و افزود: افزون بر فعالیت در زمینه زائران حج تمتع و عمره، از ابتدای امسال تاکنون به همت مدیریت حج و زیارت و شرکت های زیارتی خراسان شمالی 13 کاروان هوایی و 37 کاروان زمینی با هزار و 823 نفر زائر به عتبات عالیات اعزام شده اند./9314/302/ب2

ارسال نظرات