ماهیت برخی دروس علوم انسانی سنخیتی با ارزشهای جامعه اسلامی ندارد
محمدعلی رامین، دبیرکل بنیاد جهانی بررسی هولوکاست در گفتوگوبا خبرنگار خبرگزاری رسا در آستانه سال تحصیلی دانشگاه اظهار داشت: علومی که امروزه در دانشگاههای غرب و ایران به نام علوم انسانی تدریس می شوند، با تعاریف گوناگون و شرح و تفصیل بعضاً متناقض و متضاد برای هر جزء انسان در عین جذابیت، فقط تشبیهی از «حقیقت انسان» را در بردارند و هرکدام هویتی متناظر بر جهل و متناسب با هواپرستی افرادی «خداگریز» را بنام انسان بر افراد تحمیل کردهاند.
وی افزود: در فهم این ماجرای واقعی، هفت صد سال پیش از این، مولوی با تمثیلی زیبا از تشبیه فیلی در تاریکی توسط ناآشنایان، پاسخ مدعیان امروزین علوم انسانی غربی را داده است.
عضو سابق هیأت علمی گروه الهیات دانشگاه پیام نور گفت: بعد از 37 سال از انقلاب اسلامی، هنوز دانشگاههای ما پادگان اندیشه های بیگانه با اسلام است؛ آنچنان که از میان فارغ التحصیلان همین دانشگاه، هنوز چند نفر عالم عاقل متعهد مدبر، برای ریاست بر مراکز دانشگاهی پیدا نشدهاند و دو سال است که اغلب مراکز دانشگاهی در کشور با سرپرست اداره می شوند!
وی در نقد علوم انسانی غیراسلامی ابراز داشت: غربیها در آموزههای مدرن خود از «خالق انسان» برای تعمیق فهم و گسترش درک خویش از انسان کمک نمیگیرند؛ آنها خود را مخترعان انسانی می دانند که «موجودیت مرکب» او را به دلیل عدم اشراف بر کلیت آن، بیرحمانه «سلاخی» و تجزیه کردهاند و بر اجزاء منفک شده آن بدون اطلاع از ارتباط هر جزء با مابقی اجزاء به قضاوتی یکسویه و بعضاً نامربوط پرداختهاند.
نماینده وزیر سابق علوم در تشکلهای دانشگاهی افزود: آنها تجربیات اندک و جزئی خود را بر کلیت «انسان» منطبق میپندارند و با شیفتگی نسبت به «کشفیات خویش» و دلبستگی متعصبانه نسبت به فهم خود، اجازه تحقیق در مبانی اسلام و شنیدن توضیح پیامبر خدا(ص) و جانشینان حضرت را درباره انسان به خودشان و به جوامع بشری نمیدهند.
وی تأکید کرد: یافتههای انسان اروپایی گریزپا از سیطره انحصاری «علومِ اِسکولاستیکِ کلیسای کاتولیکِ قرون وُسطی و دشمن خدای کلیسا» با گستاخی تمام در ایران و جهان، مبنای «علوم انسانی» قرار داده شده است؛ این آموزه ها که به ظاهر برای انتقام از اربابان کلیسا طراحی شده به طور عمد یا سهو به جای خدای کلیسا، «خدای خلقت» را حذف کرده و در مبارزهای بیامان با فطرت، علیه باورهای توحیدی آدمیان قیام کردهاند.
رامین در آسیب شناسی این آموزهها یادآور شد: در مرحله نخست «تقلید کورکورانه» از خودشان را بجای تقلید کور از اربابان کلیسا نشاندهاند و در گام بعد شبیه همان «انحصار کلیسایی قرون وسطایی»، بلکه شدیدتر از آن را در مورد "انحصار علوم و فنون مدرن"، نسبت به سایر ملل اعمال می کنند؛ یعنی ورود دیگران را به «حوزه استحفاظی» این علوم ممنوع میسازند!
وی گفت: به طور مثال از یک طرف علوم انسانی اسلام را به حریم «علوم انسانی اروپایی» ممنوع الورود کردهاند و خودشان را «کاشف مبانی علوم انسانی» میپندارند و از طرف دیگر مسلمانان را از نیل به علوم و فنون صلح آمیز هسته ای، ممنوع و محروم میدارند؛ در حالی که خودشان از آن برای تهدید علیه بشریت سوءاستفاده می کنند.
دبیر کل بنیاد جهانی بررسی هولوکاست افزود: در مرحله سوم به نام آزادی انسان از سیطره کلیسا، انسانها را از انتخاب آزادانه دین توحیدی با انواع شیوهها باز میدارند و با شگردهای تبلیغاتی «جستجوگران حقیقت» را به سمت گروههای «شبه دین» سوق می دهند و با ترفندهای سیاسی و رسانهای به تخریب بنیانها و حذف نشانههای یگانه «دین توحیدی» می پردازند و با تحریم، تحقیر، تحدید حقوق شهروندی و تهدیدهای اجتماعی از گرایش انسانها به اسلام جلوگیری میکنند.
وی تصریح کرد: متفکران غربی به هر حال توانستهاند به صورت آگاهانه، نظام آموزشی خود را برای تربیت «انسانِ خود بنیادِ دین گریز» تأسیس کنند؛ تا پاسدار هنجارهای سکولاریستی و مروج اومانیسم «اَتِئیستی» باشند.
این کارشناس امور فرهنگی اجتماعی یادآور شد: البته باید اعتراف کرد که چنان موفقیتهای بزرگی طی دو سه قرن «تحریف حقیقت انسان» به دست آوردهاند که نقد انحرافات اندیشههای سرنوشت سوز آنها، حتی در جمهوری اسلامی بسیار پرهزینه و مشقت بار شده است؛ تا جایی که یکی از مقامات مملکتی اخیراً با سخنانی در جمع دانشگاهیان طی اظهار نظری حیرت انگیز، نه تنها تعارض و تضاد مبنایی میان «علوم انسانی غربی» را با «علوم انسانی اسلامی» انکار کرده بود؛ بلکه تفاوتهای آنها را هم تشخیص نداده بود و این یک اخطار به همه دلسوزان اسلام است.
وی تصریح کرد: وزیری که باید پاسدار فرهنگ توحیدی و نجیبانه ایرانیان باشد به تأسی از رییس خود در دفاع از هنجارشکنی و ایجاد ناامنی اخلاقی از سوی مروجان فرهنگ غربی؛ خود را مخالف امنیتی شدن فضای فرهنگی کشور معرفی می کند، اینجا دیگر، مجال تساهل، تجاهل و تسامح نیست.
عضو سابق هیأت علمی گروه الهیات دانشگاه پیام نور گفت: باید بدون واهمه و توهم اذعان کرد که ماهیت برخی از دروس «علوم انسانی» دانشگاههای کشور، سنخیتی با ارزشهای جامعه اسلامی و باورهای دینی حکومت توحیدی جمهوری اسلامی ندارند و ریشه عقاید و اخلاق دانش آموختگان را می سوزانند.
وی تأکید کرد: اگر اصلاح پر برکت؛ اما پر زحمت این شرایط خطرساز در اولویت جدی برنامههای حوزه های علمیه قرار نگیرد، «چالش آفرینی» این افکار جاهلانه، بخشی از نسل ما را با تهدید الهی «فَدَمَّرْنَاهُمْ تَدْمِیرًا» مواجه خواهد کرد.
رامین افزود: بنابراین برای نجات مملکت از گناهان پیدا و پنهان و روزافزونی که از سوی برخی از این آموزههای غربی، تبیین یا توجیه میشوند و نیز برای احیای حیات طیبه جامعه مسلمان، وقت آن فرا رسیده که «نظام آموزش عالی اسلامی» ما؛ مرکب از نخبگان درد آشنای «حوزه های علمیه و دانشگاه ها»، متولی تدوین و تنظیم متون درسی «علوم انسانی اسلامی» شوند؛ تا پرورش و آموزش «انسان تراز اسلام» برای پاسخگویی به نیازهای بشریت به ویژه نیازهای فکری و معنوی انسانهای مادیگرای غرب زده مهیا گردد./908/ت301/ی