۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۲۸۵۵۴۲
آیت‌الله حسینی بوشهری:

مساحت کل حوزه‌های علمیه کشور از مساحت یک دانشگاه کمتر است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: ظرفیت پذیرش حوزه‌های علمیه کشور 17 هزار نفر اعلام شد اما برخی گفتند چرا این ظرفیت بالا است در حالی که این رقم با تعداد پذیرش دانشگاه‌ها اصلاً قابل قیاس نیست.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی 95-94 حوزه‌های علمیه فارس و همچنین مراسم تودیع و معارفه مدیر این حوزه‌ها که در حوزه علمیه مرکزی شیراز برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه شیعه در دنیا گفت: در ابتدای تأسیس حوزه علمیه قم توسط آیت‌الله حائری چند صد طلبه وجود داشت و در زمان آیت‌الله بروجردی این تعداد به چند هزار نفر رسید.

حضور 85 هزار طلبه در مدارس علمیه کشور

وی در ادامه افزود: اما امروز جمعیت حوزه علمیه قم از مراجع بزرگوار تقلید گرفته تا فضلای و طلاب آن نزدیک 85 هزار نفر هستند و اگر این را به استان‌ها و شهرستان‌ها تسری دهیم، باید گفت تعداد طلاب و فضلای ما به اندازه‌ای است که در طول تاریخ تشیع   تا این حد طلبه و روحانی نداشته‌ایم.

آیت‌الله حسینی بوشهری، تعداد بالای روحانیان و طلاب را زمینه و ظرفیتی برای گام‌های بلند حرکت‌های ارزشمند برشمرد و گفت: اما ما چگونه از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم که این مسئله به حوزه‌های استان‌ها نیز بستگی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: زمانی تعداد نویسندگان حوزوی ما از انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کرد اما امروز مجلات و مقالات مختلف در مسائل نو پیدا توسط فضلای جوان به رشته تحریر درآورده می‌شود و حتی این فضلای جوان در مسائل فقهی نیز قلم می‌زنند و آنان واقعاً عالمانه وارد این حوزه‌ها شده و خروجی آن نیز فقیهانه و عالمانه است.

وی با بیان اینکه در دوره پس از انقلاب روحانیت در تمام عرصه‌ها حضور فعال و گسترده دارد و برای تمام قسمت‌های اصلی نظام نیرو تربیت می‌کند، گفت: حدود 800 امام جمعه در سراسر کشور وجود دارد که همگی آن‌ها تربیت شده همین حوزه‌های علمیه هستند یعنی حوزه‌های علمیه بار سنگین انقلاب را به دوش گرفته‌اند.

بار معنوی انقلاب بر دوش حوزه‌های علمیه کشور است

آیت‌الله حسینی بوشهری تأکید کرد: امروز بار سنگین بعد معنوی انقلاب و هر جا که نیاز به روحانی است بر دوش حوزه‌های علمیه و حوزه علمیه قم است و تمام این‌ها ظرفیت‌های حوزه است که به خوبی از آن استفاده می‌شود و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی با اشاره به اینکه تعداد شهدای روحانی نیز نسبت به سایر اصناف بیشتر بوده است، گفت: روحانیان زیادی شهید شدند تا این انقلاب به ثمر رسید و به حمد الهی امروز از تمام آزمایش‌ها سربلند بیرون آمده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه امروز قدم‌های بزرگی در زمینه تبلیغ دین در حوزه‌های علمیه برداشته شده است، گفت: فضلایی برای تبلیغ دین به خارج از کشور اعزام می‌شوند و این فضلا و مبلغان به چند زبان زنده دنیا مسلط هستند که به یاری خدا تا چند سال آینده فضایی درست خواهد شد که این فضلا، جوانان سراسر دنیا را تحت تأثیر خود قرار خواهند داد.

اعزام 4 هزار مبلغ طرح هجرت به سراسر کشور

آیت‌الله حسینی بوشهری از اعزام نزدیک به 4 هزار مبلغ دینی حوزه علمیه قم در قالب طرح هجرت به دور افتاده‌ترین نقاط کشور خبر داد و گفت: برخی از این مبلغان به مکان‌هایی می‌روند که حتی آبی برای نوشیدن نیست اما آنان به همراه خانواده خود به این مکان‌ها برای تبلیغ دین می‌روند که این اقدامات همگی ایثار و فداکاری است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه البته کاستی‌هایی نیز وجود دارد، گفت: امروز با تمام این مسائل، در تمام نقاط کشور مساجدی وجود دارند که نیاز به روحانی دارند و این یکی از کاستی‌های ماست که نتوانستیم به تعداد لازم و متناسب با نیازهای خود طلبه داشته باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: ظرفیت پذیرش حوزه‌های علمیه کشور 17 هزار نفر اعلام شد اما برخی گفتند چرا این ظرفیت بالا است در حالی که این رقم با تعداد پذیرش دانشگاه‌ها اصلاً قابل قیاس نیست البته امکانات ما در حوزه‌های علمیه محدود است چنانچه طی ارزیابی که یکی از اساتید مسئولان حوزه‌های علمیه داشتند، مساحت کل حوزه‌های علمیه کشور از مساحت یک دانشگاه کمتر است.

آیت‌الله حسینی بوشهری ابراز کرد: این در حالی است که زمانی که بحث فرهنگی مطرح می‌شود، همه می‌گویند حوزه‌های علمیه ورود پیدا کنند اما امکانات و محدودیت‌های این حوزه‌ها بسیار زیادی است در حالی که روحانیان همگی دارای قناعت هستند و با تمام مشکلات زندگی خود را می‌گذرانند.

ضرورت یادگیری زبان‌های خارجی از سوی طلاب

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه با تأکید بر اینکه امروز ما نیاز به تکمیل برنامه‌های درسی داریم، گفت: در تابستان سال جاری برنامه آشنایی با زبان عربی را برای مدارس قم و همچنین برخی از شهرستان‌ها آغاز کردیم که موفقیت‌آمیز بود و به یاری خدا بنا داریم تا طی 10 سال آینده تمام طلبه‌های حوزه‌های علمیه ما مسلط به حداقل یک یا دو زبان زنده دنیا باشند.

وی تأکید کرد: طلبه‌های ما باید با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کند به همین دلیل زبان عربی که زبان دین و قرآن ما در اولویت است و بعد هم زبان‌های دیگر که لازم است طلاب آن‌ها را فرا گیرند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه امروز نزدیک به 28 رشته تخصصی در زمینه‌های مختلف در حوزه‌های علمیه کشور ایجاد شده است، به بیان نکاتی درباره اهمیت توجه به درس طلبگی به طلاب پرداخت و گفت: طلاب لازم است که ابتدا روی نیت خود کار کنند زیرا هیچ کاری بهتر از طلبگی و درس خواندن نیست و همچنین لازم است که طلاب اخلاق‌مدار بود و زمان‌شناسی و بصیرت را فراموش نکنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: طلبه‌ای که آگاه و متخلق باشد ولی منزوی باشد، هم به خود لطمه می‌زند و به هم به دیگران و همچنین امروز طلاب و روحانیان باید در مقابل شبهات ایجاد شده پاسخگو باشند./919/پ201/ج

ارسال نظرات