محدود کردن دین به زندگی فردی رفتار منافقانه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام غلامرضا قاسمیان، در برنامه سمت خدا با بیان اینکه آیات قرآن کریم به خوبی ویژگیهای مؤمن حقیقی را بیان کرده است، افزود: مؤمن حقیقی کسی که با دیگر مؤمنان رابطه ولایت و سرپرستی دارد.
وی با اشاره به اینکه مؤمن حقیقی به خاطر اسلام، دین و ایمان پذیرای هرگونه مسؤولیت اجتماعی است، تصریح کرد: در تاریخ صدر اسلام ثروتمندان مکه که حاضر شدند به خاطر دین از خانه و زندگی خود گذشته و در مسجد صفه نشین شوند و همچنین در مقابل انصار که به خاطر دین حاضر شدند این مهاجران را بپذیرند از مؤمنان حقیقی بوده و قرآن از آنها به عنوان نمونه شاخص یک مؤمن یاد می کند.
مسؤول قرارگاه جهادی امام رضا (ع) ادامه داد: در همین زمان عدهای دیگر هم در مکه بودند که تا مرحله پذیرش زبانی اسلام پیشرفته بودند ولی حاضر نشدند به خاطر دین مهاجرت کرده یا خمس و زکات اموال خود را بپردازند که آیات قرآن کریم این گروه را مؤمن حقیقی نمی داند.
حجتالاسلام قاسمیان اظهار کرد: سوره میارکه زمر در آیه 45 در زمینه بیان تفاوت مؤمن حقیقی با کسانی که اسلام ظاهری آوردهاند میفرماید اگر خدا به تنهایی در همه عرصه ها یاد شود و در همه شؤونات انسان به دستورات خداوند پایبند باشد مؤمنون حقیقی است اما کسانی که به صورت گزینشی عمل کرده و برای هزینه کرد دین براساس سلیقه شخصی عمل میکنند مؤمن حقیقی نیستند.
وی افزود: همچنین سوره مبارکه انفال درباره مؤمنان حقیقی از مهاجران و انصار یاد کرده و میفرماید مؤمن مهاجر که با جان و مال خود راه خدا جهاد میکند و عدهای از انصار آنها را پناه دادند عدهای از اینها اولیای بعضی دیگر هستند که هر دو گره مؤمن حقیقی هستند.
مدیر حوزه علمیه مشکات ادامه داد: اما کسانی بودند در مکه که ایمان آوردند و هجرت نکردند اینها با هم رابطه ولایی ندارد و اگر خدا را در همه جا قبول داشتند باید به خاطر دین طعم سختیها را می کشیدند و اینها شاخص های مؤمن قرآنی و حقیقی هستند که با هجرت و زحمت خود پایههای دین را تقویت می کند؛ اینها نسبت به هم برادر معنوی بوده و از بردار حقیقی هم نسبت به یکدیگر جلوتر هستند.
حجتالاسلام قاسمیان با اشاره به اینکه پذیرش اسلام به معنای گوشه نشینی و دوری از اجتماعی نیست بلکه به معنای عمل به دستورات دین و پذیرش مسؤولیت های اجتماعی در راستای دستورات دین است، افزود: کسی که دین را تنها به عرصه زندگی فردی محدود میکند مؤمن نیست و رفتارش منافق گونه است./837/پ202/ف