۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۲۸۵۶۸۲

مراسم بزرگداشت شهید آیت الله قدوسی برگزار شد

خبرگزاری رسا - مراسم بزرگداشت شهید آیت الله قدوسی به همراه جمعی از شاگردان و خانواده ایشان، برگزار شد.
آيت‌الله قدوسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا بهشتی استاد فلسفه و پسر شهید آیت الله بهشتی در مراسم سالگرد شهادت آیت الله قدوسی که عصر دیروز در بنیاد شهید الله قدوسی برگزار شد، گفت: شهید آیت الله قدوسی بر اساس باورها و مبنای برگزیده عمل کرد و حتی حیات خویش را وقف اسلام کرد.

 

استاد فلسفه با بیان اینکه تصویر ما از زندگی ایشان تصویر یک زندگی مبنا دار  با ارزش، است، اظهار داشت: در زمانه ما داشتن مبنا برای زندگی بسیار حائز اهمیت است، در زمانی به سر می بریم که افراد کردارهای بدور از مبنا و ارزش در اصول زندگی خود دارند و نمونه افرادی مثل شهید آیت الله قدوسی زیاد نیست.

 

بهشتی در ادامه افزود: واقعیت این است که با زندگی لجام گسیخته ای مواجه هستیم که ساحت آنها با زندگی همخوانی و پیوستگی ندارد و این گسست زندگی در سطح اجتماعی جامعه ما نیز آشکار است.

 

وی با اشاره به نگاهی به انسان شناسی از منظر فلسفه، گفت: افعال ما در زندگی به دو صورت است اینکه چه هستیم و می خواهیم چگونه باشیم، این تلقی ممکن است آگاهانه از روی تأمل و اندیشه باشد و یا ناخود آگاه و بدون فکر و اندیشه باشد اما در هر حال نقش تعیین کنننده ای دارد.

 

استاد فلسفه با بیان اینکه بسیاری از خواسته های ما متعارض با هم است، گفت: اگر ندانیم چه هستیم و ندانیم چه می خواهیم در زندگی انجام دهیم، دچار بحران هویتی می شویم.

 

وی افزود: در جهانی به سر می بریم که پاسخ های متفاوتی به این دو سوال داده می شوید، اینکه چه هستیم و می خواهیم چگونه باشیم، زندگی یعنی مناسبات هستی و جهان، همه چیز با تلقی ما از این مناسبات شکل می گیرد.

 

استاد فلسفه با اشاره به دو ناهمخوانی یکی درونی و دیگری در عرصه اخلاق و عمل در زندگی انسان ها، گفت: این وضعیت تصورها، خوب و بدها، باید و نبایدها با ارزش های زندگی ما متعارض است، شخص سخنی می گوید و طور دیگری عمل می کند و لایه های متفاوتی از زندگی در افراد وجود دارد.

 

بهشتی با بیان اینکه خواستگاه این رفتار می تواند حاصل نفاق ناشی از گسست درونی باشد، اظهار داشت: این شخص داری چند چهره متفاوت از خود است، به خاطر ضعف اراده و عدم ثبات است و این عدم ثبات خواستگاه آن در تزلزل ارزش ها است.

 

وی با اشاره به اینکه شخص در عرصه اجتماعی سیاسی به ایجاد خط کشی می پردازد، بیان کرد: مثلا افرادی زمانی در دایره خودی ها بودند اما الان ناخودی هستند، این خط کشی ایجاد می شود و فرد با خودش هم سازگار نیست و با بحران هویت مواجه است.

 

بهشتی در پایان صحبت های خود خاطرنشان کرد: انسان هایی مثل شهید آیت الله قدوسی که بر مبنا  حرکت کردند نادر و با ارزش هستند و درود خدا بر افرادی مثل ایشان که مبنا و روش  صحیح در زندگی برگزیدند./818/203/ب3

 

ارسال نظرات