۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۲۸۵۷۰۰
رییس اوقاف و امور خیریه شیروان خبر داد؛

تشکیل انجمن‌های یاوران وقف در شیروان

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شیروان از تشکیل انجمن های یاوران وقف در بخش روحانیان، فرهنگیان، بازاریان، بانوان و مساجد در این شهرستان خبر داد.
حجت الاسلام محمدزاده- رييس اداره اوقاف و امور خيريه شيروان

حجت الاسلام عباس محمدزاده، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شیروان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از تشکیل پنج انجمن یاوران وقف در این شهرستان خبر داد و افزود: انجمن های مزبور در بخش طلاب و روحانیان، حوزه فرهنگی، بازاریان، بانوان و مساجد تشکیل شده اند.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل این انجمن ها احیا و شناسایی موقوفات قدیمی و ثبت وقف های جدید است، اظهار کرد: اعضای انجمن های یاوران وقف شهرستان شیروان، در حوزه فعالیتی هر انجمن دارای سوابق علمی و اجرایی هستند و تلاش می کنند با به کارگیری روش‌های نوین در جلب و جذب مشارکت های خیران، آنها را به ثبت موقوفات جدید در حوزه های خاص تشویق و ترغیب کنند.

حجت الاسلام محمدزاده تصریح کرد: انجمن های یاوران وقف فعالیت مالی ندارند و تنها با فعالیت در راستای تشویق و ترغیب خیران به مشارکت هدفمند در زمینه وقف، تلاش می کنند کاستی های موجود در این زمینه به ویژه کمبود وقف برای پوشش نیازهای روز جامعه را مرتفع کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در شهرستان شیروان بیش از 750 موقوفه با افزون بر دو هزار و 800 رقبه( قطعه) وجود دارد، خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون نیز پنج مورد وقف جدید با ارزش تقریبی بیش از دو میلیارد ریال در این شهرستان ثبت شده است.

به گفته حجت الاسلام محمدزاده از وقف های جدید ثبت شده در شهرستان شیروان، سه مورد در شهر زیارت و با نیات فعالیت های عمرانی و فرهنگی مساجد این شهر ثبت شده که شامل زمین، باغ مشجر و باغ انگور است.

حجت الاسلام محمدزاده ادامه داد: همچنین یک قطعه زمین 200 مترمربعی در روستای نظرعلی با نیت احداث حسینیه و یک قطعه زمین 500 مترمربعی نیز در روستاهای سیرسپرانلو از توابع بخش سرحد شیروان با نیت احداث مسجد از سوی واقفان نیک اندیش وقف شده است.

 

ثبت 67 وقف جدید در خراسان شمالی

حجت الاسلام علی اکبر صفری، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، نیز در گفت و گو با خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون 67 وقف جدید در شهرستان های مختلف این استان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه غالب این موقوفات شامل اراضی کشاورزی و ملک تجاری، مسکونی و خدماتی است، افزود: موقوفات جدید ثبت شده در استان خراسان شمالی با نیاتی نظیر رفع مسائل و نیازهای روز جامعه و حوزه های فرهنگی، اجتماعی، دینی و بهداشت و درمان از سوی خیران و واقفان نیک اندیش وقف شده اند.

به گفته حجت الاسلام صفری از ابتدای امسال تاکنون بیشترین شمار وقف های انجام شده در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی مربوط به شهرستان بجنورد با 29 وقف جدید و کمترین آنها مربوط به شهرستان های گرمه و جاجرم بوده است.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته در مجموع 103 وقف جدید به ارزش بیش از 20 میلیارد ریال در استان خراسان شمالی ثبت شد، خاطرنشان کرد: سهمیه وقف جدید استان برای ثبت در سامانه جامع موقوفات در سال جاری 100 فقره موقوفه در نظر گرفته شده است که تاکنون حدود دوسوم آن محقق شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در خاتمه گفت: اکنون در این استان چهار هزار و 662 موقوفه با 9 هزار و 192 رقبه وجود دارد که 65 درصد از این موقوفه ها با نیت روضه سیدالشهدا(ع) وقف شده اند./9314/302/ب3

ارسال نظرات