۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۲۸۵۷۰۲
از امروز آغاز شد؛

نام نویسی زائران عتبات عالیات ایام اربعین در خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ سرپرست مدیریت حج و زیارت خراسان شمالی گفت: از پانزدهم شهریورماه نام نویسی از متقاضیان زیارت عتبات عالیات برای ایام عرفه، عاشورا و اربعین، در این استان آغاز شد.
 عتبات عاليات

محمدباقر قاصری، سرپرست مدیریت حج و زیارت استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از آغاز ثبت نام متقاضیان اعزام به کربلای معلی همزمان با مناسبت‌های مذهبی عرفه، عاشورا و اربعین، در استان خراسان شمالی خبر داد و افزود: نام نویسی از این زائران از امروز، پانزدهم شهریورماه آغاز شده و متقاضیان می توانند برای ثبت نام به سامانه سماح به نشانی www.samah.haj.ir مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: امسال تمامی اعزام های ایام عرفه، عاشورا و اربعین به کربلا در قالب این ثبت نام ساماندهی می شود به گونه ای که بعد از ثبت نام متقاضیان در سامانه سماح، دسته بندی و گروه بندی زائران صورت گرفته و سپس تمامی اطلاعات مربوط به اعزام زائران در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

قاصری خاطرنشان کرد: همه زائرانی که قصد سفر به عتبات عالیات همزمان با ایام اربعین امسال را دارند می بایست گذرنامه معتبر تا پایان سال 94 را به همراه داشته باشند تا برای آنها روادید زیارتی صادر شود.

به گفته وی این امر با هدف جلوگیری از بی نظمی و ارائه بهتر خدماتی از جمله حمل و نقل، تغذیه، اسکان و غیره به زائران و با هماهنگی با مسؤولان دولت عراق صورت می گیرد.

سرپرست مدیریت حج و زیارت استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون هزار و 823 نفر در قالب 13 کاروان هوایی و 37 کاروان زمینی از این استان به عتبات عالیات اعزام شده اند، اظهار کرد: با توجه به اینکه غالب مردم خراسان شمالی کشاورز هستند به همین دلیل شمار اعزام ها به عتبات عالیات در ایام محرم، عاشورا و عرفه به دلیل فراغت آنها از کار افزایش می یابد.

قاصری در مورد آزادبرها به عتبات عالیات نیز از ساماندهی کاروان های آزادبر عتبات عالیات در استان خراسان شمالی خبر داد و افزود: شمار آزادبرهای عتبات عالیات در استان اندک است اما با وجود این آزادبرها بیشتر در شهرستان ها و روستاها فعال بوده و با قیمت کمتری مردم را به عراق می برند ولی در قبال زائران هیچ گونه مسؤولیتی نداشته و خدمات مناسبی نیز به آنها ارائه نمی دهند.

به گفته وی اعزام زائران عتبات عالیات در قالب کاروان‌های آزادبر، افزون بر مسائل حقوقی، از نظر امنیتی و اقامتی نیز مشکلاتی دارد اما متأسفانه برخی زائران به دلیل تفاوت های قیمتی کاروان های قانونی، نسبت به اعزام در قالب کاروان های آزاد تمایل پیدا می کنند این درحالی است که تجهیزات و امکانات اقامتی و حمل و نقلی کاروان‌های قانونی با کاروان‌های آزادبر تفاوت قابل توجهی دارد.

قاصری با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت مسؤولیتی نسبت به کاروان های آزادبر نداشته و در صورت بروز مشکل مسؤولیت آن بر عهده مدیران کاروان ها است، خاطرنشان کرد: با وجود این سازمان حج و زیارت با هدف حفظ امنیت جانی و مالی زائران عتبات عالیات، طرح ساماندهی کاروان‌های آزادبر و برخورد قانونی با مدیران متخلف این کاروان‌ها را در سراسر کشور در دستور کار خود قرار داده که در خراسان شمالی نیز این طرح در دست اقدام است.

وی همچنین بر فرهنگ سازی در این زمینه تأکید کرد و افزود: کاهش کاروان های آزادبر در استان نیازمند فرهنگ سازی و آگاه کردن مردم از خطرات و حوادث تهدید کننده برای آنها در صورت اعزام با این کاروان های آزاد است که در این زمینه رایزنی هایی با ائمه جمعه استان خراسان شمالی صورت گرفته تا مردم را نسبت به این موضوع آگاه کنند./9314/302/ب3

 

ارسال نظرات