مشهد به برکت امام رضا پایگاه اسلام و بقعهای برای دین است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در گردهمایی فصلی ائمه جمعه خراسان رضوی که در دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان رضوی برگزار شد، با محور قرار دادن آیه شریفه «إنَّمَا الْمُؤمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَموَالِهِم وَأَنفُسِهِم فِی سَبِیلِ اللَّه اولئِکَ هُمُ الصَّادِقُون»، گفت: آیه مذکور از آیاتی است که کاربرد آموزشی، اخلاقی و فرهنگی اش فوق العاده زیاد است و معمولا در مقام تلقین مرکزیت بخشی به دین در جان و جامعه به آن زیاد استناد می شود.
وی افزود: ارکانی که در این آیه برای یک مؤمن مطلوب الهی لازم است، «باور مندی به خدا، پیامبر و وحی»، «استقلال فکری در آن باورمندی» و «مجاهده با اموال و انفس» است که در مقام دفاع از دین خدا نه مال و نه جانش قیمت ندارد.
امام جمعه مشهد مقدس در بیان نکته تفسیری آیه مذکور اظهار کرد: خداوند قبل از فرمودن «جَاهَدُوا بِأَموَالِهِم وَأَنفُسِهِم» فرموده است «لَمْ یَرْتَابُوا» یعنی عامل اصلی، نداشتن ریب و شک نسبت به اساس دین و باورمندی به خدا است.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: اگر موفق شویم باورمندی به ساحت مقدس پروردگار را در خود تکمیل کنیم و هیچ ریب و شکی در ما نباشد، می توانیم مجاهده کنیم؛ ممکن است انسان نسبت به مجاهدین و شهدا محبت و ارادت داشته باشد اما مصداق «اُحِبُّ الصَّالِحِینَ وَ لَستُ مِنهُم» باشد.
وی با تأکید بر این که «نفی ریب و شک» انسان را در عرصه جهاد مستقر می کند، افزود: آن جا که پای جهاد به میان می آید و انسان باید از منافع و شخصیتش گذشته و تمام مقامش را زیر پا بگذارد، چیزی که سبب می شود انسان بی باکانه در عرصه جهاد قدم بگذارد نفی ریب و شک است؛ این نسبت به تمام اهداف است، نه فقط اهداف دینی.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که نفی ریب و شک در عرصه های سیاسی و اجتماعی هم عاملی مهم است، گفت: انسان از مال و جانش به راحتی می گذرد اما جایی که بخواهد از مقام و شخصیت خود بگذرد و آن را زیر پا بگذارد، چنین نخواهد کرد و به محض این که بداند موضع گیری اش موقعیت های او را در هم می شکند، همان کسی که از جان و مالش گذشته از مقامش نمی گذرد اما اگر در هدف و باورمندی قوی باشد، وارد مجاهده خواهد شد.
تبیین علت تأکید معصومان بر زیارت امام هشتم
آیت الله علم الهدی با اشاره به ارتباط عمده مناسبات ماه ذیقعده با ساحت مقدس امام هشتم(ع) اظهار کرد: نکته قابل تأمل این است که در میان ائمه معصومن(ع) بعد از وجود اقدس سیدالشّهدا(ع) زیارت هیچ امامی به اندازه زیارت امام هشتم(ع) مورد تأکید قرار نگرفته است.
وی یادآور شد: از خود پیامبر(ص) تا امام موسی کاظم، امام جواد و امام هادی(ع) در مسأله زیارت امام رضا(ع) بیانی وجود دارد، مگر امام حسن، امام حسین و امام سجاد(ع) که آن هم به دست ما نرسیده است؛ حتی در یک مورد راوی از امام جواد(ع) سؤال می کند که «اگر من تمکنی داشتم تا به زیارت کربلا مشرف شوم یا زیارت پدر بزرگوارتان، کدام را انتخاب کنم؟» امام می فرمایند «زیارت پدرم را انتخاب کن» که این به خاطر موقعیت خاصی است که در آن زمان توجه به امام رضا(ع) پیدا کرده بود.
امام جمعه مشهد مقدس افزود: ائمه(ع) «کُلُّهُم نورٌ واحِد» هستند و از نظر عظمت معنوی تمایزی ندارند اما چرا در بین زیارات ائمه(ع) زیارت امام هشتم(ع) مورد تأکید قرار گرفته است؟ به این خاطر که در این نقطه از اقلیم اسلامی وجود یک تمرکز قطعی مسلمین ضرورت داشته است، چه در گذشته و چه امروز.
آیت الله علم الهدی در تشریح سخن خود اظهار کرد: در گذشته، مشهد پایگاهی برای اسلام و بقعه ای برای دین بود که با اتصال به کشورهای شمالی اثر فوق العاده ای در نشر اسلام داشته و این نکته امروز ضرورت و لزوم بیش تری پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: شاید آن روز که پیامبر(ص) تأکید بر زیارت امام رضا(ع) داشتند، پیش بینی می کردند که روزی اسلام از مدینه خارج خواهد شد همانطور که در روایات فرموده اند «اسلام از مدینه خارج می شود و سپس مجددا به آن بازخواهد گشت.»
امام جمعه مشهد مقدس در پایان یادآور شد: پیامبر(ص) پیش بینی می کردند که مدینه روزی پایگاه سرسخت ترین دشمن اسلام یعنی وهابیت باشد که در آن روز برای اسلام ناب مرکزیت جهانی لازم است؛ آن مرکزیت که از هر جهت بتواند نقش مدینه را ایفا کند، مشهد مقدس است که «قُبَّهُ الإسلام» است و امروز آن مرکزیت به وجود آمده است./820/202/ب1