۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۲۸۵۸۳۰
آیت الله حائری شیرازی:

طلاب درس را برای محبت خداوند متعال بخوانند/ علوم انسانی سبب رشد و تعالی جامعه

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری خطاب به طلاب و با تأکید بر این‌که باید درس را برای محبت خداوند متعال خواند، گفت: بیایید گوهر عمرتان را با محبت خداوند متعال سپری کنید که اگر این شد، تعطیلی و خستگی معنا پیدا نمی کند.
آيت الله حائري شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری، با تأکید بر استفاده هرچه بیشتر از فرصت های پیش روی طلاب، به آن‌ها توصیه کرد که درس را برای برتری بر دیگران و فخر فروختن نخوانید.

 

وی با تأکید بر این که باید درس را برای محبت خداوند متعال خواند، ابراز داشت: بیایید گوهر عمرتان را با محبت خداوند متعال سپری کنید که اگر این شد، تعطیلی و خستگی معنا پیدا نمی‌کند.

 

آیت الله حائری شیرازی با انتقاد شدید از این‌که متأسفانه دانشگاه‌های کشور، غرب را الگوی درسی خود قرار داده‌اند و حوزه های علمیه نیز دانشگاه‌ها را به امامت پذیرفته اند، اظهار داشت: این بزرگ‌ترین خطر و خسران برای جامعه اسلامی است، چرا که این علوم انسانی است که جنبه علمی و تربیتی دارد و سبب رشد و تعالی انسان می شود.

 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که حوزه های علمیه باید در همه زمینه ها الگوی دانشگاه ها باشند و دانشگاه ها در مسیر حوزه های علمیه حرکت کنند، افزود: به یقین علوم غربی از معنا کردن علوم انسانی که تربیت در رأس آن قرار دارد، عاجزند.

 

این مقام مسؤول راز پیشرفت و ترقی جوامع اسلامی را در فهم و درک درست اسلام که از قرآن و اهل‌بیت(ع) نشأت می‌گیرد، بیان کرد و گفت: داعش قرآن منهای اهل بیت(ع) است؛ بنابراین بدانیم که قرآن و اهل بیت(ع) هر کدام به تنهایی نمی‌توانند انسان را رستگار کنند.

 

این استاد اخلاق حوزه‌های علمیه با تأکید بر این که طلاب باید اسلام شناس‌های خوبی بشوند، ابراز داشت: به یقین با مدرک گرایی صرف نمی توان ملا و اسلام شناس خوبی شد.

 

وی با اشاره به این که حضور و غیاب اجباری در کلاس های درس بی فایده است، تصریح کرد: غرب به دنبال نظم از بیرون است و این در حالی است که حوزه های علمیه باید به دنبال نظم از درون باشند و به یقین هم تنها در سایه این نظم می‌توان عاشق واقعی درس شد و این جا است که دیگر نیازی به حضور و غیاب ظاهری نیست.

 

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان این که نظم درونی در وجود طلاب باید همانند خورشید شکل بگیرد که اگر این شد، نظم‌های بیرونی و حضور و غیاب کلاس درس در مقابل آن همانند چراغی است که دیگر نوری ندارد، خاطرنشان کرد: باید به درس خواندن و حضور در سر کلاس های درس عشق بورزیم و تنها در یک صورت این حس در وجودمان شکل می‌گیرد که از خودمان بخواهیم.

 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که طلاب باید خود به اعمال روزمره و کردارشان نمره بدهند و در همه حال بر رفتار و کردار خود نظارت داشته باشند، اظهار داشت: اگر طلاب توانستند خود را مدیریت کنند، به یقین به درجات بالایی خواهند رسید.

 

این مقام مسؤول با بیان این که مهم ترین مشکل امروز حوزه‌های علمیه این است که طلاب خوب دروس را نمی فهمند و درک نمی کنند، ابراز داشت: باید آن قدر اهل مطالعه و پرسش و پاسخ باشید تا خوب مطالب را درک کنید به طوری که بتوانید همان مطلب را به دیگران بیاموزید و اگر این شد، به یقین پیشرفت خواهید کرد.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه با توصیه به طلاب، از آن ها خواست برای مدیریت زمان برنامه ریزی داشته باشند و از لحظه لحظه عمرشان در جهت رشد و پویایی بهره ببرند و خاطرنشان کرد: همه مصیبت های امروز جامعه اسلامی به خاطر بی سوادی است؛ اگر می‌خواهید ملا شوید باید در مرحله نخست قرآن را خوب بفهمید.

 

وی نظم از بیرون را که نسخه تجویز شده غرب است را مشکل بی سوادی امروز جامعه اسلامی بیان کرد و گفت: کسی که واعظ درونی داشته باشد، مدیر بیرونی برای او اهمیتی نخواهد داشت؛ مؤمن باید خود ولی درون خود باشد و تنها در این صورت موفق خواهد شد.

 

آیت الله حائری شیرازی با تأکید بر این که هر طلبه باید معلم خود باشد، اظهار داشت: این معلم درونی است که می تواند انسان را درست تربیت کند، بر روی خودتان خوب کار کنید و بدانید که تا درونتان را اصلاح نکنید، نمی توانید شأن لباس و جایگاه طلبگی را ادا کنید.

 

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که بدون محبت نمی‌توان یک طلبه موفق شد، تصریح کرد: اگر می‌خواهید بدانید در چه درجه علمی قرار گرفته‌اید، باید ببینید چه کتابی را می توانید تدریس کنید./9457/202/ب2

ارسال نظرات