۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۲۸۵۸۸۱
آیت الله نمازی:

اقتدار و حاکمیت اسلامی به تبیین جایگاه امربه معروف و نهی از منکر است

خبرگزاری رساـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: اقتدار و حاکمیت اسلامی به تبیین جایگاه امربه معروف و نهی از منکر است، لذا در جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر زنده باشد این جامعه، جامعه ای مقتدراست.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه درکاشان بعد از ظهر امروز در جلسه معاونت های ستاد امربه معروف و نهی از منکر در محل ستاد نماز جمعه کاشان، برگزاری همایش امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان کاشان نیازمند تهیه محتوا بر اساس فقه و اجتهاد دانست و گفت: محتوای مطالبی که قرار است در این همایش توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه های کاشان تهیه شود باید از یک منبع موثق پشتیبانی شود.

 

وی افزود: افرادی که قرار است محتوای مطالب همایش را تهیه کنند به دلیل این که این بحث کاملا فقهی و اجتهادی است، محتوایی که تهیه می کنند باید براساس آیات و روایاتی که در باره این فریضه فراموش شده الهی وجود دارد باشد.  

 

آیت الله نمازی تهیه محتوا برای همایش امر به معروف و نهی از منکر را  نیازمند تحلیل و تفسیر و فلسفه این فریضه فراموش شده دانست و افزود:  تمامی ابعاد امر به معروف و نهی از منکر باید توسط یک گروه کارشناسی تبیین شود.

 

وی در ادامه بر انجام کارکارشناسی توسط کارشناسان و اساتید دانشگاه و دانشجویان بر محتوای برنامه های همایش امر به معروف و نهی از منکر تأکیدکرد و افزود: برگزاری این همایش با صرف چندین سخنرانی و مقاله هیچ دستاوردی نمی تواند داشته باشد.

 

به گفته وی، افرادی که محتوای همایش را تهیه می کنند باید آثار و دستاوردها و هدف از دفاع از این فریضه را بتوانند معنا و تفسیر کنند.

 

امر و نهی کردن باید از مقام عالی مرتبه به مقام پایین مرتبه باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری یاد آورشد: امر و نهی کردن باید از مقام عالی مرتبه به مقام پایین مرتبه باشد چرا که امرکردن نیازمند جایگاه حقوقی است، لذا در دانشگاه رییس دانشگاه می تواند فرمان بدهد اما دانشجویی به دانشجوی دیگر که هردو هم سطح و همطراز یکدیگر هستند نمی تواند امر کند.

 

آیت الله نماز با اشاره به این که در نظام آفرینش همه انسان ها در عرض یکدیگر هستند و هیچ کس حق امر کردن بر دیگری را ندارد گفت: در اسلام اصل حاکمیت از آن خدا است و خداوند حاکمیت خود را به پیامبر واگذارکرده است و پیامبر نیز به ائمه اطهار و امام زمان(عج) واگذارکرده است.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان یاد آورشد: در عصر غیبت نیزکه امام زمان غایب است منصب ولایت و فرماندهی به فقه های عدول جامعه واگذار شده است.

 

وی افزود: امر به معروف یک امر اجتماعی است  که ما آن را به عنوان نظارت عمومی می شناسیم که برای سلامت و امنیت جامعه تشریح کرده  و از آن استفاده می شود تا انسان ها هوای یکدیگر را داشته باشند و حامی و پشتیبان هم باشند.

 

مشروعیت فلسفه وجودی امربه معروف و نهی از منکر را باید عالمانه تفسیر و تحلیل کرد

عضو مجلس خبرگان رهبری یاد آورشد: دربحث بیان، مشروعیت فلسفه وجودی امربه معروف و نهی از منکر را برای جامعه و مردم باید عالمانه تفسیر و تحلیل کرد.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به اینکه، اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نباشد جامعه متلاش می شود تأکید کرد: اقتدار و حاکمیت اسلامی به تبیین جایگاه امربه معروف و نهی از منکر است، لذا در جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر زنده باشد این جامعه، جامعه ای مقتدر است.

 

وی افزود: اگر در جستجوی یک تمدن اسلامی باشیم که همه چیز آن سرجایش قرار داشته باشد یک راه بیشتر پیش روی خود نداریم و آن توجه به فریضه فراموش شده امربه معروف و نهی از منکر در جامعه است که  می تواند ظلم و گناه را در جامعه را ریشه کن می کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآورشد: احیاء ارزش ها وابسته به احیای دو فریضه بزرگ امربه معروف و نهی از منکر است که با احیای آن در جامعه امنیت جاده، شهرها و کشور تأمین است.

 

به گفته وی، منشاء تمامی ظلم و جنایات و مفاسد اجتماعی، طلاق و نابسمانی های امروز اجتماعی ناشی از فراموشی امربه معروف و نهی از منکر است./1307/پ202/ش

ارسال نظرات