۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۹
کد خبر: ۲۸۵۹۵۵
با موضوع دفاع از فلسفه؛

دومین نشست شب علوم انسانی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین نشست از سلسله نشست‌های شب علوم انسانی با موضوع دفاع از فلسفه در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.
نشست شب علوم انساني نشست شب علوم انساني نشست شب علوم انساني نشست شب علوم انساني حجت الاسلام خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشست از سلسله نشست های شب علوم انسانی با موضوع دفاع از فلسفه و با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد قائم مقامی، حجت السلام محمد رضا زائری و کریستین یحیی بونه پژوهشگر فرانسوی شامگاه یکشنبه در فرهنگ‌سرای اندیشه تهران برگزار شد.

 

سجاد نوروزی رییس فرهنگسرای اندیشه با بیان اینکه چنین نشست هایی در روزگار کنونی اتفاق مناسبی است، گفت: اینچنین نشست ها دریچه معرفت را برا انسان می گشاید، در این نشست ریشه های معرفتی نگاه فلسفه بررسی می شود، زمانی که از گزاره دفاع از فلسفه استفاده می شود باید توجه شود که شناخت مقدمات برای ما لازم و ضروری است، البته تحقیق و مطالعه نظریات دشمنان و مخالفان نیز لازم است.

 

ژولین پلیسیه، پژوهشگر فرانسوی در پاسخ به این سوال که آیا نظریه شناخت در فلسفه اسلامی می تواند روش فهم و تحقیق جدیدی را ایجاد کند، گفت: به طور مثال وقتی راجع به علم اقتصاد صحبت کنیم می بینیم مانند هرعلمی دیگر که دامنه و حیطه اش در حال تغییر و تحول است باید موضوع مشخص شود، روش‌شناسی در فلسفه اسلامی و علمی مانند اقتصاد تفاوت هایی را دارا می باشد، موضوع فلسفه مقداری مشخص بوده ولی در علمی مانند اقتصاد علاوه بر گستردگی، پژوهشگر می تواند مطالبی را به موضوع اضافه کند.

 

وی افزود: اگر صرفا بگوییم اقتصاد اسلامی را بررسی می کنیم می توانیم از فلسفه اسلامی الهام بگیریم، فلاسفه از انسان تعریف جداگانه ای بیان کرده اند که یک اقتصاددان باید از آن استفاده کند.


 
گفتنی است در این مراسم از حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و پرفسور کریستین یحیی بونه به خاطر زحمات فراوان در عرصه خدمت به فلسفه اسلامی تقدیر به عمل آمد./811/203/ب1

ارسال نظرات