۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۲۸۵۹۷۵
استاد حوزه علمیه تشریح کرد:

مراحل عبادت و مراتب زندگی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به مراحل و مراتب بندگی، گفت: عبادت مراحلی دارد؛ عبادت ظاهری که همین نماز و روزه و تلاوت قرآن و ذکر اذکار ظاهری است و عبادت عملی که برگرفته از کردار انسان است به حدی که خورد و خوراک و رفتار و زندگی اش همه عبادت می شود، از نظر اساتید عرفان مومن زرنگ کسی است که کارهای مباح خود را هم عبادت حساب کرده و کسب اجر و پاداش کند.
عبادت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، خداوند در آیه های قرآن به کرات به هدف خلقت انسان که چیزی جزء عبادت و بندگی نیست، اشاره کرده است. عبادت و بندگی که اگر از روی اخلاص و معرفت و شناخت خداوند باشد انسان را به اوج کمال رسانده و حتی نفس کشیدنش نیز اجر و پاداش تسبیح حق تعالی نوشته می شود.

 

عبادت مراحلی دارد عبادت ظاهری که همین نماز و روزه و تلاوت قرآن و ذکر اذکار ظاهری است و عبادت عملی که برگرفته از کردار انسان است و به قول باباطاهر عریال« خوشا آنان که دائم در نمازند».

 

حجت الاسلام ایمانی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه در تشریح علت خلقت انسان اظهار کرد: خداوند متعال در آیه 56 سوریه ذاریات می فرماید«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»؛ در این آیه پس از "ما"ی نفی جنس "الّا" را به کار رفته که دلالت بر حصر می کند و معنی ظاهری آیه این است که همه باید مطیع خدا باشند.

 

وی افزود: کسی که ما را از عدم به وجود آورده و از نیستی هست مان کرده است به طور طبیعی حق فرماندهی دارد و ما باید عبد و مطیع او باشیم.

 

حجت الاسلام ایمانی گفت: حضرات معصومین(ع) "لیعبدون" را با مصادیقی ملموس تر و عملی تر باز کرده و فرمودند؛ «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛ ای لیعرفون»؛ مصداق بارز عبد بودن و بندگی خدا معرفت داشتن و شناخت خدا است و مصداق شخیص این آیه در درجه اول خود پیامبر اکرم(ص) و ائمه (ع) و در درجات بعدی حضرات انبیا و اولیای الهی هستند.

 

وی ادامه داد: انبیا و اولیای الهی مصداق های بارز و اتم عبودیت هستند و امام علی(ع) در عبادت و معرفت به جایی رسیدند که فرمودند«اگر همه پرده ها کنار روند، ذره ای به یقین من افزوده نمی شود» و این نشان از رسیدن به اوج عبادت و معرفت است.

 

مدرس حوزه علمیه قم اضافه کرد: امام سجاد(ع) وقتی عبادت های بی تابانه می کردند، اعتراض کردند که چرا خودت را می کشی؟ فرمودند«شما عبادت های جدم امیرالمومنین(ع) را ندیده اید، اگر عبادت های او را می دیدید هرگز به من اعتراض نمی کردید» این بزرگواران در اوج عبادت و بندگی و در اوج معرفت بودند.

 

وی با اشاره به مراحل و مراتب بندگی گفت: عبادت مراحلی دارد؛ عبادت ظاهری که همین نماز و روزه و تلاوت قرآن و ذکر اذکار ظاهری است و عبادت عملی که برگرفته از کردار انسان است به حدی که خورد و خوراک و رفتار و زندگی اش همه عبادت می شود، از نظر اساتید عرفان مومن زرنگ کسی است که کارهای مباح خود را هم عبادت حساب کرده و کسب اجر و پاداش کند.

 

حجت الاسلام ایمانی افزود: همه ما انسان ها در اثر گرسنگی و خستگی به خوراک و استراحت نیاز داریم، اما مومن حتی خوردن و خوابیدن اش را هم پای خدا حساب می کند؛ موقعی که پای سفره می نشیند می گوید که خدایا بدن من نیاز به غذا دارد و اگر نخورم می میرم، پس غذا می خورم تا بتوانم عبادت و بندگی تو را انجام دهم، اگر انسان توجه به این معنا داشته باشد برای هر لقمه ای که از غذا می خورد و لذت می برد، ثواب عبادت نوشته می شود.

 

این فاضل حوزوی ادامه داد: همه ما می خوابیم اما یک مومن واقعی موقع خواب می گوید که خدایا اگر نخوابم و استراحت نکنم بدنم از بین می رود، بنابراین می خوابم تا تجدید نیرو کنم و پس از بیداری به اطاعت از امر تو مبادرت بورزم، چنین فردی برای هر نفسی که می کشد ثواب تسبیح و عبادت نوشته می شود.

 

وی استفاده از تمام لحظات عمر برای بندگی خدا و کسب ثواب و پاداش الهی را نشانه انسان باهوش و مومن دانست و گفت: دعاهایی که در مورد آداب خوردن و خوابیدن از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده است به همین معنی برمی گردد تا در تمام مراحل انسان مشغول عبادت باشد.

 

حجت الاسلام ایمانی اضافه کرد: دیگران ازدواج می کنند برای لذت و کامجویی و تولید نسل، ولی مومن ازدواج می کند، چون رسول اکرم(ص) فرموده است؛ «ازدواج سنت من است و هر کس از آن روی گردان باشد از امت من نیست»؛ پس به خاطر نهی پیامبر(ص) از تجرد و تنهایی ازدواج می کند، چنین فردی ازدواج می کند و از همسر خود لذت می برد، اما برایش ثواب جهاد در راه خدا نوشته می شود.

وی با تاکید بر اینکه انسان زیرک همه زندگی اش را تبدیل به عبادت می کند، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) فرمودند؛ «در هر قدمی که برمی داری و بر زمین می گذاری به معرفت احتیاج داری»؛ هر قدم و عملی که انسان انجام می دهد باید نیت کند که برای خدا انجام می دهد و اینگونه همه زندگی فرد رنگ عبادت و بندگی می گیرد.

 

مدرس حوزه علمیه قم در پایان گفت: بابا طاهر عریان می گوید«خوشا آنان که دائم در نمازند» به معنی دائم صبح و شب نماز خواندن نیست بلکه زندگی عادی اش هم حکم نماز را دارد، چنین زندگی ای عبودیت کامل است./936/302/ب3

ارسال نظرات