۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۰۹۴
رییس سابق دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه:

سیاست های رضاشاه با ملیت و مذهب ایرانی و حتی تمدن غربی تطابقی نداشت

خبرگزاری رسا ـ رییس سابق دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، رضا شاه را ضد ملی ترین فرد ایران دانست و گفت: وی با ادبیات ناسیونالیستی ملیت ایرانی را تخریب کرد و با نام فرهنگ ملی، ملیت را به نابودی کشاند و با گذاشتن کلاه فرهنگی ملیت و برداشتن چادر، عفت را از بین برد و این بدترین ادبیات ضد ملی بود که از سوی رضا شاه انجام شد.
رضاخان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هادی وکیلی، رییس سابق دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، پیش از ظهر امروز در شهرداری مشهد به بررسی سیاست های فرهنگی رضاشاه پرداخت.


وی به قدرت رسیدن رضاشاه را نامشروع عنوان و اظهار کرد: رضاشاه با کودتا به قدرت رسید و در هیچ جای جهان کودتا مشروع نیست و نیز وی طبقه اجتماعی خاصی نبود و از مالکان نیز نبود و تنها به خاطر معنای بزیگی خان به وی رضا خان گفته می شد.


وکیلی با اشاره به وجود رجال سیاسی بسیار با تجربه در زمان به قدرت رسیدن رضا خان،گفت: چرا در زمانی که کشور با رجال سیاسی بزرگ، کسی که پیشینه سیاسی ندارد و نیز علم سیاسی و سوادی نداشت، با وجود این همه رجال سیاسی با تجربه وی به قدرت رسید.


این استاد دانشگاه با اشاره به عواملی که در به قدرت رسیدن رضاشاه نقش داشت، تصریح کرد: فضای فرهنگی در کشور به دست خبرنگاران، روزنامه نگاران و روشنفکران ایجاد و ادبیاتی از سوی بخش فرهنگی تشکیل شد که ایران برای نجات به یک، دیکتاتور مصلح یا مصلح نظامی نیاز دارد و گام دوم یک هماهنگی پنهان، بین قدرت های استعماری مؤثر و رهبران نظامی کلید خورد.

 

رییس سابق دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به قدرت رسیدن انگلیس در منطقه، گفت: انگلیس از قوای نظامی قزاق حمایت می کند و با تبلیغات روشنفکران، وحدت خواسته و یا نخواسته بین استکبار و جوامع فرهنگی به وجود و رضا شاه به قدرت رسید.


وی به هدف قدرت رساندن رضاشاه اشاره و اظهار کرد: کسانی که با سیاست فرهنگی وی را به تخت نشاندند، نه تنها به سیاست فرهنگی که یک مصلح مسلح بیاید اکتفا نکردند، بلکه سیاست های اقتصادی و فرهنگی داخلی و خارجی را نیز طراحی کردند که در زمان قدرت وی به اجرای آن پرداختند.


وکیلی رضا شاه را ضد ملی ترین فرد ایران دانست و خاطرنشان کرد: وی با ادبیات ناسیونالیستی ملیت ایرانی را تخریب کرد و با نام فرهنگ ملی، ملیت را به نابودی کشاند و با گذاشتن کلاه فرهنگی ملیت و برداشتن چادر عفت را از بین برد و این بدترین ادبیات ضد ملی توسط رضا شاه انجام شد که حتی مغول ها با کشور این کار را نکرده بود.


رییس سابق دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که سیاست های رضا شاه نه تنها با ملیت و مذهب ما بلکه با فرهنگ غربی نیز مطابقت نداشت، گفت: اروپا با دموکراسی غربی پیشرفت کرد اما رضا شاه دموکراسی نداشت از این روی دیکتاتورتر نیست و ظاهر رفتار های غربی را در وی شاهد هستیم و مبانی تفکر غرب را نمی‌بینیم.


وی با اشاره به ترویج فرهنگ غرب از سوی برخی رسانه ها در زمان رضا شاه، اظهار داشت: مقاله های متعددی در رسانه ها از جمله روزنامه تجدد در زمینه کلاه شاپور به چاپ رسید در صورتی که قیام مردم مشهد و کشتار آن ها را نادیده گرفت. این رسانه ها و روشنفکران طوری طراحی شده بودند که ایرانی ها هویت خود را از دست بدهند.


وکیلی با بیان این که سیاست ایران برخلاف استعمارگران براساس فرهنگی، اقتصادی و سپس نظامی بوده است، گفت: با این روش استعمار داخلی و خارجی شکست خورد و مشابه این سیاست را در جهان اسلام نیز شاهد هستیم.


این استاد دانشگاه با اشاره به موضع روشنفکران و غرب نسبت به سیاست های فرهنگی استعمار و رضاشاه،گفت: روشنفکران موضع اشتباهی را انتخاب ولی علما که همان عاالمان دینی هستند مسیر درست را انتخاب کردند،و این که برخی مدعی هستند این عالمان دینی مخالف پیشرفت و ابزارهایی از قبیل قطار و غیره هستند دوغی بیش نیست.


وی با بیان این که ضعف های فرهنگی بسیاری در زمان رضا خان و مشروطه وجود داشت،گفت: اگر مشروطه و قانون اساسی متمم آن به درستی
اجرا می شد، بسیاری از مشکلات حل می شد، الان نیز  روش های علمی منطقی داریم و تا وقتی که چشم به خارجی ها و ذهنیت(ما نمی توانیم)، داشته باشیم به هیچ جا نمی رسیم./1310/202/ب2

ارسال نظرات