۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۲۸۶۲۸۸
رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان:

حفظ منافع آمریکا علت اقدامات رژیم پهلوی علیه مردم بود

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان گفت: در زمان رژیم پهلوی دستگاه‌ حاکمه ایران وابستگی شدیدی به آمریکا و انگلیس داشت و ایران به عنوان یک پایگاه مطمئن برای آن‌ها به شمارمی‌آمد، بنابراین قطعا باید به رژیم پهلوی و شاه روحیه می‌دادند و بر اقدامات آنان سرپوش می‌گذاشتند تا این مهره دلگرم بماند.
حجت الاسلام علي قابل

حجت الاسلام علی قابل، رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به پیشینه قیام مردم علیه رژیم پهلوی گفت: در بررسی قیام مردم در 17 شهریور سال 57 باید توجه داشت که قیام مردم علیه رژیم پهلوی در آن روز آغاز نشد، بلکه مردم از سال‌ها پیش قیام خود را آغاز کرده بودند و روز 17 شهریور نیز یکی  از زمینه‌ها و جلوه‌های حضور مردم بود.

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در ادامه افزود: در مقطعی که قیام 17 شهریور به وقوع پیوست تقریبا انقلاب و حضور مردم در صحنه‌ها در سراسر کشور دیده می‌شد، قبل از 17 شهریور نیز در نماز عید فطر تهران مردم حضور گسترده‌ای داشتند، بنابراین رژیم پهلوی ترس و وحشت بسیاری را حس کرد و سعی کرد یک عقب نشینی برای مردم ایجاد کند تا بتواند در این فرجه برای مقابله با مردم چاره‌ای بیندیشد.

وی خاطرنشان کرد: روز 17 شهریور از طرف رژیم پهلوی حکومت نظامی اعلام شده بود و مردم ابتدا از این حکومت نظامی بی‌خبر بودند اما پس از آگاهی به تجمع خود ادامه دادند و رژیم پهلوی نیز با آنان برخورد کرد و عده بسیاری را به شهادت رساند، اما برخوردهای این چنینی نه تنها مردم را دلسرد نکرد بلکه آنان را برای ادامه راه و برچیدن رژیم پهلوی مصمم‌تر می‌ساخت.

حجت الاسلام قابل با بیان این‌که رژیم پهلوی سعی در سرپوش گذاشتن بر واقعه 17 شهریور داشت عنوان کرد: دستگاه‌های اطلاع رسانی رژیم پهلوی بر واقعه 17 شهریور سرپوش گذاشتند اما مردمی که در آن‌جا حضور داشتند واقعه را آن‌طور که بود گزارش کردند و مردم نیز از واقعیت مطلع شدند.

وی در بیان علت حمایت کشورهای غربی و آمریکا از اقدام شاه ایران ابراز داشت: در آن زمان دستگاه‌ حاکمه ایران وابستگی شدیدی به آمریکا و انگلیس داشت و ایران به عنوان یک پایگاه مطمئن برای آن‌ها به شمارمی‌آمد، بنابراین قطعا باید به رژیم پهلوی و شاه روحیه می‌دادند و بر اقدامات آنان سرپوش می‌گذاشتند تا این مهره دلگرم بماند و در عین حال تکیه بر رژیم استعمار گر داشته باشد.

این مسؤول افزود: رویه مستکبرین این است که برای مردم ارزش قایل نیستند و سعی می‌کنند مهره‌های سرسپرده را حفظ کنند تا شاید بتوانند این انقلاب‌ها را به عقب برگردانند، اگر به تاریخ نگاه کنیم چنین نمونه‌هایی که کشتار مردم نه تنها باعث اظهار تاسف و همدردی نشده بلکه امری طبیعی و یک فتح به شمارآمده را فراوان می‌یابیم.

 وی درباره اقدامات کنونی کشورهای غربی و آمریکایی در حمایت از مهره‌های خود اظهارداشت: اوباما برای به درک واصل شدن تعدادی از مزدوران به دلیل اصابت موشک یمنی‌ها پیام کتبی صادر کرد و اظهار همدردی نمود، این درحالی است که  در حال حاضر ما در یمن شاهد کشته شدن مردم هستیم تا جایی که حتی گاهی منابع تغذیه آنان و مرکزهای متعلق به سازمان‌های بین الملل نیز مورد هجمه قرار می‌گیرند اما هیچ ابراز همدردی با آنان صورت نمی‌گیرد.

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان با اشاره به بیان واقعیت حادثه اتفاق افتاده در 17 شهریور توسط برخی رسانه‌های غربی ابراز داشت: اگر برخی رسانه‌های آزاد و یا کشورها تعداد واقعی کشته شدگان در روز 17 شهریور را اعلام کردند به‌خاطر تضاد منافعشان با آمریکا بود نه دلسوزی برای مردم ایران.

وی درباره تاثیر قیام 17 شهریور بر پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: در دوران انقلاب در شهرهای مختلف حرکت‌ها و فعالیت‌های مختلفی علیه رژیم پهلوی صورت می‌گرفت و باعث کشتار مردم نیز می‌شد، اما به دلیل این‌که 17 شهریور قتل عام صورت گرفت طوری که گویی رژیم قصد کشتار مردم را داشت و حتی کوچه‌ها را نیز بسته بودند، بنابراین روز 17 شهریور نقطه عطفی برای مردم بود و آن‌ها رابرای سرنگون کردن رژیم پهلوی مصمم‌تر ساخت.

این مسؤول در ادامه یادآورشد: قیام 17 شهریور برخی واسطه‌ها و دلال‌ها که بین رژیم پهلوی و مردم واسطه بودند نیز بی‌آبرو شدند و کارکرد خود را از دست دادند.

حجت الاسلام قابل در پایان گفت: انقلاب ما مظلومین و شهدای گمنام بسیاری دارد، نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که ما باید انگیزه و هدف شهدا را که حفظ اسلام بود مد نظر قراردهیم زیرا آنان به خاطر رنگ باختن ارزش‌های دینی مبارزه کردند،همچنین باید بدانیم که تمام ما موظف هستیم که جریانات انقلاب اسلامی را مطالعه کنیم و بدانیم که ما وارث چه کسانی هستیم، باید چه کارهایی انجام دهیم و به دنبال چه هدفی باشیم./955/302/ب3 

ارسال نظرات