۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۲۸۶۳۶۶

چند خبر کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری جشنواره بین‌المللی «انیما سیروس» یونان، برگزاری فستیوال بین‌المللی فیلم کوتاه و مستند داکا، آغاز دوره آموزش زبان فارسی در اندونزی، برگزاری نمایشگاه «شهادت هنر مردان خدا» در افغانستان، تبیین فیلم «محمد رسول الله(ص)» در الجزایر از اخبار کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خراسان

به گزارش خبرگزاری رسا، برگزاری جشنواره بین‌المللی «انیما سیروس» یونان، برگزاری فستیوال بین‌المللی فیلم کوتاه و مستند داکا، آغاز دوره آموزش زبان فارسی در دانشگاه شریف هدایت‌الله اندونزی، برگزاری نمایشگاه «شهادت هنر مردان خدا» در افغانستان، تبیین فیلم «محمد رسول الله (ص)» در الجزایر از اخبار کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به شمار می‌رود.

  

جشنواره بین‌المللی «انیما سیروس» یونان برگزار می‌شود

 با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در بونان ، بهرام عظیمی، هنرمند فیلمساز پویانمایی کشورمان از تاریخ 2 تا 5 مهر در جشنواره بین‌المللی «انیما سیروس» در جزیره سیروس یونان شرکت می‌کند.

 

در طول این جشنواره، دو کارگاه ویژه پویانمایی، توسط بهرام عظیمی با موضوع بررسی نحوه ساخت دو فیلم از ساخته‌های این هنرمند به نام‌های «ماسوله» و «تهران 1500» برای علاقمندان برپا خواهد شد.

 

بنا بر اعلام این خبر، برای نخستین بار، امسال به سبب حضور یک کارگردان انیماتور ایرانی در این جشنواره، بخش ویژه‌ای برای بررسی پویانمایی در ایران اختصاص داده شده که در آن 10 عنوان از آثار هنرمندان کشورمان به نمایش درخواهد آمد.

 

همچنین رایزن فرهنگی کشورمان در یونان نیز در مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره حضور خواهد داشت و در صورت برپایی جلسات گفت‌وگو به بررسی سینمای ایران پرداخته و پاسخگوی سؤالات علاقمندان خواهد بود.

 

فستیوال بین‌المللی فیلم کوتاه و مستند داکا برگزار شد

آیین گشایش این فستیوال با حضور ترانه حلیم، وزیر مشاور در امور پست و ارتباطات و نماینده پارلمان، عطاء الرحمن، نویسنده، هنرپیشه و کارگردان بنگالی، دلوار جهان جانتو، رییس انجمن کارگردانان فیلم بنگلادش، تورون چاکرا بارتی، مدیر اجرایی کانال 24 بنگلادش، محمد معین الحسین خان، رییس جوبا لیگ شاخه حزب حاکم عوامی لیگ در منطقه شمال داکا و نمایندگان سفارت کشورهای شرکت‌کننده در فستیوال، هنرمندان و علاقمندان به فیلم و سینما برگزارشد.

 

ترانه حلیم، میهمان ویژه مراسم که کارگردانی و بازیگری در فیلم را نیز در سابقه فعالیت‌هایش دارد، در سخنان خود در این آیین گفت: یک فیلم کوتاه و یا مستند می‌تواند زندگی مردم و حتی یک جامعه را عوض کند. برای نمونه در یک روزنامه دیدم که پسری با استعداد خیلی بالا که به بیماری قلب مبتلا بود با مرگ مبارزه می‌کرد. وی نیاز به عمل جراحی داشت؛ اما خانواده‌اش توان پرداخت پول عمل قلب را نداشتند. من درباره این پسر، فیلم مستندی ساختم بر اثر این فیلم، رییس جمهوری کشورمان برای عمل جراحی این پسر دستور لازم را صادر کرد. بعد از عمل موفقیت‌آمیز، این پسر الان در دانشگاه در حال تحصیل و به فعالیت‌های اجتماعی‌اش مشغول است.

 

ترانه حلیم به مورد دیگری از تجربه خود در تأثیر فیلم درتحولات اجتماعی اشاره کرد و گفت: فیلم دیگری ساختم درباره جنس سوم (دو جنسیتی‌ها). پیش از این در شناسنامه‌های بنگلادش، جنس سوم درج نمی‌شدغ اما ساخت این فیلم سبب شد که موضوع جنس سوم در پارلمان مطرح و درباره آن قانون‌سازی شود. به واسطه این فیلم، مسؤولین از مشکلات قانونی جنس سوم در کشور شناخت پیدا کردند و پس از آن، جنس سوم نیز در شناسنامه‌ها درج می‌شود. بنابراین یک فیلم خوب می‌تواند تأثیرات مختلفی در جامعه به همراه داشته باشد.

 

در ادامه سید موسی حسینی، رایزن فرهنگی ایران در بنگلادش نیز در سخنانی که در مراسم افتتاحیه بیان می‌شدند، گفت: زبان فیلم، یکی از جذاب‌ترین و ماندگارترین تأثیرات فرهنگی بر مخاطب را به همراه دارد. در عرصه سینما، حتی فیلم‌های کوتاه و مستند اگر با اصول حرفه‌ای و شناخت درست از مخاطب ساخته شوند، علیرغم کوتاه بودن می‌توانند رساترین و مؤثرترین پیام را به مخاطب برسانند. همانگونه که پیام‌های ارزشمند انسانی و اخلاقی یک شاعر در یک بیت شعر، تا سال‌ها بر ذهن ما نقش می‌بندد.

 

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین با اشاره به جایگاه صنعت فیلم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: صنعت فیلم ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، الگوی نو و تازه‌ای را به مخاطبان این هنر ارائه داده است. در دوره‌ای که بسیاری از فیلمسازان تجاری در دنیا برای جذب مخاطب و کسب درآمد از ابزار جنسی، ترویج خشونت و خلق هیجان‌های کاذب بهره می‌گیرند، فیلمسازان ایرانی ضمن استفاده از اصول حرفه‌ای و فنی جذاب، سعی کرده‌اند با احترام به سنت‌ها و ارزش‌های انسانی، اخلاقی و فرهنگی، پیام متفاوتی به مشتاقان جامعه بشری ارائه کنند.

 

وی تأکید کرد: حضور موفق فیلم‌های ایرانی در معتبرترین جشنواره‌های مهم بین‌المللی و کسب جوایز متعدد از موفقیت جهانی کارنامه سینمایی ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی حکایت می‌کند.

 

حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به فیلم تازه اکران شده «محمد رسول الله (ص)» در ایران که در رسانه‌های بنگلادش نیز بازتاب خوبی داشته است، افزود: در تازه‌ترین تولیدات سینمایی ایران، لازم می‌دانم به ساخت فیلم «محمد رسول الله (ص» توسط مجید مجیدی، کارگردان مشهور ایرانی که از یک هفته پیش اکران همزمان آن در ایران و برخی کشورها شروع شده است، اشاره کنم. ساخت این فیلم که صحنه ای آن در ایران و خارج از ایران فیلمبرداری شده، بیش از 7 سال به طول انجامید و میلیون‌ها دلار هزینه در برداشته است.

 

وی ادامه داد: از آنجا که در سال‌های اخیر، برخی نویسندگان و به اصطلاح هنرمندان غربی با نگاه غرض‌آلود خود نسبت به پیامبر اسلام(ص) هتاکی کردند، آقای مجیدی تصمیم گرفت تا فیلمی بسازد که شخصیت و سیمای حقیقی و رحمانی رسول رحمت اسلامی حضرت محمد (ص) را به جهانیان نشان دهد. با این امید که این فیلم در عرصه جهانی با موفقیت همراه شود و به زودی شاهد اکران آن در سینماهای بنگلادش نیز باشیم.

 

رایزن فرهنگی ایران در پایان سخنان خود برگزاری اینگونه جشنواره‌ها را در شناسایی و نزدیک کردن فرهنگ ملت‌ها و تحکیم روابط آن‌ها با یکدیگر مؤثر خواند.

 

پس از آن سیف‌الاسلام بدال، رییس این جشنواره گفت: قبل از ساختن یک فیلم باید مخاطبان مد نظر قرار گیرند. چون مخاطبان، قلبِ فیلم را تشکیل می‌دهند، همانطور که انسان بدون قلب نمی‌تواند زنده بماند، یک فیلمِ بدون مخاطب مانند مرده است.

 

محمد معین الحسین، ریس حزب حاکم عوامی لیگ منطقه شمال داکا دیگر سخنران این مراسم گفت: فیلم‌های خوب در سلامت جامعه نقش بسیار مؤثری دارند، در این رابطه فیلم‌های ایران را باید الگوی خودمان قرار دهیم.

 

بنا بر اعلام این گزارش، فیلم‌های عرضه‌شده در این نمایشگاه از کشورهای بنگلادش، ایران، روسیه، ژاپن، اسپانیا، هند، نیوزیلند، فرانسه، تونس، آمریکا و نپال بودند و از مجموع فیلم‌های عرضه شده از سوی رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش به جشنواره، تعداد 6 فیلم انتخاب و طی دو روز به نمایش درآمدند.

 

همچنین بنا به اعلام مسئولین جشنواره، قرار است عواید حاصل از برگزاری این جشنواره به زلزله‌زدگان نپال اهدا شود.

 

فستیوال بین‌المللی فیلم کوتاه و مستند داکا برای دومین سال متوالی است که از سوی نهاد غیردولتی موسوم به Dheki Projozona برگزار می‌شود و سال قبل نیز رایزنی فرهنگی ایران در آن شرکت کرده بود.

 

آغاز دوره آموزش زبان فارسی در دانشگاه شریف هدایت‌الله اندونزی

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در اندونزی، دوره آموزش زبان فارسی در دانشگاه شریف هدایت‌الله یکی از مهم‌ترین دانشگاه اسلامی این کشور در شهر جاکارتا آغاز شد.

 

این دوره آموزشی که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های اندونزی برگزار شده است با تدریس استاد وحیو، فوق‌لیسانس زبان فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد آموزش داده می‌شود.

 

این دوره آموزشی در دانشگاه شریف هدایت‌الله به عنوان مهم‌ترین دانشگاه اسلامی جاکارتا در حال برگزاری است که با استقبال خوب دانشجویان مواجه شده است.

 

در این دوره که به همت رایزنی فرهنگی ایران در کشور اندونزی برگزار می‌شود، دانشجویان از کتاب آموزش فارسی، تألیف صفارمقدم، به عنوان منبع آموزشی استفاده می‌کنند.

 

تبیین فیلم «محمد رسول الله(ص)» در الجزایر

سید عبدالامیر موسوی رایزن فرهنگی ایران در آیین پایانی اردوگاه تابستانی جمعیت علمای مسلمان الجزایر به تبیین فیلم «محمد رسول الله(ص)» پرداخت.

 

آیین پایانی اردوگاه تابستانی جمعیت علمای مسلمان الجزایر با حضور رایزن فرهنگی ایران در محل مدرسه عالی بازرگانی دانشگاه شهر قُلیعه این کشور برگزار شد.

 

سید عبدالامیر موسوی‌بدر، رایزن فرهنگی کشورمان در الجزایر به دعوت عبدالرزاق قسوم، رییس جمعیت علمای مسلمان الجزایری در این مراسم که با حضور نمایندگان جمعیت علمای الجزایر از 42 استان کشور برگزار شد، شرکت کرد.

 

در طول برگزاری این مراسم، کمسیون‌های شش‌گانه اردوگاه تابستانی، گزارش نتایج بحث‌ها و بررسی‌های خود را به حاضران ارائه دادند. سپس موسوی‌بدر با حضور در جایگاه سخنرانی در سخنانی کوتاه درباره نقش مرجعیت و علمای اسلام در حفظ میراث اسلامی و همچنین هدایت مردم و نهضت اسلامی در ایران، مطالبی ارائه داد.

 

وی در پایان سخنان خود و به درخواست میزبان، ویژگی‌ها، اهداف و محتوای فیلم «محمد رسول الله (ص)» را شرح داد که مورد توجه حاضرین در مراسم قرار گرفت.

 

پس از آن عمار طالبی، قائم مقام رییس و عبدالرزاق قسوم، رییس جمعیت علمای مسلمان الجزایر، سخنرانی کردند. عمار طالبی بر عدم وجود مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح در امور میان مسلمانان انتقاد کرد و عبدالرزاق قسوم هم از اینکه مسلمانان به آنچه می‌گویند عمل نمی‌کنند، ابراز نگرانی کرد.

 

بنا بر اعلام این خبر، سید عبدالامیر موسوی‌بدر، رایزن فرهنگی کشورمان در حاشیه این مراسم دیدار کوتاهی با رییس و قائم مقام جمعیت علمای مسلمان الجزایر داشت. در این دیدار کوتاه به برگزاری نشستی دوجانبه برای تحللی و تبادل نظر در خصوص تحولات منطقه، شرایط کنونی امت اسلامی، روابط بین علمای دو کشور و همکاری دوجانبه، تأکید شد.

 

جمعیت علمای مسلمان الجزایری در سال 1931 میلادی توسط شیخ عبدالحمید بن بادیس با شعار «اسلام دین ما، عربی زبان ما و الجزایر وطن ما» تأسیس شده است.

 

برگزاری نمایشگاه «شهادت هنر مردان خدا» در افغانستان

نمایشگاه تصویری و تجسمی «شهادت هنر مردان خدا» ویژه هفته شهید در کابل، پایتخت افغانستان افتتاح شد.

 

به مناسبت تجلیل از هفته شهید و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان افغانستان و به همت بنیاد وارثین شهدا، برخی مراکز فرهنگی و هنری کابل، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و احزاب جهادی این کشور، نمایشگاه تصویری و تجسمی «شهادت هنر مردان خدا» 15 شهریور در محل نگارستان ملی کابل آغاز به کار کرد.

 

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ و معاون وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان، برخی مشاورین ریاست اجرایی دولت، مسئولین احزاب جهادی افغانستان و ناصر جهانشاهی رایزن فرهنگی ایران در این کشور، آغاز شد.

 

معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در این مراسم در سخنان خود که درباره نقش شهید بیان می‌کرد، از رسانه‌ها خواست تا در هفته شهید از پخش برنامه‌های مبتذل خودداری کنند.

در ادامه وصل نور مهم‌اند، معاون وزارت کار و امور اجتماعی نیز با حضور در جایگاه سخنرانی گفت: امروز هر چه داریم از برکت خون شهیدان است. اگر مجاهدت مجاهدین نبود، امروز ما و شما نبودیم؛ پس این وظیفه ماست که راه و آرمان‌های شهدا را زنده نگهداریم و به آن عمل کنیم.

 

وی تأکید کرد: باید متوجه باشیم که توطئه در راه است. دشمنان اسلام می‌خواهند از گروهک‌های تروریستی تحت نام اسلام استفاده کنند تا اسلام را بدنام کنند. بنابراین رسالت ما این است که نگذاریم از نام اسلام و مجاهدین سوءاستفاده شود.

 

در ادامه ناصر جهانشاهی، رایزن فرهنگی کشورمان در افغانستان، دیگر سخنران این مراسم، فرارسیدن هفته شهید را گرامی دانست و گفت: شهادت نصیب مردان خدا می‌شود. این افتخار نصیب هر کسی نمی‌شود و هر ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد و هر ملت که شهادت ندارد دربند اسارت گرفتار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه لازم است فرهنگ، راه و آرمان شهدا را زنده نگهداریم، با اشاره به کلام امام خمینی(ره) که فرمود «خانواده شهدا چشم و چراغ جامعه هستند» از مردم خواست تا خانواده شهدا را فراموش نکنند./998/ت303/ی

ارسال نظرات