۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۲۸۶۴۰۶
رییس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران:

جهان اسلام بر اساس آموزه‌های دینی، سلطه استکبار را نمی‌پذیرد

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران، گفت: کشورهای اسلامی از این که تحت سلطه استکبار و اسرائیل قرار بگیرند ناراضی هستد و براساس آموزه های دینی سلطه استکبار را نمی پذینرد بنابراین جریان بیداری اسلامی زنده است.
دکتر موسي حقاني رئيس مؤسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران

موسی حقانی، رییس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به جنبش های مختلف در منطقه خاور میانه ، اظهار کرد: در مقطعی حرکت های ناسیونالیستی به خصوص در کشورهای عربی را شاهد بودیم، حرکت های مارکسیستی، سوسیالیستی و جلوه های آزادی بخش قبلا رخ داده است ولی جریان اصیل اسلامی نداشتیم.

وی با اشاره به اخوان المسلمین در منطقه، تصریح کرد: اخوان المسلمین با گرایش هایی که در آن ها رخ داد، نشان داد که جریان انقلابی نیستند و اهل معامله و شعار هستند.
حقانی با بیان این که بیداری اسلامی جریان ریشه دار در سرزمین های اسلامی است، گفت: پس از ناکامی جریان های مارکسیستی و ناسیونالیستی و اخوان المسلمین، شاهد
احیاء موج اسلام گرایی در منطقه هستیم.

رییس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران با تأکید بر احیای بیداری اسلامی، بیان داشت: جریان بیداری اسلامی بعد از شکست جریان های مختلف دیگر به وجود نیامد بلکه از زمانی که استکبار وارد منطقه شد، ایجاد شد و مقاومت کردند همچنین این جریان مرده و خفته نیست که نتواند احیاء شود، ما هر لحظه ممکن است شاهد خیزش بین مسلمانان باشیم.

وی با بیان این که بیداری اسلامی، آموزه ها را از منابع دینی دریافت می کند، اظهار کرد: مردم مبارز، مسلمان از گستره عمیقی برخوردار هستند و با جنبش های فکری که در غرب رخ می دهد، تفاوت دارند.

حقانی تا زمان وجود قرآن و اسلام بیداری اسلامی را فعال دانست و گفت: چون بیداری اسلامی از نظر مبانی و نیز در کشورهای مسلمان جاری است ممکن است با تحریکاتی که دشمن در مقطعی انجام می دهد، همه ظرفیت خود را برای از بین بردن این جریان به کار گیرد اما این تحریک ها نتیجه ای برای آن ها نخواهد داشت و زمینه را برای بازگشت مجدد فراهم می کند.

وی افزود:کشورهای اسلامی از این که تحت سلطه استکبار و اسرائیل قرار بگیرد ناراضی است و براساس آموزه های دینی سلطه استکبار را نمی پذیرد بنابراین جریان بیداری اسلامی زنده است.

رییس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران با اشاره به  وظیفه روشنفکران و علما در برابر سیاست بیگانگان، استکبار جهانی و دولت های مرتجع منطقه، اظهار کرد: باید زمینه های بیداری اسلامی در مردم زنده و گسترش دهیم تا جهان اسلام متوجه شود که جز ایستادگی و مقابله براساس مبانی و الگو های دینی راهی وجود ندارد.

وحدت اصل اساسی در جهان اسلام است

وی با تأکید بر همیاری علمای اسلام برای انسجام صفوف مسلمین، بیان داشت: امروز بیشتر از گذشته به وحدت بین جهان اسلام نیاز داریم و در بحث وحدت حفظ اصول مهم است.

حقانی با اشاره به جریان هایی که برای تقریب مذاهب به جود آمده اند، گفت: در این جریان ها یک گروه به اصول خود پایبند نیستند و وقتی وارد بحث وحدت می شوند، یک استحاله را به وجود می اورند که با واکنش منفی جامعه روبرو می شوند و گروهی دیگر نیز اعتقادی به وحدت ندارند که هر دو این ها اشتباه است و باید اصول را حفظ کرد.

رییس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران با بیان این که وحدت اصل اساسی است، خاطرنشان کرد: قرار نیست ما به خاطر اصول بجنگیم بلکه بهترین مسیر گفتگو است.

وی با اشاره به این که دشمن سعی در ایجاد جنگ فرقه ای و طائفه ای در بین مسلمین است، اذعان کرد: جهان اسلام باید بداند که وقتی جنگی شروع شد، خاموش شدن آن به آسانی نخواهد بود و به یقین هیچ یک از فرقه ها پیروز میدان نخواهند بود و آسیب شدیدی را متحمل خواهد شد، در صورتی که حاکمیت استکبار از این فضا بهره برده و به پیشرفت می رسد.

تمدن اسلامی را یک بحث هویتی است

حقانی در ادامه تمدن اسلامی را یک بحث هویتی عنوان و اظهار کرد: هویت انقلاب اسلامی در تقابل با هویت فرهنگ غربی است و این به معنای نادیده گرفتن مظاهر غربی نیست بلکه باید مظاهری را وارد کرد که بتوان از آن ها استفاده درست کرد.

رییس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران با بیان این که رهبر معظم انقلاب الگو خوبی برای کشورهایی اسلامی که در برابر تمدن اسلامی قرار دارند، گفت: پروژه انقلاب که یک پروژه تمدنی است و مدعی است راه جدیدی را برای بشر دارد، را باید ترویج دهیم./1310/302/ب3

ارسال نظرات