۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۲۸۶۴۵۳

دحوالارض، روزی که ثواب روزه دارانش برابر ۷۰ سال است

خبرگزاری رسا ـ امروز مصادف با ۲۵ ذی‌القعده روز گسترانیدن رحمت الهی و گسترش زمین است؛ روزی که خاک از آب بیرون آمد و گسترده شد تا انسان خاکی بر روی آن زندگی کند؛ روزی که ثواب روزه‌‌داری در آان روز را برابر با ۷۰ سال روزه‌داری ذکر کرده‌اند.
دحوالارض

به گزارش خبرگزاری رسا، امروز 18 شهریور ماه مصادف با 25 ذی‌القعده روز «دحوالارض» است. روزی که خدا خواست تا کره آبی به کره خاکی تبدیل و زمین از زیر آبی که آن را فرا گرفته بود گسترده شود؛ و نقطه آغاز خاکی شدن زمین کعبه معظمه شود.

 

خداوند در آیه ششم سوره شمس در همین خصوص سوگند یاد می‌کند به زمین و خدایی که آن را گستراند: «وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا؛ سوگند به زمین و آن کس که آن را گسترد». پس زمین و خدای زمین شایسته سوگندی بزرگ هستند، همچنین در آیه 30 سوره نازعات خداوند می‌فرماید: «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا؛ و پس از آن زمین را با غلتانیدن گسترد».

 

امام رضا (ع) نیز در خصوص دحوالارض فرموده‌اند: امشب (25 ذی‌القعده) حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسی (ع) متولد شده‌اند و زمین از زیر کعبه پهن شده است و قائم (عج الله تعالی فرجه الشریف) نیز در این روز قیام خواهد کرد؛ فردا روز انتظار هم هست.

 

در خصوص فضیلت این روز روایات ارزشمندی مطرح شده از جمله اینکه دحوالارض یکی از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است و در روایتی روزه‌اش مثل روزه 70 سال است.

 

همچنین در روایت دیگری کفاره هفتاد سال آمده است و هر که این روز را روزه بگیرد و شبش را به عبادت به سرآورد برای او عبادت صد سال نوشته می‌شود و برای روزه‌دار این روز هر چه در میان آسمان و زمین است، استغفار می‌کنند و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر شده است.

 

امام رضا (ع) را زیارت کنیم
میرداماد (ره) در رساله اربعه ایام خود افضل اعمال مستحب را در این روز زیارت حضرت رضا علیه السلام بیان کرده است.

 

در خصوص اعمال شب و روز «دحوالارض» با مراجعه به کتاب مفاتیح‌الجنان می‌توان تمامی ادعیه و اعمال را مطالعه کرد اما به طور اختصار می‌توان گفت: روزه، با ثوابی درخور؛ نماز، زیارت حضرت امام رضا علیه السلام که بهترین و با فضیلت‌ترین عمل مستحبی این روز است و انجام غسل به نیت روز دحو الارض از جمله اعمال شب و روز دحوالارض است.

 

البته دحوالارض هم بهانه است برای آنهایی که به دنبال بهانه‌ای برای نزدیکی بیشتر خدا با بندگانش می‌گردند. اما به نظر خداوند بیشتر مشتاق این نزدیکی است که ثواب‌های بزرگ را برای کارهای کوچک ما درنظر می‌گیرد؛ کاش ما هم قدردان باشیم./1330/د101/ف

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

 

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
روز واقعه:25 ذی القعده
روز بیست و پنجم ماه ذوالقعده به نام دحو الارض شناخته می شود. بر اساس روایات در چنین روزی اولین خشکی های زمین که به طور کامل زیر آب بود در محل کعبه نمایان شد. در آداب اسلامی این روز بسیار پرفضیلت دانسته شده و دعا و عبادات خاصی برای آن بیان شده است.
0
0