۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۲۸۶۴۶۷
کوثری:

هیچ تحریمی لغو نشده است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از توافق هسته ای اخیر، گفت: در تحریمی که با نام 2231 علیه ایران اعمال شده است، شش تحریم قبلی به شکل جدیدی جای داده شده و در اصل تحریمی لغو نشده است.
دکتر اسماعيل کوثري، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمد اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، امشب در مسجد آقا علی بابا خیابان نشاط، با انتقاد از توافق هسته ای اخیر، گفت: توافق اخیر هسته ای موجب عقب ماندگی ایران می شود.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی انرژی هسته ای در ایران افزود: از سال هزار و سیصد و پنجاه و سه، بحث انرژی هسته ای در ایران  مطرح و به همت خود آمریکا و کشورهای غربی، فعالیت های هسته ای در ایران شروع شد ولی با وقوع انقلاب متوقف شد.

کوثری بیان داشت: بعد از انقلاب و با وقوع جنگ تحمیلی، بسیاری از نیروگاه های هسته ای بمباران شد و آسیب های شدیدی متوجه نیروگاه ها شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران با وجود برخورداری از نفت، به انرژی هسته ای نیاز جدی دارد ولی با مخالفت های کشورهای غربی به ویژه آمریکا روبرو شده است.

وی افزود: دلیل موافقت آمریکا با انرژی هسته ای ایران قبل از انقلاب، این است که همه کارهای هسته ای از سوی خود آمریکا انجام می شده است ولی با وقوع انقلاب از دست آن ها خارج شده است و همگام با آن، مخالفت های آن ها شروع شده است.

کوثری گفت: بعد از توافق سعد آباد که در تهران انجام شد و مسائل هسته ای ایران به مدت دو سال به حالت تعلیق در آمد، و غرب به تعهدات خود نسبت به ایران عمل نکرد، ایران فعالیت هسته ای خود را دوباره شروع کرد و با گذشت چند سال به پیشرفت های بسیاری دست پیدا کرد.

عضو کمیسیون بررسی برجام بیان داشت: در سال هشتاد و هشت با وقوع فتنه، فشارهای غرب علیه ایران دو چندان شد ولی دانشمندان ایران به غنی سازی بیست درصد رسیدند و مسأله مذاکره از طرف غرب به ایران پیشنهاد شد.

وی با بیان این که زیاده خواهی های غرب در مذاکرات اخیر موجب موضع گیری رهبری در برابر آن ها شد، ابراز داشت: با روی کار آمدن دولت جدید در سال 92 مذاکرات به شکل جدیدی پیش رفت و مسأله توافق هسته ای از طرف دولت مطرح شد.

کوثری با انتقاد از عملکرد تیم مذاکره کننده افزود: در تحریمی که با نام 2231 علیه ایران اعمال شده است، شش تحریم قبلی به شکل جدیدی جای داده شده و در اصل تحریمی لغو نشده است.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: در این توافق، بندهایی وجود دارد که موجب عقب ماندگی ایران می شود ولی در این باره کسی جواب گو نیست.

کوثری در پایان بیان داشت: در این توافق، لغو یکباره تحریم ها به صورت دقیق بیان نشده است، در صورتی که این مسأله جزء خطوط قرمزی بود که رهبری بیان کرده اند./867/202/ب1

ارسال نظرات