۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۳
کد خبر: ۲۸۶۴۷۵
در نشست فیلم‌سازان جوان سینمای انقلاب مطرح شد؛

نقش پر‌رنگ رهبر معظم انقلاب در خنثی کردن فتنه 88/ هر حمایتی از قشر گارگر وابستگی به کمونیسم نیست

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به کودتای 1973 در شیلی، گفت: یکی از عوامل سقوط دولت آلنده بی‌توجهی به قشر کارگر بود.
فيلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشست از مجموعه نشست‌های فیلم‌سازان جوان سینمای انقلاب با محوریت کودتای آمریکایی، شامگاه سه‌شنبه 17 شهریور با حضور عبدالحمید شهرابی، استاد دانشگاه به نقد و بررسی فیلم مستند سالوادور آلنده پرداخت.

در این نشست و پس از اکران فیلم مستند سالوادور آلنده، شهرابی با اشاره به زوایای آشکار و پنهان کودتای سال 1973 در شیلی، گفت: از این دست مستندات تاریخی می‌توان درس‌هایی گرفت که از طریق آن بسیاری از لایه‌های پنهان تاریخ معاصر استخراج می‌شود.

وی افزود: در جریان سقوط دولت آلنده بدون شک عوامل زیادی هم‌چون دخالت امپریالیسم، کم‌‌توجهی به قشر ضعیف جامعه و نقش ارتش بسیار تاثیر گذار بوده‌اند.

تحلیلگر مسایل سیاسی با بیان مطلبی در خصوص بافت مردمی کشور شیلی در زمان دولت آلنده، ابراز داشت: در آن دوران بسیاری از مردم شیلی در فقر به‌سر می‌بردند، اما پس از روی کار آمدن دولت آلنده نوعی جنب و جوش نیز در اجتماع پایین دست شیلی به‌وجود آمد و با ارائه و تصویب طرح اصلاحات ارضی این نوع تحرکات اجتماعی به نوعی از حرکت نوین مردمی بدل شد.

شهرابی به گوشه‌ای از اقدامات دولت وقت آمربکا در جریان کودتا بر علیه دولت قانونی آلنده اشاره کرد و ادامه داد: در آن زمان از سوی آمریکا مبلغی بالغ بر 10 میلیون دلار در جهت پرداخت به گروه‌های مخالف آلنده تزریق شد، ضمن این‌که جاسوسان مختلفی در کشور شیلی از سوی آمریکا گمارده شده بودند تا مقدمات اخلال در جریان مراسم تحلیف رییس جمهور قانونی شیلی را فراهم آورند.

وی اضافه کرد: از کار‌شکنی‌های دیگر آمریکا در قبال دولت شیلی این بود که هرگز دولت شیلی از سوی آمریکا به رسمیت شناخته نشد و حتی پس از پیروزی آلنده در انتخابات، این اتفاق به عنوان بد‌ترین روز در سیاست خارجی آمریکا قلمداد شد.

استاد دانشگاه به مشکلات اقتصادی دولت شیلی در زمان آلنده اشاره کرد و بیان داشت: پس از به‌روی کار آمدن آلنده دست‌هایی تلاش کردند تا در سایه تحریم اقتصاد این کشور را فلج کنند، علاوه بر این حمایت‌های مالی بین المللی نیز از دولت قانونی شیلی در آن زمان برداشته شد و در ماجرای صدور منابع کشور شیلی نیز کار‌شکنی‌های بسیار گسترده‌ای صورت گرفت.

تحلیلگر مسایل سیاسی با تمجید از شخصیت پاک و آزادی‌خواه آلنده، تصریح کرد: در صدق رفتار آلنده هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد، اما هرگز نمی‌توان این نوع رفتار صحیح وی را به داشتن سیاست قوی در اداره کشور شیلی تعمیم داد.

شهرابی یکی از دلایل سقوط دولت آلنده را دلسرد شدن مردم از وی داسنت و اظهار داشت: در داستان رفتار سیاسی آلنده با مردم پایین دست جامعه شیلی اشتباهات بسیار بزرگ سیاسی رخ داد، اشتباهاتی که با اِعمال سیاست‌های غلط اقتصدای عملا مردم را به گوشه‌ای راند و طبقه کارگر جامعه شیلی عملا به یک قشر منفعل تبدیل کرد.

وی با اشاره به خطا‌های سیاسی آلنده، تصریح کرد: رییس دولت قانونی شیلی به‌شدت به نهاد‌های سنتی جامعه شیلی که عمدتا گرایشات امپریالیستی داشتند دل بسته بود، ضمن این‌که در تنفیذ قوای نظامی سیلی نیز افرادی انتخاب شدند که در حقیقت آموزش دیده آمریکا بودند و تعلق خاطر به دولت ایالات متحده آمریکا داشتند.

استاد دانشگاه یکی از بزرگترین مضرات کودتا بر علیه آلنده را تاخیر در حرکت انقلابی منطقه آمریکای جنوبی خواند و تاکید کرد: اگر دولت آلنده سقوط نمی‌کرد، قطعا پس از مدتی کشور‌های دیگری نیز در منطقه آمریکای لاتین به جمع مخالفان با امپریالیسم می‌پیوستند.

تحلیلگر مسایل سیاسی به نامه معروف فیدل کاسترو نیز اشاره کرد و ادامه داد: فیدل کاسترو به آلنده هشدار داده بود که باید قشر فرو دست جامعه و کارگران در تمام موارد اجتماعی مد نظر دولت قرار بگیرند تا در مقابل تهدیدات بین المللی دولت شیلی واکسینه شود.

وی در بخش دیگری از این نشست به مقایسه اتفاقات رخ داده در سال 1973 در شیلی با جریان انقلاب اسلامی پرداخت و تاکید کرد: همان‌گونه که در زمان آلنده عده‌ای خود را متمایل به آمریکا نشان می‌دادند، امروز نیز در ساختار حکومتی ما افرادی هستند که راه مهدی بازرگان را ادامه می‌دهند و به‌شدت به‌دنبال ارتباط با غرب هستند.

شهرابی با انتقاد شدید از برخی تحلیل‌های غلط سیاسی رایج در کشور، گفت: متاسفانه در ایران جریانی وجود دارد که تا حرف از طبقه کارگر می‌شود به سرعت تهمت گرایش به کمونیسم را می‌زند و حمایت از کارگر را پیروی از مانیفست کمونیسم و استقبال از اندیشه‌های سوسیالیستی می‌داند.

استاد دانشگاه به نقش پر‌رنگ بسیج و سپاه اشاره کرد و بیان داشت: بدون شک با وجود نیرو‌های مخلص بسیجی و سپاهی به هیچ عنوان کودتای نظامی انقلاب ما را نمی‌تواند تهدید کند، اما خطر کودتای نرم امروز از هر زمان دیگری بیشتر در جامعه احساس می‌شود.

وی ادامه داد: عدم توجه به قشر کارگر و ضعیف جامعه و همچنین برخی گرایشات به غرب عاملی شده است تا نشانه‌هایی از خطر کودتای نرم به چشم بخورد.

تحلیلگر مسایل سیاسی با رفتار‌شناسی برخی از افراد در جریان مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: پس از توافق ابتدایی هسته‌ای بیشترین خوشحالی از سوی دلالان تجاری در کشور صورت گرفت، افرادی که به هیچ عنوان تعهدی به نظام ندارند با موضوع اقتصاد مقاومتی کاملا غریبه هستند.

استاد دانشگاه با انتقاد از رهبران فکری دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا در کشور، تاکید کرد: در بسیاری از موارد ما شاهد هستیم که حمایت‌های صورت گرفته از بخش فرو دست جامعه تنها در زمان انتخابات‌ها صورت می‌گیرد و واقعیت امر این است که لیدر‌های فکری هر دو جناح در عمل هیچ برنامه‌ای برای حمایت از قشر آسیب پذیر جامعه ندارند.

وی با تمجید از نقش تاریخی رهبر معظم انقلاب در جریان فتنه 88، گفت: مقام معظم رهبری بار جنگ با جریان کودتا در سال 88 را به تنهایی به دوش کشیدند و به جرأت می‌توان گفت ایشان با درایت تاریخی خود خطر کودتا را از سر انقلاب و مردم دفع کردند.

تحلیلگر سیاسی در پایان به لزوم به‌کارگیری بخش کارگری جامعه در تصمیم‌های کشوری اشاره کرد و بیان داشت: باید مسؤولان بلند پایه کشور استفاده از بخش پایین دست جامعه در سطوح اجرایی کشور را افتخار خود بدانند، نه این‌که با اجرای نمایش‌های تبلیغاتی در روز کارگر این قشر زحمت‌کش را در طول سال به گوشه‌ای برانند.

گفتنی است در پایان این مراسم جلسه پرسش و پاسخی با حضور کارشناس دعوت شده و حضار صورت گرفت./856/201/ب3

ارسال نظرات