۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۲۸۶۶۳۴
مسؤول فرهنگی حوزه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

اعتیاد به فضای مجازی به دلیل نداشتن سواد استفاده از آن است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول فرهنگی حوزه علمیه حضرت خدیجه مشهد گفت: ابزار قدرتمند رسانه و سایبری به کشور وارد شد ولی سواد رسانه ای استفاده از آن وارد نشد بنابراین امروزه دچار اعتیاد به سایبری شدیم چون سواد آن را نداریم و از طرف دیگر برای مقابله با هجمه دشمن باید محصولاتی با محتوای غنی و قوی تولید کنیم.
رسانه و فضاي مجازي

 نجمه سادات امیری، مسؤول فرهنگی حوزه علمیه حضرت خدیجه مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که امروز موظفیم با جدیدترین ابزار روز دنیا برای مقابله با هجمه دشمن آشنا شویم، اظهار کرد: ما به عنوان مبلغان گروه سنی جوان و نوجوان کشور باید متناسب با ابزار دشمن، بحث تبلیغی مناسب را ایجاد کنیم و این که معظم‌له فرمودند«اگر من رهبر جامعه نبودم، مدیریت شبکه اجتماعی را به عهده می گرفتم» نشان دهنده اهمیت این موضوع و ضرورت اهتمام و تسلط به بحث رسانه است.


وی با اشاره به فراهم شدن کلاس های آموزشی مرتبط با رسانه برای طلاب، گفت: کلاس هایی از جمله، فیلم نامه، سواد رسانه ای، تأثیرات رسانه  برای حضور طلاب ایجاد شده اند ولی باید توجه داشت که طلاب فقط باید در بحث پژوهش وارد شوند و نباید صرف تنها یادگرفتن و گذاراندن دوره آموزشی باشد بلکه باید پس از اتمام دوره، طلبه دائم آنلاین بوده و اطلاعات به روز را دریافت کند و این روند تداوم داشته باشد.


 تولید محصول با محتوای  قوی مهم ترین راه  مقابله با هجمه فرهنگی دشمن

مسؤول فرهنگی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد خاطر نشان کرد: تولید محصول با محتوای غنی و قوی به عنوان یکی از مهم ترین راه های مقابله با هجمه فرهنگی دشمن محسوب می شود؛ اگرچه چند سالی در این خصوص حرکت هایی انجام شده است ولی هنوز کشور در بحث رسانه صد سال عقب تر قرار دارد بنابراین باید آن قدر بحث رسانه، محتوای قوی داشته باشد که بتواند جایگزین هجمه ها و ابزارهای دشمن در جامعه شود.


استاد حوزه با اشاره به بحث بازی های رایانه ای در جامعه، تصریح کرد: بازی های رایانه ای که آبشخور آن ها جای دیگر و غرب است ولی متأسفانه جذابیت های بالایی در بین افراد جامعه دارد و خطرناک ترین آن، بازی های آنلاین رایانه ای هستند که سبب درگیری وقت زیادی از مخاطبان می شود.


کارشناس رسانه در ادامه افزود: شبکه پویا درمقابل شبکه فارسی وان برای کودکان و نوجوانان ساخته شده ولی در واقع همان خریداری و دوبله شده شبکه فارسی وان است که در اختیار کودکان قرار دارد بنابراین این چنین اقداماتی، راه مقابله با هجمه دشمن نمی شود بلکه باید یک گروه جوان با عنوان افسران جنگ نرم را برای تولید محتوا با جدیدترین و جذاب ترین موضوعات روز سازماندهی و برنامه ریزی کنیم.


امیری ضمن نقد بر فلیم تلویزیونی «تنهایی لیلا»، تصریح کرد: این فیلم که درجهت نشان دادن بحث دین داری ساخته شد ولی در نهایت سبب افسردگی و ناراحتی مخاطبان خود شد و این یعنی موازنه لازم در بین عناصر مختلف فیلم انجام نشده که باید این موازنه ها اصلاح شوند و مورد توجه قرار گیرد.


وی نداشتن قشر بندی تولید محصولات را به عنوان یک مشکل برای صداوسیمای کشور دانست، اظهار کرد: کشورهای مختلف برنامه ها به صورت مثبت و منفی وجود دارد ولی متأسفانه در ایران این گونه نیست و هر فیلمی مخاطب سنی خاصی ندارد و همه رده های سنی به مشاهده برنامه های صداوسیما می نشینند و این به خاطر نحوه مدیریتی در خانه ها و فرهنگ سازی است.


اعتیاد به فضای مجازی به دلیل نداشتن سواد آن در جامعه

 

مسؤول فرهنگی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد افزود: روانشناسان غربی می گویند: بیشتر از یک ساعت تماشای تلویزیون، قدرت خلاقیت بچه ها را از بین می برد، ولی متأسفانه در کشور مدیریتی در این خصوص وجود ندارد؛ برنامه ریزی محتوای دیدن برنامه ها به وسیله مادر خانه باید انجام شود.


استاد حوزه با اشاره به نقش زنان در مدیریت رسانه و فضای مجازی، اظهار کرد: امروزه خانم ها زمان بیشتری را به این مسأله اختصاص می دهند و از طرفی مدیریتی برای هیچ کدام از محتواهایی را که دنبال می کنند ندارند به همین خاطر، فضای مجازی جایگزین آن ها فکر می کند، حرف می زند و در نهایت زندگی می کند و سبب بسیاری از آسیب ها از جمله تأثیرات رسانه، موبایل و ماهواره بر طلاق می شود.


کارشناس رسانه در ادامه مدیریت رسانه را به عنوان اولین بحث در سواد رسانه ای دانست و گفت: در جامعه زنی نیست که این ابزار و ظرفیت مهم را مدیریریت کند و در این راستا سبب تغییر روابط یا اخلاقیات به وسیله این شبکه در گروه خانواده شود و یا بر شیوه تریبت فرزندان سیطره یابد؛ همه به این خاطر است که رسانه و سایبری به کشور وارد شد ولی سواد رسانه ای وارد نشد بنابراین امروزه دچار اعتیاد به سایبری شدیم چون سواد آن را نداریم.


امیری افزود: ورود به فضای مجازی در واقع نفوذ به فضای خصوصی است که برخلاف حالت گفتگوی چهره به چهره در این مدل، حرمت ها رعایت نمی شود؛ هیچ ضرورتی برای استفاده از این ابزار در سن قبل از دبیرستان وجود ندارد ولی متأسفانه به بهانه های مختلف مانند تولد یا کسب موفقیت، ابزار رسانه و تلفن همراه و اینترنت را در اختیار فرزندانمان قرار می دهیم درواقع سم را وارد و آن ها را مسموم می کنیم و سپس به دنبال راه کار و درمان می رویم که همه ناشی از نداشتن مدیریت استفاده از رسانه است./844/302/ب3

ارسال نظرات