۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۲۸۶۶۸۵
آیت الله حسینی بوشهری:

حوزه باید برای پاسخگویی به نیازهای روز جامعه برنامه داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: امروز شیوه برخی دانشگاه های مطرح دنیا همانند حوزه های علمیه است و حتی مدل ساختمان این دانشگاه ها نیز برگرفته از ساختمان های حوزه های علمیه است.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امشب در مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که در رابطه با حوزه و خروجی های حوزه های علمیه مطرح می شود این است که ما از حوزه و حوزویان چه انتظاری داریم، اظهار کرد: سه دیدگاه در این رابطه وجود دارد، دیدگاه نخست، نگاهی است که در شرایط امروز جامعه ما طرفداران زیادی ندارد و این دیدگاه حوزه ای راکد و بدون تحول را می خواهد.


وی ادامه داد: دیدگاه دوم برای کسانی است که یک حوزه مدرن و پیشرفته می خواهند و این دیدگاه می گوید که حوزه جنبه دانشگاهی به خود بگیرد یعنی هر تغییری که در دانشگاه رخ می دهد در حوزه نیز اتفاق بیافتد.


مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که ما با دانشگاه مخالف نیستیم، بیان کرد: ما می گوییم آیا حوزه باید دست از هویت خاص خود بردارد و بگوییم چون دنیای مدرن است، حوزه باید تغییر پیدا کند، البته خوشبختانه طرفداران دیدگاه دوم نیز بسیار کم هستند.


وی با بیان اینکه دیدگاه سومی که در ارتباط با حوزه وجود دارد و بزرگان حوزه و مقام معظم رهبری نیز بارها در بیانات خود و رهنمودهایشان به این موضع تاکید کرده اند، این است که دو مشخصه تحول گرا و مطلوب بودن را برای حوزه ترسیم کردند، افزود: در این دیدگاه ما باید پیوستگی و توجه خود را به سنت های گذشته حوزه حفظ کنیم و همچنین برای پاسخگویی به نیازهای امروز و اینده مخاطبان نیز برنامه داشته باشیم.


آیت الله حسینی بوشهری گفت: امروز ما وقتی در دانشگاه های مدرن اروپا از قدمت دانشگاهشان سوال می کنیم به ما می گویند 800 سال و وقتی به آنها می گوییم درس های شما جدید است می گویند این درس ها متحول شده کلیساهای سابق است.


وی با بیان این که متاسفانه برخی غرب زدگان در کشور به این نکته ها توجه ندارند، بیان کرد: امروز شیوه برخی دانشگاه های مطرح دنیا همانند حوزه های علمیه است و حتی مدل ساختمان این دانشگاه ها نیز برگرفته از ساختمان های حوزه های علمیه است.

 

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه طلاب و دانش پژوهانی که در موسسه امام(ره) تحصیل می کنند باید آگاه به زمان باشند، اظهار کرد: طلاب امروز باید در بعد برنامه ریزی به افق های دور دست چشم داشته باشند و حوزه باید برای آینده طراحی داشته باشد.


وی ادامه داد: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) احداث شده است تا تابلوی حوزه باشد و با تربیت طلاب بخشی از نیازهای حوزه را پاسخ دهد و همچنین برای نیازهای نظام اسلامی نیز پاسخگو باشد.

 

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن توصیه طلاب جوان به اخلاق مداری، تصریح کرد: امروز راز موقیت بزرگان و روحانیون این بود که اگر یک روز یک فرد عادی با یک روحانی معاشرت داشته است، شیفته اخلاق او می شد و طلاب جوان باید از زندگی بزرگان حوزه پند بگیرند./858/پ202/ج

ارسال نظرات