۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۲۸۶۷۱۱
در برنامه «صدف» رادیو معارف بررسی شد؛

تأثیرگذاری بانوان در تحولات جمعیتی کشور

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به سهم زنان در تحولات جمعیتی کشور، گفت: بانوان ایرانی در اعتقادات پایبند به شریعت هستند و امکان برگشت به فضای ایده آل از طریق تصحیح اعتقادات و رفتار خانواده‌ها و بانوان وجود دارد.
امين مجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زهرا امین مجد عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده، در برنامه «صدف» رادیو معارف، به بیان سهم زنان در تحولات جمعیتی کشور پرداخت و گفت: عوامل تأثیرگذار در کاهش جمعیت از یک سوی عامل انسانی است و از سوی دیگر ساختارها و ترویج نظام سکولار در ایران بوده است.

 

امین مجد بیان کرد: ساختار نظام موجود در دهه شصت سبب شد که مردم به سرعت پیام کاهش جمعیت را دریافت کنند و در زندگی روزمره خویش بکار ببرند.

 

وی با بیان این که خانواده‌ها در دهه شصت برای بهبود وضعیت اقتصادی خویش به کاهش جمعیت روی آوردند، گفت: در زمان جنگ تحمیلی مشکلات اقتصادی و اجتماعی وجود داشت و مردم هر امری زندگی روزمره را تسهیل می‌کرد انجام می‌دادند، هرچند برای آیندگان آثار مخرب به بار آورد، بنابراین مردم برای بهبود وضعیت اقتصادی خویش به کاهش جمعیت روی آوردند.

 

امین مجد با بیان این که در دهه شصت جامعه به سمت رسانه‌ها روی آوردند و مردم سبک زندگی خویش را از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی دریافت و الگو‌برداری می‌کردند، افزود: پیام کاهش جمعیت از طریق رسانه‌ها به مردم القا شد و این پیام از سوی خانواده دریافت شده و نتیجه عملی به بار داشته است.

 

این کارشناس رسانه ملی ابراز کرد: رسانه‌ها این‌گونه ترویج می‌کردند که فرزند آوری زیاد خلاف شأن اجتماعی بانوان است و ژست اجتماعی هر خانواده این است که با فرزندان کمتر در جامعه حضور یابد.

 

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده اظهار داشت: رسانه‌ها به زن خانه‌دار ایرانی این‌گونه القا کردند که نباید اولویت اصلی بانوان خانواده، همسرداری و فرزندآوری باشد بلکه تحصیلات، مدرک گرایی، اشتغال و استقلال مالی اولویت اصلی آن‌ها قرار گیرد.

 

این کارشناس ملی اظهار کرد: در نظام مدرن برای این که بانوان در سیستم اشتغال باقی بمانند باید تحصیلات خویش را افزایش دهند و این امر سبب می‌شود که سن ازدواج دختران افزایش بیابد و میزان فرزندآوری آن‌ها نیز کاهش یابد.

 

وی با بیان این که کاهش جمعیت در سطح کلان جامعه ثمره الگوسازی نظام مدرن برای کشور است، گفت: در سبک زندگی اسلامی اولویت با همسرداری و مادری بانوان است اما بانوان مسلمان ایران در گذار از فضای قبل از انقلاب به بعد از آن ورود بانوان به اجتماع، الگوی مشخصی نداشتند، بنابراین طبق سبک زندگی مدرن که برخلاف ذائقه و روحیه آن‌ها بوده عمل کرده‌اند که آسیب‌های جسمی و روانی برای آن‌ها در بر دارد.

 

امین مجد بیان کرد: بانوان ایرانی در مبانی و اعتقادات پایبند به شریعت هستند و آن‌ها در سطح باورها تغییرات چندانی نداشته‌اند و امکان برگشت به فضای ایده­آل از طریق تصحیح اعتقادات و رفتار خانواده‌ها و بانوان وجود دارد./998/پ202/ی

ارسال نظرات