۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۲۸۶۸۸۴
امام جمعه مهربان:

تحقق اخلاق اسلامی، عامل همدلی در میان ملت و مسؤولان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جلیلی با اشاره به شعار سال، دولت و ملت، همدلی و همزبانی، گفت: فرهنگ اسلامی و اخلاق دینی در تحقق این شعار مؤثر است، عفو و گذشت از این موارد است.
حجت الاسلام جليلي، امام جمعه مهربان

حجت الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه مهربان، و نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به همدلی و همزبانی و تأکید بر تحقق آن در میان جامعه ایران اسلامی، اظهار داشت: یکی از فضایل اخلاقی که جزء فرهنگ های اسلامی به حساب می آید روحیه عفو و گذشت از دیگران است، داشتن این روحیه موجب صمیمیت و محبت و هدملی در جامعه می شود.

 

وی اخلاق را محور در تحقق روحیه همبستگی عنوان کرد و ابراز داشت: روحیت گذشت و بر دو پایه استوار است، نخست این‌که کسی که ظلمی به دیگری انجام داده روحیه طلب بخشش داشته باشد و دیگری نیز مورد ظلم قرار گرفته روحیه بخشش داشته باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) تصریح کرد: عفو موجب پیروزی است، چنان که امام هشتم می فرماید، هرگز دو گروه با هم رویاروى نشدند، مگر این که با گذشت ترین آنها پیروز شد.

 

وی این اخلاق حسنه را سیره متداول ائمه معصومین (ع) دانست و افزود: عفو و بخشش آثار مثبت اجتماعی و فردی را در پی دارد، عفو و گذشت، از آن جهت که گاهی دشمنان سرسخت را به دوستان صمیمی مبدل می سازد، عامل وحدت بخش است.

 

حجت الاسلام جلیلی ادامه داد: این صفت خوش اخلاقی سبب بقای حکومت ها و دوام قدرت است؛ چرا که از کیزان دشمنی ها و مخالفت ها می کاهد و بر دوستان و طرفداران می افزاید و همچنین سبب عزت و آبرو می گردد.


وی با اشاره به آثار اجتماعی عفو گذشت در کاهش ناهنجاری های اجتماعی، اذعان داشت:  بخشش جلوی ناهنجاری ها، خشونت ها و جنایت ها و کینه توزی ها را می گیرد و در واقع نقطه پایانی بر آن ها می گذارد.

 

امام جمعه مهربان سبب سلامت روح و آرامش جان و در نتیجه باعث طول عمر است، اما انچه قابل توجه است نتایج معنوی و پاداش های اخروی آن است که بسیار است.

 

وی در پایان با تأکید بر فرهنگ سازی صحیح و ترویج فرهنگ دینی در جامعه، فرهنگ و آموزه های اسلامی را باعث ایجاد روحیه وحدت و همدلی در میان احاد جامعه و مسؤولان دانست./854/302/ب3

ارسال نظرات