۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۲۸۶۹۷۷
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان:

گفتار بیهوده عقل را ضایع می کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی گفتار بیهوده را از عوامل مهم ضربه زدن به عقل دانست و گفت: امنیت انسان معلول این است که بعد از تأمل سخن بگوید.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در حسینیه جواد الائمه واقع در چهار راه شکرشکن، با اشاره به تأثیرات زبان در زندگی گفت: امنیت انسان معلول داشتن تَرَوّی در سخن است.

 

وی با توجه به روایتی از امیرالمؤمنین که می فرمایند«دَلیلَ عَقلِ الرَّجُلِ قَولُه» افزود: کم یا زیاد بودن میزان عقل افراد، از گفتارشان مشخص است.

 

آیت الله مهدوی بیان داشت: انسان در مراحل مختلف زندگی خود از مراتب عقلی متفاوتی برخوردار است به همین دلیل هر چه بزرگ تر می شود، باید از گفتار بیهوده که بیشترین ضربه را به عقل انسان می رساند، بیشتر پرهیز کند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مقوله حیا در انسان ابراز داشت: حیای انسان با حیات او عجین است و انسان هایی بی حیا در قول یا فعل در اصل مردگان متحرکند.

 

وی با توجه به روایتی از امام علی(ع) اشاره را یکی از ارکان سخن دانست و افزود: اکتفا به اشاره در مسائلی که نیاز به تصریح کردن نیست، از خوبی های سخن گفتن است.

 

آیت الله مهدوی گفت: بهترین کلام از دیدگاه امیرالمؤمنین کلامی است که در آن فصاحت و بلاغت رعایت شده است، یعنی کلامی که افزون بر نظم ساختاری، برای خاص و عام قابل فهم است.

 

 

امام جمعه موقت اصفهان بیان داشت: مصلحت انسان در انفاق کردن و نگه داشتن زبان معرفی شده است مگر این که بیان سخنی مفید فایده واقع شود و اجر اخروی به دنبال داشته باشد.

 

وی با بیان روایتی از امیرالمؤمنین تصریح کرد: انسان باید از انکار چیزهایی که به آن علم ندارد پرهیز کند چرا که بیشتر حقایق در چیزهایی است که انکار می شود، بنابراین اثبات یا نفی چیزی معلول علم داشتن به آن چیز است.

 

آیت الله مهدوی ابراز داشت: از آفت های سخن گفتن، دعوت به چیزی است که خود شخص اراده عمل به آن را ندارد و یا با داشتن اراده، هیچ گاه به آن عمل نمی کند.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با بیان مفهوم تَرَوّی(سخنی که بعد از اندکی تأمل بیان می شود) افزود: امنیت انسان از لغزش ها، معلول داشتن تَرَوّی در هنگام سخن گفتن است.

 

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که می فرمایند«شَرُّ المُؤمِنِ ما نَقِضَ بَعضُکُم بَعضاً» بیان داشت: مواظب باشید کلامی از شما کلام دیگرتان را نقض نکند که این امر موجب بی اعتمادی دیگران به شما می شود.

 

آیت الله مهدوی گفت: در هنگام سخن گفتن اسرار خود را در اختیار دیگران قرار ندهید چرا که تا زمان افشا شدن اسرار، اسرار محبوس شما بوده است ولی وقتی افشا شد، شما محبوس اسرار می شوید.

 

وی در ادامه به آفات سخن گفتن اشاره کرد و ابراز داشت: درک موقعیت زمانی و مکانی هنگام سخن گفتن، انسان را در معرض تمسخر دیگران قرار نمی دهد.

 

آیت الله مهدوی در پایان با استناد به روایتی از امیرالمؤمنین افزود: کسی که سخن زشتی را بر زبان جاری می کند باید تحمل شنیدن همان سخن را از افراد دیگر داشته باشد./867/202/ب1

ارسال نظرات