۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۲۸۷۱۲۳
رییس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی:

نهادهای تبلیغات اسلامی و ارشاد در ترویج فرهنگ نماز کم‌ کاری می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی با انتقاد از کوتاهی و کم کاری نهادهایی نظیر تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد در ترویج فرهنگ نماز، افزود: اساسا اگر دستگاه های فرهنگی به وظیفه خود در قبال اشاعه فرهنگ نماز به درستی عمل می‌کردند، نیازی به فعالیت ستاد اقامه نماز نبود.
حجت الاسلام احمدي فر - رييس ستاد اقامه نماز خراسان شمالي

حجت الاسلام رضا احمدی فر، رییس ستاد اقامه نماز استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به وضعیت اقامه نماز در مساجد و نمازخانه های ادارات و سایر اماکن عمومی در استان، اظهار کرد: به طور کلی وضعیت اقامه نماز در استان قابل قبول است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس بررسی های انجام شده اکنون نماز جماعت صبح تنها در 20 درصد مساجد خراسان شمالی برگزار شده و نماز مغرب و عشا نیز در 60 درصد مساجد به صورت جماعت برگزار می شود.

حجت الاسلام احمدی فر ادامه داد: همچنین از 140 دستگاه و نهاد اداری در مرکز خراسان شمالی، نماز جماعت ظهر و عصر در 90 دستگاه به امامت روحانیان اقامه می شود.

وی با تأکید بر لزوم همکاری و همراهی بیشتر دستگاه های مختلف به ویژه نهادهای فرهنگی و مذهبی در ترویج فرهنگ اقامه نماز، خاطرنشان کرد: متأسفانه نهادهای مذهبی نظیر تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال وظیفه خود نسبت به اشاعه فرهنگ نماز کم کاری و کوتاهی کرده اند چرا که اگر این گونه نبود اساسا نیازی به فعالیت ستاد اقامه نماز نیز نبود.

حجت الاسلام احمدی فر تصریح کرد: این در حالی است که آیین نامه توسعه و ترویج نماز مصوبه دولت بوده و به دستگاه های مزبور ابلاغ شده اما اکنون این مهم از سوی ستاد اقامه نماز پیگیری و اجرا می شود.

رییس ستاد اقامه نماز استان خراسان شمالی در ادامه در مورد طرح های اجرایی این ستاد در استان، افزود: با توجه به کم بودن درصد برگزاری نماز جماعت صبح در مساجد استان، طرح سفیران صبح در دستور کار قرار گرفته تا اقامه نماز جماعت صبح در مساجد خراسان شمالی رونق بیشتری بیابد.

وی اضافه کرد: همچنین برای اشاعه فرهنگ نماز در بازار طرح منهاج در دستور کار قرار دارد این در حالی است که اقامه نماز در بازار خراسان شمالی مطلوب نبوده و نیاز مبرمی به ساماندهی دارد به گونه ای که اکنون هیچ کدام از مجتمع های تجاری بجنورد نمازخانه ندارند.

حجت الاسلام احمدی فر خاطرنشان کرد: افزون بر این طرح منادیان گلبانگ محمدی نیز در راستای ترویج اذان حلقومی در استان در حال اجرا است که در قالب آن به جای اینکه صدای ضبط شده اذان از مناره های مساجد استان پخش شود، اذان به صورت زنده توسط مؤذنان جوان و نوجوان گفته می شود.

وی ادامه داد: همچنین طرح یاوران نماز نیز از دیگر طرح های ترویج فرهنگ اقامه نماز در استان است که با تشکیل 10 حلقه یاوران نماز در مراکز شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی در حال اجرا است.

حجت الاسلام احمدی فر در ادامه با اشاره به اینکه در تأمین امام جماعت برای اقامه نماز در خراسان شمالی مشکل داریم، افزود: البته این وضعیت به نسبت قبل بهتر شده و اکنون مشکلات کمتری در این راستا وجود دارد.

وی اضافه کرد: شمار ائمه جماعات استان به اندازه ای نیست که در تمامی مساجد و دستگاه ها و نهادها برای اقامه نماز جماعت حضور یابند به همین دلیل اکنون در برخی از اماکن و مراکز جمعیتی خراسان شمالی، نماز دوم به جماعت اقامه می شود.

رییس ستاد اقامه نماز استان خراسان شمالی در خاتمه از کاهش امتیاز اقامه نماز در ارزیابی عملکرد دستگاه ها خبر داد و گفت: در حالی که پیش از این امتیاز نماز در ارزیابی دستگاه ها 40 بود این امتیاز امسال به 15 کاهش یافته است.

حجت الاسلام احمدی فر ادامه داد: این کاهش امتیاز در حالی روی داده که ستاد اقامه نماز خراسان شمالی به غیر از این امتیاز، اهرم دیگری برای وادار کردن دستگاه ها به اهمیت قائل شدن برای اقامه نماز جماعت نداشته و اکنون این کاهش امتیاز شاید باعث کاهش انگیزه برخی از مدیران برای برپایی نماز جماعت در دستگاه مربوطه شود./9314/302/ب3

ارسال نظرات