۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۲۸۷۱۴۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

نگاه فصلی به غنی‌سازی اوقات فراغت آسیب جدی بخش فرهنگی و مذهبی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: نگاه فصلی به موضوع غنی سازی اوقات فراغت بر اساس آموزه های اسلامی، آسیب جدی بخش فرهنگی و مذهبی جامعه است.
حجت الاسلام خادمي

حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به اتمام برنامه های غنی سازی اوقات فراغت تابستانی نهاد تبلیغات اسلامی در استان، اظهار کرد: بنا به فرموده امام علی(ع) فرد مسلمان نباید تندرستی، توانایی، فراغت و جوانی و نشاط خود که ابزار کسب آخرت است را فراموش کند.

وی ادامه داد: اوقات فراغت زمان طلایی است که افراد در وقت های آزاد خود به دنبال علاقه مندی های شخصی می روند و فارغ از دغدغه هایی چون معیشت، رفت و آمد، کار و یا برآورده کردن نیازهای حیاتی، به دنبال بهترین زمان عمر خود هستند.

حجت الاسلام خادمی افزود: همه ما به وقت آزاد نیاز داریم تا به اینکه از کجا آمده ایم، در کجا هستیم و به کجا میرویم بیاندیشیم که تمام این فرصت ها در اوقات فراغت فراهم می شود.

به گفته وی البته امروزه با توجه به انبوه مشاغل و عدم قناعت از شرایط زندگی، جامعه دچار مشکلاتی است که باید با صبر و برنامه ریزی از تمام لحظات زندگی بهره مند شد.

حجت الاسلام خادمی اضافه کرد: سازمان تبلیغات اسلامی با رسالت مهم و خطیری که بر عهده دارد باید در مقوله فرهنگی به ویژه در زمینه غنی سازی اوقات فراغت نسل نوجوان و جوان امروز حضور داشته باشد چرا که اوقات فراغت فرصت مناسبی برای نشان دادن و آموزش زندگی به سبک اسلامی و ایرانی به نسل های جوان و نوجوان است.

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه های غنی سازی اوقات فراغت از سوی نهاد تبلیغات اسلامی همراه با نشاط و تفریحات سالم، عملا بی محتوا بودن این سخنان که دین اسلام نشاط ندارد به همگان ثابت می شود.

وی اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی با هدف کاهش آسیب های اجتماعی و ایجاد فضای شور و نشاط سالم و در راستای غنی سازی اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان برنامه هایی با محتوای فرهنگی، اردوی، تفریحی، دینی و ورزشی را به ویژه در فصل تابستان انجام می دهد.

حجت الاسلام خادمی افزود: از دیگر برنامه های این نهاد ساماندهی کودکان، جوانان و نوجوانان در قالب هسته های فرهنگی جوان و بوستان های فرهنگی، برگزاری گفتمان های دینی، اجرای برنامه های متنوع آموزشی و کلاس های قرآنی و غیره است.

وی همچنین با اشاره به موازی کاری دستگاه های مختلف فرهنگی در این زمینه، گفت: شاید به دلیل نداشتن برنامه جامع و منسجم و یا به دلیل تعریف نشدن برنامه ها برای هر دستگاه خاص این موازی کاری روی می دهد اما در هر صورت سازمان تبلیغات اسلامی نهادی پیشتاز در اجرای طرح اوقات فراغت به شمار می رود.

حجت الاسلام خادمی اضافه کرد: طرح غنی سازی اوقات فراغت سازمان تبلیغات اسلامی بیشتر در مساجد و تشکل های مذهبی دنبال می شود و نوجوانان و جوانان با انگیزه دینی و مذهبی در این طرح شرکت می کنند به همین دلیل توفیقات زیادی در این طرح دیده می شود.

وی افزود: کیفیت برنامه های غنی سازی اوقات فراغت نهاد تبلیغات اسلامی در مناطق مختلف با توجه به وضعیت بودجه فرهنگی و میزان مشارکت مردم متفاوت بوده ولی در کل این طرح با وجود نواقص زیادی که دارد مطلوب بوده و تنها می بایست اشکالات و کاستی های آن رفع شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به لزوم دائمی بودن و فراگیر شدن برنامه های غنی سازی اوقات فراغت در بین کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان، اظهار کرد: معمولا مادران و خانم های خانه دار از اوقات فراغت خوبی برخوردارند اما کمتر به یاد اوقات فراغت خود بوده و تنها فصل تابستان را فصل فراغت آن هم برای سایر افراد خانه می دانند.

وی با بیان اینکه این ضعف بزرگی بوده و باید ما به مادران و بانوان که نقش کلیدی در امر تعلیم و تربیت دارند توجه بیشتری داشته باشیم، ادامه داد: در کل نباید به اوقات فراغت به صورت فصلی نگاه کنیم که در این راستا علاوه بر نقش رسانه ها، دیگر دستگاه های متولی فرهنگ به ویژه مساجد نیز می توانند در تامین نیازهای اوقات فراغت خانواده ها نقش بسزایی ایفا کنند./9314/302/ب3

ارسال نظرات