۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۲۸۷۱۴۹
آیت الله فقیهی:

نظارت شورای نگهبان بدون دخالت معنا ندارد/ آیت الله جنتی با هیچ کس تعارف ندارد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در کلمه نظارت معنای استصواب وجود دارد، گفت: اگر ناظر نتواند نظارت خود را انجام دهد یعنی فقط نگاه کند ولی تصمیم گیری نداشته باشد همچون میت می شود و اثر وجودی ندارد.
آيت الله محسن فقيهي

آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فلسفه وجودی شورای نگهبان گفت: فلسفه وجود شورای نگهبان حفظ اسلام است که حفظ اسلام با دو چیز انجام می گیرد، یکی مسأله تصویب قوانین و دیگری مسأله اجرای قوانین است که هر دو از اهمیت بالایی برخوردار هستند.


وی افزود:
شورای نگهبان با دقت صلاحیت ها را بررسی کرده و تنها گزارش های رسیده را ملاک اظهار نظر قرار نمی دهد، بنابراین تا کنون که نظام اسلامی و ولایت فقیه حفظ شده می توان گفت از زحمات همین شورای نگهبان بوده است.


استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در کلمه نظارت معنای استصواب وجود دارد، اظهار داشت: اگر ناظر نتواند نظارت خود را انجام دهد یعنی فقط نگاه کند ولی تصمیم گیری نداشته باشد همچون میت می شود و اثر وجودی ندارد.


وی ادامه داد: شورای نگهبان باید نگاه کند و به تناسب وظیفه ای که برایش تعیین شده نظر دهد و جنبه اجرایی داشته باشد، معنای نظارت این است و الا نظارتی که بدون دخالت باشد معنا ندارد؛ این که بگوییم مجری اطلاع رسانی کند و شورای نگهبان این اطلاعات را دریافت کند معنای نظارت نیست.


آیت الله فقیهی طرح این ادعا که شورای نگهبان از سوی یک نفر اداره می شود و استبداد در آن حاکم است را تهمتی بزرگ خواند و ابراز داشت: همه اعضای شورای نگهبان شخصیت های والایی هستند و استقلال فکری دارند، این که بگویند یک نفر شورای نگهبان را اداره می کند نادرست بوده و تهمتی بزرگ و قابل پیگیری است؛ چون با این سخن در واقع به همه اعضای شورای نگهبان توهین شده است.


وی با اشاره به شخصیت آیت الله جنتی عنوان کرد: آیت الله جنتی خود را فدای اسلام و نظام جمهوری اسلامی می کند، بنده واقعا از این شخصیت بزرگوار تجلیل می کنم چون قدرت نه گفتن در برابر دیگران را دارد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد ممکن است در بیان خود مقداری ملاحظه کنند و تعارف و رودر بایستی داشته باشند، اما آیت الله جنتی با کسی تعارف ندارد و آنچه را که تشخیص داده و حقیقت دارد بیان می کند البته این مسأله از امتیازات همه اعضای شورای نگهبان است.

گفت وگوی تفصیلی خبرگزاری رسا با این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بزودی منتشر می شود./1323/ت302/ج

ارسال نظرات