۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۲۸۷۱۶۹
حج ابراهیمی(7)

راهکار رسیدن به معیار اسلامی حج

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که واقعه بزرگ حج تنها یک بار در طول عمر انسان اتفاق می‌افتد که خود ضرورت استفاده بهینه از فرصت‌های طلایی این ایام را دوچندان می‌کند به تبیین مهم‌ترین راهکار برای رسیدن به معیار اسلامی حج پرداخت.
آموزش اعمال حج تمتع در قم
حجت‌الاسلام روح‌الله دانش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه حج یک واقعه بزرگ در زندگی انسان‌ها است، اظهار کرد: این واقعه بزرگ فقط ممکن است یک‌بار در طول عمر انسان اتفاق بیفتد و این موضوع باید مدنظر حجاج قرار بگیرد.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فضای روحانی و باعظمت مناسک حج اظهار داشت: زائران مسجدالحرام و مسجد نبوی باید بدانند در سرزمینی قدم گذاشته‌اند که عِطر پیامبر اکرم (ص) در آن پیچیده است.
 
وی افزود: در چنین فضای روحانی عقلانی است که حجاج بجای یک امر دنیوی به نام بازار گردی به دین‌پژوهی اسلام از روی تاریخ مجسم آن بپردازند.
 
حجت‌الاسلام دانش با اشاره به ادبیات اسلامی در تبیین مناسک حج گفت: اگر خوب در احکام و مناسک حج بنگریم متوجه آن خواهیم شد که حج و حجاج یک اصل پیش‌رو دارند آن‌هم استفاده بهینه از فرصت‌های بسیار محدود است.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرصت محدود یک‌ماهه در مقیاس 70 سال زندگی گفت: در حج باید برای رسیدن به خدا فرصت‌ها را غنیمت شمرد و این نگاه اعتقادی را نمی‌توان با موضوعی همانند بازار گردی مقایسه کرد بنابراین بازار گردی در این مناسک همانند بازی کردن در میدان شیطان در چنین فضای روحانی است.
 
پژوهشگر حج با اشاره به ادبیات فقه نوین نسبت به مناسک اظهار داشت: اگر در ساختار احکام فقه حکومتی درباره حج به‌دقت بنگریم متوجه آن خواهیم شد که کشور عزیز اسلامی ایران در عصر حاضر با افق ایدئولوژیک آرمانی خود و دقت سیاسی که به مناطق و کشورهایی اسلامی دارد در هجمه بسیار شدید دشمنان قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: بنابراین نمی‌توان با نگاه فردی به حج نگریست و خریدهای امروز در ایام حج را نمی‌توان یک موضوع فردی دانست.
 
حجت‌الاسلام دانش با اشاره به اینکه امروز جنگ در ادبیات سیاسی معاصر جنگ در مدل‌های اقتصاد است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دهه اخیر به این جنگ صراحتاً اذعان داشته و بر آن تأکیددارند.
 
وی افزود: بنابراین ما باید با دقت در رفتارهای شخصی خود و تحریم کالای خارجی در این جنگ نابرابر به تضعیف حکومت مادی شیطان بپردازیم تا تقویت اقتصاد منجر شکل‌گیری بازار منسجم اسلامی شود.
 
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خریدهای غیرضروری موجب بارور شدن اقتصاد دشمنان اسلام می‌شود، گفت: باید حجاج در نظر داشته باشند با بازارهایی که رژیم غاصب صهیونیسم در عربستان به راه انداخته در حقیقت به دنبال نابودی قطعی جهان اسلام با سرمایه خود مسلمانان است.
 
وی ادامه داد: بنابراین چنین خریدی نه‌تنها اجر مناسک حج را کم می‌کند بلکه از رسیدن به سیر الهی و دست‌یابی به حکومت عدل الهی جلوگیری می‌کند.
 
حجت‌الاسلام دانش با اشاره به مهم‌ترین راهکار برای رسیدن به یک حج معیار اسلامی گفت: در شرایط کنونی باید در نظر داشت که وقتی کشورهایی همچون ژاپن برای پیوستن به اقتصادهای بزرگ به نیروی داخلی خود اتکا کرده‌اند باید ما نیز بر اساس مبانی اسلامی اتکا به نیروی درون را اصل قرار دهیم.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کشور ژاپن یک الگوی دقیق و کامل در خصوص اقتصاد به محوریت اتکا به درون است، اظهار داشت: ژاپن امروز قدرت اصلی اقتصادی دنیا و نفوذ اقتصادی امروز خود را مدیون همین خوداتکایی و ما می‌توانیم متخصصین خود است.
 
پژوهشگر حج با اشاره به اینکه اتکا به درون در حقیقت یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است، گفت: همین اصل به‌تنهایی توانسته است که ژاپن و چین را به غول‌های اقتصادی در دنیا تبدیل کند.
 
وی ادامه داد: برداشتن نگاه از امید به اقتصاد خارج و اعتماد به نیروی درونی توانسته ژاپن را در نهایت فقر و شکست به این قدرت تبدیل کند./921/ت302/ی
ارسال نظرات