۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۲۸۷۳۱۳
رییس مدرسه عالی فقه تخصصی:

ابعاد فقه اسلامی تمام زوایای زندگی بشر را فرا می‌گیرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین ترابی با بیان این‌که ابعاد فقه اسلامی تمام زوایای زندگی بشر را فرا می گیرد، گفت: در تمام رشته­های فقهی در زمان معاصر که علوم بشری تخصصی شده است برای یک نفر امکان پذیر نیست.
حجت الاسلام ترابي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری جامعه المصطفی، حجت الاسلام والمسلمین ترابی، ضمن بیان اینکه مدرسه عالی فقه تخصصی یکی از پنج مدرسه مجتمع عالی فقه و اصول به شمار می رود، گفت: مدرسه عالی فقه تخصصی در مقطع  کارشناسی ارشد و دکتری و سطح 4 در رشته­های فقه تخصصی طلبه می پذیرد.

 

رئیس مدرسه فقه تخصصی در ادامه به ساختار اداری مدرسه  عالی فقه تخصصی پرداخت و بیان کرد: مدرسه عالی فقه تخصصی از دو قسمت آموزشی و پژوهشی- تربیتی تشکیل شده که در دو بخش با مدیران و کارشناسان مربوطه، تحت اشراف ریاست مدرسه اداره می شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این مدرسه، 9 گروه علمی، تربیتی و پژوهشی در رشته­های فقه تخصصی، به معرفی اساتید و دروس مورد نیاز رشته­ها، طرح سؤالات آزمون­ها، تصحیح اوراق امتحانی، نظارت بر تشکیل کلاس­ها، مصاحبه طلاب برای پذیرش، راهنمایی و مشاوره دادن به طلاب در انتخاب موضوع و امور پایان نامه­ها، تصویب موضوع و طرح اجمالی دانش پژوهان و نیز بررسی تحقیقات و پژوهش­های طلاب می‌پردازند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ترابی در ادامه با برشمردن رشته­هایی که در مدرسه عالی فقه تخصصی تدریس می شود، خاطرنشان کرد: این رشته­ها عبارتند از فقه مقارن، فقه سیاسی، فقه تربیتی، فقه قضایی، فقه خانواده، فقه عبادی، فقه اقتصادی و فقه پزشکی که در این رشته ها طلاب مشغول تحصیل می باشند.

 

مدیر گروه علمی تربیتی رجال با اشاره به گستردگی فقه اسلامی که ابعاد آن تمام زوایای زندگی بشر را فرا می گیرد، اظهار کرد: تحصیل در تمام رشته­های فقهی در زمان معاصر که علوم بشری تخصصی شده است برای یک نفر امکان پذیر نیست؛ به ویژه اگر بخواهد تا در همه رشته­های فقهی صاحب نظر یا مجتهد گردد.

 

وی با اشاره به گسترده بودن شئون زندگی انسان معاصر و خالی نبودن هیچ فعلی از حکم شرعی، یادآور شد: این حقیقت اقتضا دارد که افراد در زمینه های مختلف فقهی تخصصی وارد شوند تا بتوانند پس از بدست آوردن تخصص های لازم از کارایی بهتری برخوردار شده و در رشته خود، به حل مشکلات و معضلات جامعه بپردازند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ترابی اضافه کرد: مسائل اقتصادی، خانواده، قضایی، هم زیستی مذاهب مختلف اسلامی، طب، ارتباط بین المللی و... اموری هستند که در جوامع علمی عصر حاضر مطرح است و دانشمندان علوم اسلامی باید در این گونه مسائل نظر شرع را بدست آورده و به جامعه عرضه کنند تا متدینین به وظیفه شرعی خود عمل نمایند.

 

رئیس مدرسه عالی فقه تخصصی ادامه داد: چشم انداز مدرسه عالی فقه تخصصی، علاوه بر بهبود بخشیدن به کیفیت وکمیت ارائه علوم تخصصی فقه؛ تربیت متخصص و محقق از سراسر جهان در رشته های  فقه تخصصی این مدرسه است.

 

 استاد حوزه و دانشگاه فراهم نمودن زمینه آموزش و پژوهش و تحقیق در علوم اسلامی را برای دانش پژوهان سرتاسر گیتی با هدف تأمین علوم اسلامی مورد نیاز و قابل اجرا در سراسر جهان را از ویژگی های جامعه المصطفی دانست و اذعان داشت: یکی از مهم­ترین اقدامات جامعه المصطفی که تحت ارشادات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به آن  پرداخته است، تخصصی نمودن علوم اسلامی است که چندین مجتمع در زمینه فقه و اصول، فلسفه و کلام و دیگر علوم اسلامی، در راستای این تخصصی سازی راه اندازی شده است.

 

حجت الاسلام والمسلین ترابی یکی از مشکلات پیش روی جامعه المصطفی را تصویب رشته­ها در وزارت  علوم دانست و گفت: برخی از رشته ها پس از طراحی در گروه های علمی و شورای آموزشی مدرسه فقه عالی تخصصی و مجتمع عالی فقه و اصول و آموزش ستاد برای تصویب به وزارت علوم ارسال می­گردد؛ اما متاسفانه در پیچ وخم های اداری، اعطای مجوز چندین سال به طول می­انجامد.

 

رئیس مدرسه تخصصی فقه گفت: برخی از رشته های این مدرسه هنوز موفق به دریافت مصوبه وزارت  علوم برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نشده اند اما با این حال، سه رشته فقه محیط زیست، فقه هنر و فقه اوقاف، اکنون طراحی شده و مراحل تصویب در جامعه المصطفی را طی میکند و در نظر داریم در آینده نزدیک برای این رشته ها دانش پژوه پذیرش کنیم.

 

در پایان این گفت وگو حجت الاسلام والمسلین ترابی خاطرنشان کرد: راه اندازی نهادهای علمی، مقاله نویسی، برگزاری رشته های علمی، پاسخ گویی به شبهات، تدوین مقالات فقهی و نیز همکاری با جوامع علمی، دانشگاه­ها، قوه قضاییه، سازمان اوقاف، دانشگاه مجازی المصطفی و... برخی از مزایای مدرسه عالی فقه تخصصی به شمار می­آید./1325/د101/ی

ارسال نظرات