۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۲۸۷۳۳۰

اقتصاد مقاومتی در وصیت‌نامه امام خمینی

خبرگزاری رسا ـ در نظر امام خمینی(ره) عقاید صحیح اقتصادی، مسؤولان را علاقمند می‌کند تا کپر و زاغه‌نشینان را مقدم بر ثرتمندان و سرمایه‌داران قرار دهند.
امام خميني

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، مدرس حوزه و دانشگاه مقاله‌ای با عنوان «اقتصاد مقاومتی از منظر وصیت‌نامه حضرت امام خمینی(ره)» در اختیار این خبرگزاری قرار داده است که در مقدمه آن آمده است: عقاید اقتصادی انسان با توجه به جهان آخرت، فقرزدایی از جامعه بشری را به همراه دارد. ترجیح سرمایه‌دار بر فقرا یعنی مقدم داشتن مخلوق برخالق، که منشأ هر فساد اقتصادی می‌تواند باشد. تفکیک دنیا ازآخرت دراقتصاد جهانی، ثمره تلخش جواز مرک ومیر مستضعفان جهان بوده است. رهبران بزرگ جهان که قدرت خدمت رسانی به فقرا جامعه را داشتند، تن به زندگی اشرافی ندادند. اقتصاد حامی اشرافگیری در جهان، از بردگی و برده سازی انسان‌ها حمایت می‌کند، تا لذات خیالی خود را پاسخگو باشد.

 

یکی از دلایل عقب‌ماندگی کشورها و اکثر مردم جهان، اقتصاد اشرافی می‌باشد. انسان بدون توجه باطنی به جهان آخرت و زندگی پیامبران و جانشینان بر حق آنان قادر نخواهد بود به زندگی اشرافی پشت نموده و از آن بگذرد، در وصیت‌نامه سیاسی - الهی امام خمینی(ره) علیه روشنگری‌هایی در این موضوع به صراحت بیان شده است، که می‌تواند راهگشای اقتصادان باشد. در وصیت نامه نورانی امام خمینی(ره) کلید‌واژه‌هایی درباره اقتصاد الهی و انسانی تعبیه شده است. اگر وصیت‌نامه امام راحل با رویکرد اقتصادی مورد مطالعه واقع گردد، بشارت اقتصاد مقاومتی  برآمده ازآن، می‌تواند حلال مشکلات اقتصادی مسلمانان باشد. این مقاله بصورت تطبیقی و تضمنی، اقتصاد مقاومتی را از وصیت‌نامه سیاسی - الهی امام راحل (ره) مورد بررسی قرار داده است.

 

در چکیده این مقاله می‌خوانیم: در وصیت‌نامه معمار کبیر انقلاب اسلامی، اقتصاد باید بر آمده از ثقلین باشد. اقتصاد بر آمده ازثقلین قرآن را از قبرستان‌ها نجات داده و به عرصه برنامه‌ریزی اقتصادی مردم دعوت می‌کند. امام راحل مقاصد شوم جنایتکاران عالم را با عقاید اقتصادی آنان مرتبط می‌دانند. در دیدگاه اقتصادی امام راحل ثروت‌های هنگفت بدون فریب‌های رسانه‌ای انباشت نمی‌گردد. در نظر امام راحل اقتصاد فاسد، یا منکر دین است، و یا دین به اختیار او فرماندهی می‌گردد. امام حاکمیت طاغوت را با طاغوت اقتصادی هم آغوش می‌داند. امام راحل معتقد است، ترک دنیا به تنهایی و هم چنین تعمیر دینا بدون آخرت، حاصلش بر پایی بازارهای جهانی فروش فحشا و منکرات و مسکرات و در نهایت ظلم به ستمدیدگان است که مادر زیاده‌خواهی استعمارگران و تفرقه‌پراکنی آنان میان مسلمانان و مردم جهان و منادی شعار جدایی دین از سیاست می‌باشد..امام عدالت اجتماعی را بدون عدالت اقتصادی زمینه نقض حقوق بین‌المللی و میدان دادن به رژیم های ستمگری چون اسرائیل می‌دانند. امام(ره) علت حصر اقتصادی استعمارگران را درمقابل مقاومت اقتصادی مسلمانان و مردم جهان معرفی می‌نمایند و براین اعتقادند که مقاومت میوه‌های ابتکار و استقلال به همراه خود می‌آورد و جامعه را از بازار مصرف اجناس ذلت‌بار، و استعداد‌کش، جوانان و تحقیر‌کننده آنان در امان می‌دارد و قدرت‌های اقتصادی ظالمانه را چنان عاجز می‌نماید که برای ادامه حیات خودشان نیاز به ریختن خون محرومین و مظلومان جهان پیدا می کنند.

 

امام معتقد است فقه اسلامی آنقدر پویا است، که می‌تواند اقتصاد را با احکام اولیه و ثانویه به نفع مومنان و مستضعفان جهان رقم زند. امام راحل یکی از راه‌های شناخت فرقه‌های انحرافی را، راه معاش و اقتصاد حامی از آنان می‌دانند. در نظر امام(ره)، عقاید صحیح اقتصادی مسئولین را علاقمند می‌کند، تا کپر و زاغه‌نشینان را مقدم بر ثرتمندان و سرمایه‌داران قرار بدهند، زیرا خیر دنیا و آخرت خود را در آن می‌بینند. امام راحل پیشانی نورانی جمهوری اسلامی را در اقتصاد آن دانسته، و پیشانی سفید اقتصاد را در

خدمت پابرهنگان و محرومان معرفی می‌نمایند.

 

براساس این گزارش، مهم‌ترین محورهای نتیجه‌گیری این مقاله به شرح زیر است:

1- اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل مانع زمین خواری می‌گردد.
2- اقتصاد مقاومتی مانع وابستگی مسئولان به قدرت‌های جهان‌خوار می‌شود.
3- اقتصاد مقاومتی یعنی علاج واقعه قبل از وقوع کردن.
4- اقتصاد مقاومتی سرمایه‌داران و زمین‌خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی‌توانند بفهمند ،مسئول خود قرار نمی‌دهد.
5- اقتصاد مقاومتی باید دغدغه مسئولان جامعه باشد.
6- اقتصاد مقاومتی باعث می‌گردد تا ملت و دولت خدای متعال را حاضر و ناظر و خود را در محضر مبارک او بدانند.

7 -اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل، با اشخاص متعهد سابقه‌دار و صاحبنظر در امور شرعی و اسلامی و در سیاست وبا قوه قضائیه پشتیبانی  می‌گردد.
8- اقتصاد مقاومتی با دادگستری متحول اجرایی می‌شود.

9 - اقتصاد مقاومتی خوش‌آیند ملی‌گراها و روشنفکران مصنوعی و روحانی‌نمایان نمی‌باشد.
10- با اقتصاد مقاومتی می‌توان فرقه‌های ضد‌اسلام و نظام جمهوری اسلامی را شناسایی نمود.
11- اقتصاد مقاومتی شعار"نظم در بی‌نظمی " را بر نمی‌تابد.

12- اقتصاد مقاومتی هر روز بر دقت‌ها و بحث و نظرها و ابتکار و تحقیق‌ها می‌افزاید.
13- اقتصاد مقاومتی از دل علوم معنوی اسلامی صادر می‌گردد.

14 - اقتصاد مقاومتی ازدیدگاه امام راحل با کاغذ‌بازی و پیچ و خم‌های قوه مجریه هم آغوش نمی‌گردد.
15- اقتصاد مقاومتی قوه مجریه رادر خدمت مستضعفان و طبقه محروم قرار می‌دهد.

16- اقتصاد مقاومتی باعث احتراز از کشورهایی می‌شود که قصد دخالت در کشور ما را دارند.
17- اقتصاد مقاومتی حفظ استقلال و منافع کشور رادر مقابل کشورهای متجاوزبیمه می‌کند.
18- اقتصاد مقاومتی مانع می‌شود، ریشه کشور به تباهی و وابستگی در بعض امور هر چند ممکن است ظاهر فریبنده‌ای داشته باشد یامنفعت و فایده‌ای در حال داشته باشد، سوق داده شود.

19- اقتصاد مقاومتی خودخواهی‌ها و فرصت‌طلبی‌ها وانحصارجویی‌ها پنهان درتبلیغات دشمنان را خنثی می‌کند.
20- اقتصاد مقاومتی وابستگی و نوکرمابی و ثناجویی و مداحی ازجرثومه‌های فساد و معادن ظلم و فحشا را بر نمی‌تابد.
21- اقتصاد مقاومتی مسلمانان، می‌تواند اسلام را جهانگیر کند.
22- اقتصاد مقاومتی دانشگاه‌ها و مراکز تعلیم و تربیت را با برنامه‌های اسلامی و ملی در راه منافع کشور به تعلیم و تهذیب و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان هدایت می‌کند.
23- اقتصاد مقاومتی مانع قراردادهای خانه خراب کن بر ملت‌های محروم وغارتزده، از سوی ابر قدرت‌ها میشود.
24- اقتصاد مقاومتی مانع می‌شود ویلاها بر روی اجساد مظلومان بنا گردد، و بانک‌های خارج از دسترنج این مظلومان پرشود.
25- اقتصاد مقاومتی شخصیت‌های، پاکدامن با گرایش اسلامی و ملی به معنای صحیحش برای قوای 3گانه  تربیت می کند./1325/د102/س

منبع: ایکنا

ارسال نظرات