۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۲۸۷۳۷۸
امام جمعه قهدریجان:

ازدواج خرید و فروش نیست/ سنت‌های غلط ازدواج باید اصلاح شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قهدریجان با اشاره به لزوم کنار گذاشتن سنت‌های غلط به ویژه در زمینه ازدواج گفت: بالا رفتن سن ازدواج موجب افزایش فساد و فحشا در جامعه شده است، سنت‌های غلط و سخت بودن ازدواج باعث بی میلی جوانان به ازدواج شده است.
حجت الاسلام قاسم هاشمي امام جمعه قهدريجان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام قاسم هاشمی امشب در جمع مردم قهدریجان، با اشاره به رواج رسوم غلط در میان مردم و در سطح جامعه گفت: نباید اجازه داد که این رسوم غلط در جامعه نهادینه شود و همه باید خود را ملزم به انجام آن بدانند.

وی در ادامه افزود: خانواده‌هایی که دختر دارند اگر داماد مناسبی پیدا کردند و اگر پسری را مناسب برای دختر خود یافتند هیچ ایرادی ندارد که این موضوع را عنوان کنند که این شخص مورد پسند ما و مناسب برای همسری دختر ما است، امروزه مهریه‌های سنگین که ریشه در آداب و رسوم غلط دارد موجب بی میلی پسرها برای ازدواج شده است و باید با این سنت غلط مقابله کرد.

حجت الاسلام هاشمی با بیان این‌که دختری که با پشتوانه مهریه سنگین وارد یک زندگی شود دیگر زندگی متقن و محکمی نخوهد داشت اظهار کرد: باید بت مهریه سنگین را شکست تا شاهد میل و رغبت جوانان به ازدواج و استحکام بنیان خانواده‌ها باشیم، اساس ازدواج بر سادگی است، اوایل انقلاب ازدواج‌ها آسان بود و زندگی‌ها ساده ولی به مرور زمان ما از این سادگی و بی آلایشی فاصله گرفتیم.

امام جمعه قهدریجان سنت‌های سخت و ناپسند ازدواج و زندگی به دور از سادگی را منافی اسلام و شیعه دانست و تصریح کرد: انسان تعلیم دهنده فرشتگان بوده ولی امروزه شاگرد ماهواره‌ها و شیاطین شده است و این برای جامعه ما شایسته نیست، خانواده‌های ما از تقلیدهای کورکورانه و شاگردی شیطان به جایی نخواهند رسید.

وی انسانیت را ملاک برای تکامل انسان ذکر کرد و گفت: هرچه درجه انسانیت بالا برود ما کامل‌تر خواهیم شد، ازدواج یک معامله و خرید و فروش نیست ولی متأسفانه در برخی خانواده‌ها چنین شکلی به خود گرفته است، معیار انتخاب همسر نزد برخی جوانان تنها زیبایی و جمال است، برخی حسب و نسب را ملاک می‌دانند و برخی پول و ثروت را معیار برای ازدواج می‌دانند که هیچکدام ملاک و معیار درستی نیست.

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به روایتی تصریح کرد: ملاک برای ازدواج ایمان و دین داری است، ثروت و زیبایی سعادت و خوشبختی نمی‌آورد، چه زیبایی‌ها که موجب هلاکت شده است و چه ثروت‌هایی که باعث طغیان و سرکشی شده است، نباید ملاک‌های ازدواج دچار دگرگونی و تغییر بی مورد و غلط شود.

استاد حوزه و دانشگاه ضمن ابراز تأسف از توجه بیهوده به صحبت‌های مردم خاطر نشان کرد: رضای مردم نباید مهمتر از رضای خداوند باشد، کسی که به ذکر و یاد مردم مشغول باشد خداوند او را از ذکر خودش غافل می‌کند، همه باید در امر ازدواج و فراهم اوردن شرایط آن ورود پیدا کنند و در روایات ذکر شده است کسی که در زمینه ازدواج برادر و خواهر دینی خود تلاش کند مورد عنایت خاص خدا قرار می گیرد.

وی بالا رفتن سن ازدواج را موجب گسترش فساد در جامعه دانست و اظهار کرد: اگر از فرمایشات خداوند و اهل بیت (ع) در زمینه ازدواج تبعیت کنیم شاهد آسانی و گشایش در مسأله ازدواج خواهیم بود، مردم نباید برای کاری که اجر و ثواب در آن نیست تلاش کنند، سنت‌های غلط را باید کنار گذاشت تا به نورانیت برسیم.

حجت الاسلام هاشمی نورانیت را زمینه مبارزه با مفاسد و شیاطین خواند و تصریح کرد: زمان ازدواج دوران جوانی است نه زمانی که شور و شوق جوانی از دست رفته است و دیگر میلی به ازدواج وجود ندارد، اگر ازدواج آباد شود و سنت پیامبر تسهیل شود فساد و فحشا و زشتی‌ها در جامعه کم رنگ می‌شود.

امام جمعه قهدریجان ضمن تأکید بر شکستن بت سنت‌های غلط اظهار کرد: راهی که ما امروزه در پیش گرفته‌ایم به مقصد درستی نخواهد رسید، باید بت‌ها را بشکنیم، باید همه در زمینه ازدواج و تسهیل این سنت مهم الهی تلاش کنیم، به ویژه افراد متمکن و ثروتمندان باید به افراد تهی دست و ضعیف در این زمینه یاری برسانند./1304/202/ب3

ارسال نظرات