۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۲۸۷۴۲۹
حقوقدان شورای نگهبان:

وحدت با ارزش‌ترین هدیه خداوند به امت اسلام است

خبرگزاری رسا ـ عضو حقوقدانان شورای نگهبان گفت: وحدت مهم‌ترین شعار حج و باارزش ترین هدیه خداوند متعال برای امت اسلامی است.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمد سليمي يكي از حقوقدانان شوراي نگهبان قانون اساسي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سلیمی یکی از حقوقدانان شورای نگهبان قانون اساسی در گفت‌وگویی، گفت: کنگره حج، کنگره بسیار عظیمی است و مبنا و اساس بنیانگذاری حج با این شیوه ای که اعمال حج انجام می شود به این دلیل است که امت اسلامی با شعار واحد، در زمان واحد دور خانه واحد گردهم بیایند و تبلور وحدت اسلامی را به نمایش بگذارند.

 

وی افزود: این اهداف نبی گرامی اسلام حضرت محمد(ص) در بنیانگذاری حج به این صورت بوده است که اگر غیر از این بود، می گفتند که در طول سال هر کسی هر وقت خواست برود حج خود را انجام دهد نه اینکه بگویند همه حجاج دنیا باید در عرفه و در یک زمان و در مشعرالحرام در یک زمان و مکان وقوف کنند و همه در منا هم بیتوته کنند و هم رمی جمرات کنند و در ادامه حاجیان همچون پروانه همه در یک زمان گرد خانه خدا می گردند. اینها همه اش مظاهر وحدت است.

 

مهمترین شعار حج
وحدت تقریبا مهمترین شعار حج است و باارزش ترین هدیه ای که خداوند متعال برای امت اسلامی قرار داده است، حج است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی افزود: حتی روایت است اگر در زمانی مردم فقیر شوند و استطاعت مالی برای حج نداشته باشند حاکم اسلامی موظف است از بیت المال مسلمین گروهی از مسلمانان را برای حج اعزام کند که گرداگرد خانه خدا خلوت نشود که این مسئله به خاطر اهمیت و ارزش و عظمت حج است.

 

باید در تمام طول سال برای تحقق وحدت تلاش کنیم
عضو حقوقدانان شورای نگهبان تصریح کرد: اینکه منتظر باشیم فقط در ایام حج مظاهر حج تبلور پیدا کند و این شعارها را عملی کنیم، این کار، کاری نیست که ما را به آن هدف نزدیک کند، ما موظف هستیم در طول سال از همه امکاناتی که داریم و روابطی که جمهوری اسلامی با کشورهای اسلامی و جهان اسلام و علاقه ای که مسلمانان در سراسر دنیا به جمهوری اسلامی ایران دارند از همه این امور بهره بگیریم و در حج این مسئله وحدت تبلور بیشتری داشته باشد.

 

وی افزود: توجهات به وحدت باید مضاعف شود همه برنامه ریزی کنیم و همه سازمانهای حج کشورهای اسلامی را فعال کنیم که آنها هم برنامه ریزی کنند و به آنها در برنامه ریزی هایشان کمک کنیم و خط بدهیم و جهت قطب نمای همه را به سوی وحدت همگون و همسان کنیم این خیلی ارزش دارد تنها خودمان نخواهیم این وحدت را ایجاد کنیم.

 

می توانیم خیلی از کارهایی را که در کشورهای مختلف انجام می شود، از طریق ارتباطاتی که با آنها داریم خط دهی کنیم و از مسائل افتراق انگیز و مسائلی که باعث چنددستگی و دودستگی با گرایش به مذاهب در این موضوع می شود اجتناب کنیم.

 

همه مسلمانان دوست دارند از مشرکین تبری بجویند قولوا لااله الاالله اول اله ها را نفی کن بعد بگو خدای ما خدای یکتاست یعنی اسلام بر مبنای برائت از مشرکین و وحدت بنا نهاده شده است یعنی شعار ما لااله الا الله و محمدا رسول الله است این شعار وحدت خوبی است و حول این شعارها بگردیم و خداوند متعال به برکت حج، مشکلات امت اسلامی را مرتفع بگرداند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی در پاسخ به این سئوال که چه توصیه هایی به حجاج برای بهره مندی بیشتر از سفر حج دارید؟ اظهار داشت: مهمترین مسئله این است، هر کسی در زندگی اش، خداوند متعال گاهی توفیقاتی به او عنایت می فرماید.هر کسی در ایام زندگی اش ، یک بارقه امید و یک موفقیت باارزش و چشمگیر را خداوند به او عنایت می کند، سفر حج از این جهت، یک فرصت و موقعیت بسیار پرارزش است و هر کس از این موقعیت پیش آمده استفاده و بهره لازم را نبرد زیان می بیند.

 

یعنی چشمش را باز می کند و می بیند سفر حج تمام شد و بهره لازم را از این سفر نبرد و وقتش را بیهوده سپری کرد .حالا امروز فقط بحث گشت و گذار در کوچه و بازار نیست، گاهی حتی کارهایی همچون شمردن سنگهای مسجدالحرام و ستونهای مسجدالحرام و اقدامات مشابهی انجام می شود که بعد متوجه می شود که سفر حج تمام شد در حالی که در این سفر خیلی زمینه وجود داشت که از حضور در سرزمین وحی و حضور در جوار مرقد مطهر رسول الله حضرت محمد(ص)بهره ببرد.

 

آنجا بایستیم و بگوییم السلام علیک یا رسول الله با خطاب با پیامبر(ص) صحبت کنیم استاد ما می فرمود چرا آنجا سلام بدهیم، اگر آنجا و از نزدیک سلام بدهید، ممکن است جواب سلامتان را بشنوید یعنی واقعا اگر چشم دل آدم باز شود کنار قبر پیامبر و ائمه بقیع(علیهم السلام)سلام بدهد و بعد بشنود که به او بگویند علیک السلام.

 

آن وقت با ثمرات وبهره های فراوان معنوی، اعمال قبول شده و روحیه بسیار بالا، عوض و اصلاح شده و طیب و طاهر از این سفر به کشور باز می گردد.

 

گفته اند هر کس به حج برود، خداوند او را از تمام گذشته اش پاک می کند،باید برای آینده اش فکر کند روایات این طور به ما می گوید هر کس رفت عرفه نباید از رحمت خداوند ناامید شود بزرگترین گناه ناامیدی از رحمت خداوند است.خداوند هیچ کس را در آن سرزمین مقدس دست خالی برنمی گرداند و انشاءالله همه حجاج ما با دست پر، اعمال مقبول برگردند و وقت و فرصتی که برایشان فراهم شده را غنیمت شمرده و بیشترین بهره و حظ کافی را از سفر معنوی حج ببرند./1330/د101/ی
 

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات