۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۲۸۷۴۳۱
استاد توکل:

اثر اعمال در روح انسان منعکس می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سخنران بعثه مقام معظم رهبری گفت: ما انسانها از روح و این بدن ساخته شده ایم، بین روح و این بدن ما یک نسبت این است که روح فرمانده است و بدن و اعضاء و جوارح ابزار و آلت روح محسوب می شود، در واقع همه کاره روح است، اثرات اعمال در روح منعکس می شود؛ مثبت باشد روح نورانی می شود، منفی باشد روح ظلمانی می شود.
توکل

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدرحیم توکل، سخنران بعثه مقام معظم رهبری، گفت: هدایت عامه ارسال انبیاء و انزال کتاب است، چرا عامه می گویند، چون انبیاء برای همه مردم آمدند، کتاب هم برای همه مردم نازل شد، قرآن می گوید «انا ارسلناک للناس» ما تو را برای الناس فرستادیم.

 

وی در میان خیل انبوه زائران در حرم حسینی گفت: خداوند عالم ما را آفریدند در حالی که از خلقت ما بی نیازند، ما رابه عبادت امر کردند از آن هم بی نیاز بودند.

 

وی به ویژگی حکیم بودن خداوند اشاره کرد و گفت: حکمت این بود که در گام اول به اهل اطاعت مزد دهد و با گناه کاران برخورد کنند گام بعدی این است که ما را وادی حجاب و ظلمت بیرون بیاورد و در وادی نور و کشف و شهود داخل کند، به همین منظور منظور باب هدایت عامه را باز کرده است حجت الاسلام و المسلمین توکل در توضیح هدایت عامه گفت: هدایت عامه ارسال انبیاء و انزال کتاب است، چرا عامه می گویند، چون انبیاء برای همه مردم آمدند، کتاب هم برای همه مردم نازل شد، قرآن می گوید «انا ارسلناک للناس» ما تو را برای الناس فرستادیم.

 

وی با طرح این پرسش، حالا اینها که می آیند با ما چه کار می کنند؟ ادامه داد: سوره حدید آیه 9 علت را بیان می کند: هُوَ الَّذِى یُنزَِّلُ عَلىَ‏ عَبْدِهِ ءَایَاتِ بَیِّنَاتٍ لِّیُخْرِجَکمُ مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ وَ إِنَّ اللَّهَ بِکمُ لَرَءُوفٌ رَّحِیم خداوند قرآن را به عبدش نازل کرده تا شما را از ظلمات به سوی نور هدایت کند.

 

آیت‌الله توکل توکل افزود: این موضوع یک مقدار مخفی است، ظلمت چیست؟ نور چیست؟ چه کار باید کنیم تا از ظلمت بیرون برویم و در نور قرار بگیریم، سوره جمعه آیه دوم، مسیر را بازتر می کند: هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ انبیاء آمدند تا ما را تزکیه نفس دهند، باطن ما را با حکمت آشنا کنند.

 

سخنران بعثه مقام معظم رهبری در جمع بندی این بخش از سخنانش گفت: انبیاء در گام اول ما را از صفات رذیله در می آورند، در گام دوم ما را با آیات، نورانی می کنند و در گام بعدی حکمت از این دل ها بیرون ساطع می شود.

 

وی در ادامه سخنان خود گفت: از طرف دیگر، ما انسانها از روح و این بدن ساخته شده ایم، بین روح و این بدن ما یک نسبت این است که روح فرمانده است و بدن و اعضاء و جوارح ابزار و آلت روح محسوب می شود، در واقع همه کاره روح است، اثرات اعمال در روح منعکس می شود؛ مثبت باشد روح نورانی می شود، منفی باشد روح ظلمانی می شود.

 

آیت‌الله توکل، گفت: اگر می خواهیم از حجاب باطن گذر کنیم باید حجاب باطن کنار برود تا ظاهر هم کنار رود و برای رسیدن به این مقصود دو کار است، انجام اعمال نورانیت زا مثل انجام واجبات و مستحبات و دوم ترک محرمات که باعث ظلمات دل می شود./1330/د102/ی 

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات