۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۲۸۷۵۰۳
آیت الله ناصری در افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران اصفهان:

علم بدون تزکیه نفس ارزشی ندارد/ حفظ قرآن و تحصیل خواهران در حوزه از برکات انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه آموختن دروس حوزوی و کتب دینی پیش از برطرف کردن صفات رذیله و حجاب‌های ظلمانی را حفظیاتی بی ارزش و زودگذر خواند و گفت: سعی طلاب باید بر این باشد که ابتدا خود را از گناهان و صفات رذیله نجات دهند و سپس به دیگران کمک کنند.
آيت الله محمد ناصري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، ظهر امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در امامزاده سیدالکریم برخوار، تحصیل در حوزه علمیه را افتخاری بزرگ دانست و گفت: راه به کمال رسیدن و این اهدافی که طلاب دنبال می‌کنند نگاه داشتن به دست خداوند متعال است.

 

وی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: این راهی که شما در پیش گرفته‌اید و موفقیتی که دارید از عنایات الهی است، حضور در حوزه علمه عنایت خداوند به شما است، شما توفیق آموختن علم دین را پیدا کرده‌اید و خداوند هرکس را دوست داشته باشد توفیق قدم گذاشتن در راه شناخت دین به او می‌دهد.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه برگزاری دوره‌های مختلف حفظ قرآن کریم را یکی از برکات انقلاب اسلامی برای کشور دانست و تصریح کرد: برکت دیگری که انقلاب اسلامی برای کشور داشت حضور خواهران در حوزه‌های علمیه است، این دو مسأله برای کشور و برای جامعه بسیار لازم و ضروری است.

 

پایه حفظ قرآن و تحصیل در حوزه تقوا است

آیت الله ناصری امکان تحصیل علوم دینی را یکی از مهم ترین نعمت‌های الهی توصیف کرد و افزود: پایه حفظ قرآن و تحصیل علوم دینی تقوا است، خداوند در قرآن کریم بسیار به تقوا توصیه کرده و بر متقی بودن تأکید بسیاری دارد، زیربنای تقوا داشتن تهذیب است، اگر کسی تهذیب نداشته باشد نمی‌تواند از تقوا برخوردار باشد، برای مراقبت از علم باید مراتب توحید را رعایت کرد، تقید به احکام داشت و مزین به اخلاق بود.

 

وی با بیان این‌که آگاهی از سیره اهل بیت (ع) و روایات ایشان، اخلاق و تفسیر قرآن علم حقیقی است خاطر نشان کرد: کسی که برای تحصیل علم وارد حوزه می‌شود نیازمند تهذیب است و باید تقوا داشته باشد، خداوند در قرآن می‌فرماید: "یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمة" پس وقتی کسی می‌خواهد این علوم را به دست بیاورد مقدمه آن تقوا از طریق برطرف کردن حجاب‌های ظلمانی و تزکیه نفس است، انسان باید با خودسازی حجاب ظلمانی را از خود دور کند تا بتواند علوم دین و علم قرآن را فرابگیرد.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه ضمن تأکید بر لزوم تزکیه و از بین بردن صفات رذیله پیش از ورود به حوزه علمیه گفت: زمانی که انسان با صفات رذیله وارد حوزه شود هرآنقدر که از نظر درسی ترقی می‌کند صفات رذیله او نیز ترقی می‌کند و به همین دلیل است که خداوند شرط آموختن علم و کتاب را تزکیه ذکر می‌کند و زمانی که صفات رذیله و حجاب‌های ظلمانی از بین رود علم در سینه انسان وارد می‌شود.

 

تحصیل در حوزه بدون تزکیه نفس فراگیری حفظیاتی بی ارزش است

آیت الله ناصری آموختن دروس حوزوی و کتب دینی پیش از برطرف کردن صفات رذیله و حجاب‌های ظلمانی را حفظیاتی بی ارزش و زودگذر خواند و تصریح کرد: سعی و کوشش طلاب باید بر این باشد که ابتدا خود را از گناهان و صفات رذیله نجات دهند و سپس کمک کنند به دیگر افراد که از گناهان پاک شوند و صفات رذیله و بدی‌های درونی خود را دور بریزند و برای موفقیت در این راه باید به ائمه اطهار (ع) متوسل شد تا موفقیت حاصل شود.

 

وی ضمن تأکید بر مراقبت در برابر گناهان و حجاب‌های نفسانی اظهار کرد: نباید خدا را فراموش کنیم، خداوند لحظه‌ای از ما غافل نیست، همه اعمال و کردار و رفتار ما را خدا می‌داند و می‌بیند، امام زمان (ع) نیز می‌بیند و می‌داند ما چه می‌کنیم، ما همواره در محضر خدا و امام (ع) زمان هستیم و باید مراقب باشیم که رضای خداوند و امام زمان (ع) همواره در نظر داشته باشیم.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به اهمیت شکر نعمت خداوند گناهان را موجب کفران نعمت ذکر کرد و افزود: ما برای عبودیت و رسیدن به کمال آفریده شده‌ایم و باید بندگی خدواند را به جا بیاوریم و بندگی کردن مستلزم وظیفه شناسی است، باید مسیر الهی را بشناسیم و مراقبت کنیم چه چیزهایی موجب می‌شود تا از مسیر خداوند خارج شویم و درون آتش عذاب قرار بگیریم./1304/202/ب1

ارسال نظرات