۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۲۸۷۶۲۷
با عنوان از ساقه تا صدر؛

مستند زندگی استاد موسوی گرمارودی در موسسه اوج اکران شد

خبرگراری رسا ـ مستند زندگی استاد موسوی گرمارودی با عنوان از «ساقه تا صدر» در موسسه فرهنگی اوج اکران شد.
تجليل از گرمارودي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مستند زندگی استاد موسوی گرمارودی با عنوان «از ساقه تا صدر» با حضور هنرمندان و شاعران بعدازظهر یکشنبه 22 شهریورماه در موسسه فرهنگی اوج انقلاب اکران شد.

 

در این مراسم جمعی از چهره های فعال انقلابی از جمله رضا اسماعیلی شاعر، پرویز قزلباش، اسماعیل امینی و امیر مهریزدان کارگردان مستند از ساقه تا صدر به بیان نظرات و دیدگاه های خود در رابطه با این مستند پرداختند.

 

اسماعیل امینی فعال فرهنگی در رابطه با این مستند گفت: این مستند کار دلنشین و موضوعی ارزشمند و به لحاظ شیوه اثر کار دقیقی بود.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در مستندها باب شده است که حرف های اسطوره ها گفته می شود و ربطی به مستند ندارد اما مستند باید به صورت جملات خبری باشد، این مستند با وجود این که زندگی یک شاعر بود اما به واقعیت نزدیک بود.

 

این فعال فرهنگی بیان کرد: این مستند برای فرزندان و نسل جدید انقلاب که درآن زمان حضور نداشتند ارزشمند و با تاریخ انقلاب همراه بود.

 

امینی پشتوانه انقلاب را مجموعه ایمان، فرهنگ و هنر فداکاری دانست که کم تر مورد توجه قرار گرفته است و خاطرنشان کرد: افرادی امثال استاد گرمارودی مردانی هستند که تاریخ را ساختند و بزرگ ترین برگ تاریخ را برگرداندند.

 

وی با انتقاد از پرداختن به موضوعات بی اهمیت در برخی مستندها، گفت: بنیان انقلاب بر فرهنگ استوار است و آن قدر که در ورزش و سیاست به چشم می آید در فرهنگ به چشم نمی آید و کارگردان جوان این مستند به اهمیت آن پرداخت.

 

در ادامه این مراسم رضا اسماعیلی شاعر انقلابی با انتقاد از اینکه به شاعران انقلاب توجه کافی نشده است گفت: از قیصر امین پور، سید حسن حسینی و سلمان هراتی فیلم و مستند قابل توجهی که از زندگی آنها ساخته شده باشد، نداریم.

 

شاعر انقلاب در رابطه با مستند از ساقه تا صدر گفت: ریتم و فضای این مستند دلنشین و تاثیر گذار بود و احساس کسالت و ملال دست داده نمی شود و بیننده با احساس خوبی آن را دنبال می کرد و بی تکلفی و تصنع در این مستند نیست.

 

وی با بیان اینکه استاد گرمارودی شاعر برجسته حوزه دینی و آیینی نقش بزرگی در ادبیات داشته است، گفت: استاد گرمارودی با شاعران معاصر و با بزرگان ادبیات حشر و نشر داشت و این افراد تایید بر بزرگی او داشتند، اساتید دانشگاه نیز اقرار و اذعان به این موضوع داشتند، باید به این نکته در مستند نیز توجه می شد تا جایگاه رفیع استاد گرمارودی در حوزه ادبیات دیده می شد.

 

در ادامه این مراسم امیر مهر یزدان کارگردان فیلم از ریشه تا صدر گفت: وقتی فیلم های بی بی سی را می دیدم که به شخصت های برجسته پرداخته است در حالی که ما اسوه های داشتیم که فیلمی نداشته اند و یا فیلم های زیادی درباره اسوه بودن استاد به درستی مطرح نشده بود، برای همین سعی داشتم اسوه بودن استاد گرمارودی را در این فیلم را به نمایش بگذارم.

 

بهروز قزلباش شاعر و منتقد نیز در ادامه مراسم گفت: استاد موسوی را همیشه معلم خود می دانم اما هیچوقت صدر را نیاموخته ام و در کلام به آن نرسدیم، مهم تر از این در مستند شان ادبی و مذهبی استاد را نگاه می کنیم و این باعث افتخار است.

 

شاعر و منتقد شعر بیان کرد: ما باید زندگی را از استاد گرمارودی می آموختیم، اهمیت زندگی استاد بر زیست شیعی و حیات شیعه استوار است و این مهم است، هچنین در زندگی حماسی زیستن اهمیت زیادی دارد.

 

قزلباش با اشاره به زندگی مجاهد گونه و حماسی گرمارودی، گفت: کار ترجمه قرآن کریم بسیار سخت است و ایشان به درستی این کار را انجام داده اند.

 

وی با تاکید بر زیست شیعی و زیست حماسی گرمارودی بیان کرد: ایشان دائم اهل مبارزه بودند و مبارزه را به صورت مقطعی انجام ندادند، شاید ساحت مبارزه را تغییر دادن اما همچنان مبارز هستند و به عنوان یک اسوه هستند، نسبت سببی با حضرت محمد (ص) شرف دیگری بر استاد گرمارودی است.

 

در ادامه نشست موسوی گرمارودی گفت: زمان کیارستمی نخستین مستند در رابطه با زندگی من ساخته شد، موضوع آن چیز دیگری بود و ایشان فیلم مشق شب را ساختند و بعد از پایان بندی آن برای استفاده از شعر من اجازه گرفتند و من گفتم که شعری که سروده می شود دیگر متعلق به شاعر نیست.

 

وی اظهار داشت: بعد از آن گروهی از چهره های ماندگار یک مستندی ساختند که خانم رستاخی کارگردانی آن را به عهده داشت، یعقوبی نیز مستندی برای تلویزیون قزوین ساخت، کار زیبایی شد و من در طبعیت شعرهایم را خواندم.

 

شاعر انقلاب با بیان اینکه تنها مجموعه های ایشان حماسی و آیینی نیست بیان کرد: توجه به شعر آیینی در یک مجموعه  با نام «گوشواره عرش» است و از چهارده معصوم بوده و افزون بر آن مجموعه های دیگری هم دارم.

 

گفتنی است در این مراسم مستند از ساقه تا صدر به نمایش در آمد و در پایان این مراسم از کارگردان فیلم از ساقه تا صدر و استاد موسوی گرمارودی تقدیر و تجلیل به عمل آمد./818/202/ب1

ارسال نظرات