۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۲۸۷۶۳۰
حجت الاسلام فرحزاد:

قدرت علمی ائمه، از دلایل حقانیت مکتب شیعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: قدرت علمی ائمه اطهار در تمام علوم یکی از معجزات و دلیل حقانیت ایشان است و در تمام تاریخ حتی یک مسأله وجود نداشته است که ائمه از پاسخ به آن باز بمانند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد استاد حوزه علمیه قم در شب شهادت امام جواد(ع) در مسجد جامع نجف‌آباد با تسلیت شهادت این امام همام، گفت: امام جواد(ع) نخستین امامی است که در طفولیت و در سن هشت سالگی به امامت رسیدند و همین امر سبب شد قدرت علمی ائمه معصومان بیش از هر زمان دیگر در جامعه ظهور پیدا کند.

 

وی در بیان ویژگی های حضرت جواد(ع) فرمود: یکی از ویژگی های بارز ائمه معصومان که مانند آن در عالم یافت نمی شود، قدرت علمی آن حضرات است چنان که امام جواد(ع) در برابر مخالفانی که نمی توانستند رهبری یک طفل را قبول کنند، در یک مجلس سی هزار مسئله را بلادرنگ پاسخ گفتند.

 

حجت الاسلام فرحزاد در ادامه تصریح کرد: قدرت علمی حضرات معصومان در تمام علوم یکی از معجزات و دلیل حقانیت ائمه است که در تمام تاریخ یک مسأله وجود نداشته است که ائمه از پاسخ به آن باز بمانند چنان که حضرت جواد در جواب یک سوال یحیی بن اکثم، آن را به 40 نحو پاسخ گفتند و این افتخار مکتب شیعه است که دارای چنین رهبرانی است که هیچ مکتبی تا به حال به خود ندیده است.

 

وی با بیان روایتی از حضرت که مومن واقعی را با سه خصلت معرفی کردند، گفت: امام جواد در روایتی فرمودند: «الْمُؤْمِنُ‏ یَحْتَاجُ‏ إِلَى تَوْفِیقٍ مِنَ اللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُه‏» که برای شناخت هر مومن واقعی باید این سه خصلت در او وجود داشته باشد.

 

توکل به خدا به معنای سکون و ایستایی نیست

استاد حوزه علمیه قم در بیان شرح خصلت اول مومن بیان داشت: توکل به خداوند و توفیق الهی در عین تلاش و کوشش خصلت اول مومن است و مکتب تشیع بر خلاف دیگر فرق اسلامی که یا قائل به جبر هستند یا تفویض، بل امر بین الامرین را بیان کرده است.

 

وی در ادامه افزود: در تمام فعالیت هایی که انسان انجام می دهد، در عین حرکت و تلاش باید آخرین امیدش خدا باشد مسبب الاسباب و رازق عالم هستی خداوند است و مومن واقعی هم برای امور مادی و هم امور معنوی، چه دنیا وچه آخرت در همه حال آخرین تلاش خود را با توکل به خداوند انجام می دهد.

 

حجت الاسلام فرحزاد در بیان خصلت دوم مومن که «وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ» بیان کرد:‌ انسان مومن برای حرکت در صراط مستقیم در همه حال نیازمند یک واعظ درونی یا همان وجدان است و باید در همه حال مراقب اعمال و رفتار خویش باشد که اگر واعظ درونی خاموش شود، جز سقوط نتیجه ای برای انسان ندارد.

 

وی داشتن تواضع و فروتنی را خصلت سوم یک مومن طبق روایت امام جواد(ع) بیان داشت و افزود: آنانی که روح انتقادپذیری و نصیحت در آنان وجود دارد، انسان های بزرگی هستند که متاسفانه این خصلت در بین قشر جوان و نوجوان بسیار ضعیف است.

 

ثمره تواضع، رویش علم و معرفت در وجود انسان است 

استاد حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد:‌ یکی از بدترین صفات و رذایل اخلاقی، تکبر و غرور است و در روایتی متکبران به سنگ تشبیه شده اند که هیچ رویشی در آنها صورت نمی گیرد و آن چه از سیره ائمه معصومان و بزرگان در تاریخ بیان شده است، حتی در برابر انسان های پست و دشمنان نیز کمال تواضع و فروتنی را داشتند.

 

وی مهم ترین ثمره تواضع را رویش شاخه های علم و معرفت در وجود انسان برشمرد و گفت:‌ آن چه سبب تعالی کمال در وجود انسان می شود، تواضع و فروتنی است همانند خاکی که قابلیت رویش هر گیاهی را در خود دارد و برای رسیدن به مقامات بالای علمی گام اول، داشتن تواضع و فروتنی است./1306/202/ب1

ارسال نظرات