۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۲۸۷۶۶۳
رییس تبلیغات اسلامی مانه و سملقان:

جوادالائمه نماد مقاومت در برابر زر و زور و تزویر است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مانه و سملقان گفت: حضرت جوادالائمه(ع) نمودار و شاخص مقاومت در برابر زر و زور و تزویر بوده و امروز می بایست منش و روش این امام همام از سوی همه مسلمانان تداوم یابد.
حجت الاسلام پروين - رييس تبليغات اسلامي مانه و سملقان

حجت الاسلام هادی پروین، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مانه و سملقان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با گرامیداشت و تسلیت سی ام ذی القعده، سالگرد شهادت مظلومانه امام محمدتقی جوادالائمه(ع) در سال 220 هجری قمری، اظهار کرد: سراسر زندگانی کوتاه اما بابرکت امام جواد(ع) الگو و درس الهی برای مسلمانان است.

 

وی با بیان اینکه این امام همام نمودار، نشانه و شاخص مقاومت در برابر قدرت زر و زور و تزویر است، افزود: حضرت جوادالائمه(ع) در تمام دوران کوتاه زندگی خود با قدرت مُزَور و ریاکار خلیفه‌ عباسی مقابله و معارضه کرد و هرگز حتی یک گام عقب نشینی نکرد که این روحیه و روش و منش می بایست امروز از سوی همه مسلمانان تداوم یابد.

 

حجت الاسلام پروین با قرائت حدیثی از امام جواد(ع) اضافه کرد: این امام بزرگوار می فرمایند: «ثَلاثُ خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ؛ الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْب سَلیم؛ سه خصلت جلب محبّت می کند؛ انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشکلات آنها و همراه و همدم شدن با معنویات مردم» که اگر همه ما در زندگی فردی و اجتماعی خود این سه خصلت را رعایت کنیم بدون شک در دنیا و آخرت سعادتمند خواهیم شد.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین این امام همام انجام واجبات الهی، ترک و دوری از گناهان، مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین را سه اقدام افراد نیک برشمرده و می فرمایند: تواضع و فروتنی زینت‌بخش حسب و شرف، فصاحت زینت‌بخش کلام، عدالت زینت‌بخش ایمان و اعتقادات، وقار و ادب زینت‌بخش اعمال و عبادات و دقّت در ضبط و حفظ آن، زینت‌بخش نقل روایت و سخن است.

 

حجت الاسلام پروین افزود: امام جواد(ع) حقیقت ادب و تربیت را نیز شامل دارا بودن خصلت‌های خوب و خالی بودن از صفات زشت و ناپسند دانسته اند چرا که انسان به وسیله ادب در دنیا و آخرت به کمالات اخلاقی رسیده و با رعایت ادب اسلامی و انسانی به بهشت الهی راه می یابد.

 

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی شهرستان مانه و سملقان در مورد باب الحوائج بودن امام جواد(ع) نیز اظهار کرد: همه ائمه اطهار(ع) در تمامی جهات دنیوی و اخروی هدایت گر و یاری رسان مسلمانان هستند اما هر کدام از امامان معصوم ما در یکی از ابعاد ظهور و بروز بیشتری دارند که در این زمینه در بین علما و عرفا مشهور است برای طلب رزق و روزی در دنیا و برآورده شدن حاجات مادی و دنیوی، توسل به امام جواد(ع) بسیار کارگشا است.

 

وی ادامه داد: اگر چه این نوگل باغ امامت و ولایت عمر کوتاهی داشت اما در همین دوران کوتاه نیز رنگ و بوی او مشام جان ها را بهره مند کرد و روایات و آثار فکری که از امام جواد(ع) نقل شده و مسائلی که از سوی این امام بزرگوار پاسخ داده شده، تا ابد صفحات تاریخ اسلام و تشیع را زینت می دهد.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مانه و سملقان در مورد برنامه های گرامیداشت سالگرد شهادت حضرت جوادالائمه(ع) در این شهرستان، اظهار کرد: به این مناسبت نهاد تبلیغات اسلامی مانه و سملقان با مشارکت هیئات و تشکل های مذهبی و نیز همکاری سایر دستگاه های فرهنگی، آیین های سخنرانی، سوگواری و عزاداری را در شهرها، روستاها و مراکز دهستان های این شهرستان با حضور روحانیون مستقر و طرح هجرت برگزار کرد.

 

حجت الاسلام پروین با قدردانی از زحمات و فعالیت های روحانیان مستقر و طرح هجرت در روستاهای این شهرستان به منظور گرامیداشت سالگرد شهادت امام جواد(ع)، خاطرنشان کرد: تبلیغ در مناطق روستایی و محروم اهمیت بسیار بالایی داشته و درواقع روحانیون مستقر پیشگامان جهاد در عرصه جنگ نرم و پرچمداران تبلیغ فرهنگ و معارف اسلامی در مناطق محروم و دورافتاده به شمار می روند.

 

گفتنی است، درباره تـاریـخ شهادت نهمین امام شیعه، حضرت جوادالائمه(ع) روایات گوناکونی وارد شده، اما طبق مشهورترین روایات، عروج ملکوتی ایشان در آخر ماه ذى القعده سال 220 هجرى قمری بوده و در آن هنگام از سن شریف این امام تنها 25 سال و چند ماه گذشته بود./9314/302/ب1

ارسال نظرات